A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA
A játék neve |
Féltek-e a medvétől? |
A játék típusa |
Gyakorló játék, szimbolikus játék |
Pedagógiai és fejlesztési célok |
Nagymozgások, auditív, vizuális észlelés,
figyelem, beszéd fejlesztése. Csoportos játék
esetén szülő-gyermek kapcsolat erősítése.
|
Korosztály |
3 éves kor |
Játékosok száma/csoportlétszám |
Szülő gyermekével, vagy kiscsoportban 8-10 fő
|
A játékhoz szükséges idő |
20 perc |
Helyigény |
minimum 6 m x 6 m terület |
Szükséges eszköz(ök) |
Széles ragasztószalag, amivel kijelöljük a Medve
helyét |
A JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA
A játék neve |
Féltek-e a medvétől? |
Képességterület(ek), amely(ek) fejlesztése a
játék során megvalósul |
Affektív terület
szociabilitás
Pszichomotors funkciók
nagymozgás
téri orientáció
Kognitív funkciók
vizuális észlelés
auditív észlelés
vizuális figyelem
auditív figyelem
Beszéd |
A játékhoz szükséges idő |
A játék előkészítése
2 perc |
A játék indítása
2 perc |
A játék menete
15 perc |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
1 perc |
Tevékenység részletes leírása |
A játék előkészítése
Alapvonalak felragasztása széles ragasztócsíkkal |
A játék indítása
Módszer: szóban közlés, bemutatás.
Gyerekek figyelmének felkeltése. Figyeljetek, én
leszek a „Medve”! a felnőtt (szülő)
elhelyezkedik a két alapvonal között vagy a
szőnyegen „Ez a tér a „Medve otthona”! (két,
kb. 6m szélesen egymástól 3 méterre elhelyezkedő
alapvonal között, otthoni környezetben szőnyeg).
A többi gyereket megkérjük, helyezkedjenek el az
alapvonal mögött, szemben a „Medvével”. Úgy kell
átjutni a medve otthonán, hogy ne kapjon el
benneteket! |
A játék menete
Együttes bemutatás, a játék begyakorlása.
A gyerekek az egyik alapvonal mögött
helyezkednek el. A játék akkor kezdődik, amikor
a „Medve” hangosan megkérdezi: „Féltek-e a
Medvétől?”
A gyerekek „Neeem!!”-el válaszolnak, és
megpróbálnak átjutni a játéktér túlsó
alapvonala mögé. A „Medve” igyekszik minél több
gyermeket megfogni, akik szintén medvék lesznek.
A következő átjutásnál mindegyik medve önállóan
próbál az átjutók közül foglyot ejteni.
A játék újrakezdésekor már meg lehet kérdezni,
hogy „Ki szeretne „Medve” lenni?” Kijelölünk egy
„Medvét” és megismételjük a játékot 5x-6x. |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
Az a kisgyerek a legügyesebb, akit a medvék nem
tudnak elkapni! |
Szabályok, instrukciók |
A „Medve csak a kijelölt alapvonalak között vagy
a szőnyegen foghatja meg a gyerekeket.
Az átjutó gyerekek csak egy irányba haladhatnak,
nem lehet visszaérkezni a kiindulási zónába.
Hangosan kérdezzen a „Medve”!
Gyerekek hangos „Neeeem”-el válaszoljanak! |
Eszköz(ök) |
Széles ragasztószalag. |
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
Akit elsőnek megfognak, az lesz az új fogó, a
„Medve” .
Értékelés: Az az ügyes, akit nem tudnak megfogni
egyszer sem!
Az alapvonalak közötti átjutás testhelyzetének
meghatározása: kúszás, mászás, térdelés, gyalog,
futva…
Udvaron krétával felrajzolt vonalak között is
játszható. |
Felhasznált irodalom |
Pásztory Attila, Rákos Etelka (1998):
Sportjátékok I. Iskola és népi játékok Nemzeti
Tankönyvkiadó, Budapest
Lukácsy András (1988): Játszd újra! – A világ
100 alapjátéka |
A játékot adaptálta |
László Anita gyógytornász |
LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA
SZEMPONTOK |
A játék előkészítő szakasza |
A játék menete, zárása |
SAJÁTOS szempontok, módszerek, változatok |
Mozgásállapotnak megfelelő kiinduló helyzet
felvétele. Bottal, kerettel közlekedő gyermekek
kúszhatnak, mászhatnak vagy járhatnak az átjutás
során.
Ha elektromos vagy mechanikus kerekesszékkel
közlekedő gyermek van a csoportban, akkor a baleset
elkerülése érdekében ajánlott, hogy a járó gyerekek
mindig cipőben legyenek. |
Akit elkapnak, az lesz a fogó. Ha kerettel,
járóbottal érinti meg a társat, a társ is fogóvá
válik (ebben az esetben meg kell tanítani a
gyereket, hogy finoman kell a segédeszközzel
megérinteni a másikat, a balesetek elkerülése
érdekében). |
Eszköz(ök), illetve azok adaptációi |
Gurulózsámollyal is végezhető, így közel azonos
eséllyel tudnak a gyerekek átjutni az ellenoldalra. |
|
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
|
Az alapvonalak közötti átjutás testhelyzetének
meghatározásával csökkenthetjük a gyerekek
mozgásában meglévő különbségeket – pl. kúszás,
mászás, térdelés, gyalog, futva stb.
Ha a felnőtt kerül a Medve szerepébe, cammogva jár
fel-alá a kijelölt határvonalak között, amin át kell
jutni gyermekének. |
Megjegyzés |
|
A segédeszköz megérintése megfogásnak számít. |
Vissza a játékokhoz
|