A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA
A játék neve |
Gyöngyfűzés |
A játék típusa |
Gyakorló, szimbolikus játék |
Pedagógiai és fejlesztési célok |
Finommotorika, színegyeztetés, szabálykövetés,
mintakövetés |
Korosztály |
1 - 3 év |
Játékosok száma/csoportlétszám |
1- 4 gyermek |
A játékhoz szükséges idő |
min. 15 perc |
Helyigény |
1x1 méter gyermekenként |
Szükséges eszköz(ök) |
Gyöngyök, cipőfűző |
A
JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA
A játék neve |
Gyöngyfűzés |
Képességterület(ek), amely(ek) fejlesztése a
játék során megvalósul |
Finommotorika
markolás
fogás-elengedés
opponáció
csippentés
kézizmok erősítése
szem-kéz koordináció
két kéz koordináció fejlesztése
célirányos nyúlás
Affektív terület
szabályértés
szabálykövetés
Kognitív funkciók
verbális figyelem
feladattudat alakítása
vizuális figyelem
mintakövetés, sorrendiség
egyeztetés (szín, minta…) |
A játékhoz szükséges idő |
A játék előkészítése
5-10 perc |
A játék indítása
5 perc |
A játék menete
10 perc, a gyermek figyelmének terjedelmétől,
mozgásállapottól függ |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
5 perc |
Tevékenység részletes leírása |
A játék előkészítése
A gyermek életkorát, mozgásállapotát figyelembe
véve megfelelő méretű, alakú, súlyú gyöngyök,
illetve alap kiválasztása.
Gyermekek pozícionálása. |
A játék indítása
Szabályok megbeszélése. |
A játék menete
Az eredeti játékban gömb alakú, 2-3 cm átmérőjű
fagolyókat kell cipőfűzőre fűzni (idősebbeknél
2-3 elemből álló ciklikus sort, szabály
alapján). |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
Folyamatos értékelés, visszajelzés, játék végén
a kész mű megszemlélése, ellenőrzés, esetleg
hibajavítás |
Szabályok, instrukciók |
A szabály a csoport sajátosságainak megfelelően
változhat. Megadhatunk azonos számú gyöngyöt, ki
fűzi fel hamarabb? Vagy megadhatjuk az időt, ez
esetben az a gyermek győz, aki hosszabb „kígyót”
fűz, mire az idő lejár. |
Eszköz(ök) |
Gyöngyök, cipőfűző |
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
A játékban sok továbbfejlesztési lehetőség
rejlik, főképp a gyermek, gyermekek
mozgásállapotától, képességeitől, illetve a
pedagógiai céltól függően, ezeket lásd az
adaptációs részben. |
A játékot adaptálta |
Szabó Mária Dóra gyógypedagógus |
LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA
SZEMPONTOK |
A játék előkészítő szakasza |
A játék menete, zárása |
Tevékenység |
Maga a tevékenység minden esetben marad a fűzés,
legfeljebb a körülmények változnak.
Ha a mozgáskorlátozott gyermeknek kézfunkciója is
érintett, akkor magát a játékot mindenképp meg kell,
hogy előzze egy játékos bemelegítés, mely a kéz
ízületeinek átmozgatását szolgálja. A gyermek
mozgásállapotától, illetve gyermeklétszámtól függőn
ez lehet a kezek átmasszírozása (passzív), illetve
mozgással kísért mondókázás (pl. Ujjaimat
tornáztatom,…, Borsót főztem stb.) (aktív) |
A játék menete alatt folyamatos a visszajelzés, a
megfelelő segítségadás, a játék végén így már
elegendő egy közös értékelés.
Nagyon fontos, hogy a játék jó hangulatban teljen,
ilyenkor nagyobb eséllyel éri el célját a
fejlesztés, valószínű, hogy a gyermek máskor is
részt akar venni a tevékenységben, esetleg szabad
játék során is az adott játékot kéri. |
SAJÁTOS szempontok, módszerek, változatok |
Az előkészítés során nagyon fontos a megfelelő
testhelyzet megtalálása!
Játékunk során fontos figyelembe vennünk, hogy az
érintett gyermeknek csak a kézfunkciója sérült, vagy
egyéb fizikai problémák is jelentkeznek.
-
Amennyiben a gyermek mozgáskorlátozottsága nem
csupán a kézfunkciót érinti, az optimális
testhelyzet megtalálása a legelső feladatunk. Olyan
gyermeknél, akinek akár korából, akár diagnózisából
adódón még nem kialakult a fej, illetve
törzskontrollja, az oldalt fekvő, hátulról (ha
nagyon instabil, elölről is) megtámasztott
testhelyzet jelenthet megoldást. Ha ilyen gyermekkel
csoportban szeretnénk játszani, érdemes nem
asztalnál, hanem a padlón kialakítani a
játékhelyzetet.
