A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA
A játék neve |
Béka a körben! |
A játék típusa |
Gyakorló játék, szimbolikus játék, 0-3 éves
korosztály számára |
Pedagógiai és fejlesztési célok |
Nagymozgás
Téri orientáció
Vizuális észlelés
Auditív észlelés
Vizuális figyelem
Auditív figyelem
Beszéd
Ritmusérzék fejlesztése |
Korosztály |
2-3 éves kor |
Játékosok száma/csoportlétszám |
Szülő gyermekével, vagy kiscsoportban 8-10 fő |
A játékhoz szükséges idő |
15 perc |
Helyigény |
min. 5 m x 5 m alapterületű helyiség |
Szükséges eszköz(ök) |
Tornateremben általános tornaeszközök, otthoni
környezetben párna, ágy, fal stb. |
A JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA
A játék neve |
Béka a körben |
Képességterület(ek), amely(ek) fejlesztése a játék
során megvalósul |
Észlelés, reakció, nagymozgások, beszéd, ritmusérzék
fejlesztése |
A játékhoz szükséges idő |
A játék előkészítése
2 perc |
A játék indítása
2 perc |
A játék menete
10 perc |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
1 perc |
Tevékenység részletes leírása |
A játék előkészítése
Szóban közlés módszerével, és bemutatással, együttes
csoportjáték formájában.
Kört rajzolunk a kijelölt játéktér közepére. Itt
helyezkedik el a „Béka”. A körtől meghatározott
távolságra házakat jelölünk ki különböző tárgyak,
eszközök (zsámoly, bordásfal, tornaszőnyeg, otthoni
környezetben nagyobb párna, ágy, fal stb.)
segítségével.
|
A játék indítása
A játék vezetője lesz először a „Béka”. „Gyerekek én
leszek a „Béka”! Ti pedig a következő mondókával
ingerlitek a „Békát” a körön kívül ”Béka, béka
brekeke, megfognál, ha lehetne!”. A béka először
csak csendben ül, majd mérges lesz és megpróbál
benneteket elkapni!
Mindenkinek a kijelölt házba/házába kell menekülni,
ott nem tudja megfogni a béka!
Az az ügyes, akit nem fognak meg! |
A játék menete
A gyerekek a ”Béka, béka brekeke, megfognál, ha
lehetne!”. tréfás mondókával ingerlik a „Békát”
A „Béka” egy ideig csendben ül, majd hirtelen
felugrik, elindul és valakit igyekszik megfogni. A
gyerekek megfordulva igyekeznek a részükre kijelölt
házba futni. Ha a „Béka” megfogott valakit, azzal
helyet cserél.
A játékot 5x, 6x meg lehet ismételni. |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
Az a legügyesebb, akit egyszer sem fogott meg a
„Béka”! |
Szabályok, instrukciók |
A menekülő megérintése megfogásnak számít.
A segédeszköz megérintése megfogásnak számít.
Csak a házon kívüli fogás érvényes.
Nem lehet a „Béka” körébe belépni. |
Eszköz(ök) |
Kréta, tornatermi vagy otthoni berendezés, tárgyak,
eszközök |
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
Változtatni lehet a „ház” helyét.
Változtatni lehet a kiinduló helyzetet.
Meg lehet határozni a menekülés mozgásformáját, pl.
gurulva, kúszva, mászva, járásban, futással,
gurulózsámolyon…
Egy közös „házat” is ki lehet jelölni, ahova
meghatározott helyzetbe kell megérkezni.
Gurulózsámolyon is végezhető a tevékenység. |
Felhasznált irodalom |
Pásztory Attila, Rákos Etelka (1998): Sportjátékok
I. Iskola és népi játékok Nemzeti Tankönyvkiadó,
Budapest
Lukácsy András (1988): Játszd újra! – A világ 100
alapjátéka |
A játékot adaptálta |
László Anita gyógytornász |
LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA
SZEMPONTOK |
A játék előkészítő szakasza |
A játék menete, zárása |
SAJÁTOS szempontok, módszerek, változatok |
Ha járó, futó, szaladó gyerekek is játszanak, ők
mindenképpen cipőben legyenek!
Kerekesszékes gyermek esetében érdemes nagyobb teret
kijelölni a játékhoz, a házak méreteinek illeszkednie
kell a segédeszköz méreteihez. A nehezen közlekedő
gyermekek esetében a házba érés akár lehet a ház
megérintése is, pl. fal.
A különböző mozgásállapotú gyermekek esetében lehet a
„házak”-at közelebb helyezni (mozgásállapotnak megfelelő
távolságra).
Amennyiben a béka gyors, jó mozgásállapotú gyermek, de a
játékosok nem, akkor a béka közlekedését nehezíteni
szükséges, pl. egy lábon ugrálhat, tyúklépésben járhat
stb..
Amennyiben a béka lassú, gyengébb mozgásállapotú
gyermek, akkor a többi játékosnak kell nehezíteni a
menekülés lehetőségét, hasonló módon, mint az előző
esetben, vagy a békának olyan segédeszközt kell adni,
amivel gyorsabbá válhat, pl. gurulózsámolyon, esetleg
amivel „hosszabbá” válik a keze, pl. egy tornabot. |
Változtatni lehet a „ház” helyét.
|
Eszköz(ök), illetve azok adaptációi |
Gurulózsámolyon minden gyermek hasonló feltételekkel
részt tud venni a játékban. |
|
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
Baleset elkerülése érdekében érdemes minden játékosnak
külön „házat” kijelölni, így a segédeszközök nem
ütköznek. |
Változtatni lehet a „ház” helyét.
Változtatni lehet a kiinduló helyzetet.
Egy közös „házat” is ki lehet jelölni, ahova
meghatározott helyzetbe kell megérkezni. |
Megjegyzés |
|
A segédeszköz megérintése megfogásnak számít. |
Vissza a játékokhoz
|