-
Egészen kicsi, vagy halmozottan fogyatékos gyermekek
esetében kiinduló pozíció lehet a háton fekvés.
-
Ha az érintett gyermek fejkontrollja már kialakult,
ülésegyensúlya, törzskontrollja viszont még nem, a
hason fekvő testhelyzet lehet megfelelő, a gyermekek
többsége szívesen manipulál ebben a testhelyzetben,
ám némi megsegítésre ilyenkor még szükség lehet,
főleg, ha a felső végtagok izomereje nem megfelelő,
illetve ha kóros reflexek fennállnak, melyek
lehetőséget adnak a sérülésre. Ilyen esetben a
gyermeket érdemes szivacs ékre fektetni, vagy
feltekert pléddel, párnával biztosítani a vállöv
elemelését a talajtól, így szabadabbak a felső
végtag mozgásai.
-
Annál a gyermeknél, akinél az ülésegyensúly már
kialakulóban van, de még bizonytalan, segítség, ha
ölbe vesszük, nagyobb, mozgáskorlátozott gyermeknél
pedig babzsák fotelbe ültethetjük. Ebben az esetben
szükségünk lehet tálcára, vagy laptop-tartóra, hogy
a játék eszközeit megfelelő közelségbe hozzuk. |
Idősebb, ám a kézfunkció fejlesztésére szoruló
gyermeknél, az aktuális tudásszintet fejlesztő
feladatba ágyazzuk a fűzést, pl. állatos műanyag
gyöngyök fűzése, közben az állatok megnevezése,
hangjuk utánzása. A 2-3 éves gyermekek nagyon
élvezik, ha ezeket a szerint válogatjuk száraz,
illetve vízzel teli tálakba, majd külön zsinórra,
pálcára fűzzük, hogy hol laknak vízben, vagy
szárazföldön. |
Eszköz(ök), illetve azok adaptációi |
A játék elkészítő szakaszában kell ügyelnünk arra,
hogy az eszközök megfeleljenek a gyermek fejlettségi
szintjének, mozgásállapotának.
-
Amennyiben a két kéz-koordináció még nem
differenciált, illetve részleges féloldali felső
végtag érintettség áll fenn, az alap cipőfűző
helyett hosszú, vékony pálca (fa, műanyag) lehet.
-
Ha a gyermek mozgásállapotából adódóan (pl. CP,
atetozis, spasztikus formák) el-elengedi a kezében
tartott tárgyakat, érdemes lapított, vagy golyós
végű pálcát használnunk, hogy a már elért eredmény
ne vesszen kárba egy elengedés során. Erre alkalmas
lehet a lereszelt végű kötőtű, vagy hurkapálca,
melynek az egyik végére fagolyót rögzítünk
(pillanatragasztó, vagy Palmatex jól használható
ilyen célra). Esetleg kemény gyurmával
vastagíthatjuk a pálcát.
-
A pálca használata megoldást jelenthet elérési
nehézségek kiküszöbölésére is (pl.
arthrogryposis, SMA, egyéb mozgásterjedelem
szűkülésével járó diagnózisok esetén).
-
Amennyiben az egyik végtag tartó kézként sem tud
funkcionálni (pl. CP hemiparézis), a pálcát
rögzítenünk kell, ha lehet a gyermek
közreműködésével (pl. pálca két láb közt megtartása,
vagy legalább a kezét helyezze a pálca köré, még ha
ténylegesen nem is ő tartja. A hurkapálca jól
rögzíthető egy nehezebb edényt kitöltő habszivacsba
szúrva. Mozgásállapottól függően változtathatjuk a
pálca rögzítését horizontálisan illetve
vertikálisan. |
Nagyon fontos, hogy a gyöngy súlya, mérete, alakja,
a lyuk átmérője megfelelő legyen a gyermek
kézfunkciójához, adottságaihoz.
Ennek megfelelően módosíthatunk az alapként adott
2-3 cm átmérőjű fagolyón.
Annál könnyebb a gyermek dolga, minél rövidebb és
szélesebb a lyuk a gyöngyben. Ennek értelmében,
gyermekünk a fűzést rögzített alapra történő
fűzésével kezdje (ezen az elven készülnek a
Montessori-torony féle fejlesztő játékok). Színek,
méret, egyéb szabályok szerinti rendezést ezzel a
változattal is gyakoroltathatunk, így a rosszabb
kézfunkciójú, ám jó értelmi képességekkel bíró
gyermekeknél használhatjuk. A karika (pl. fa
függönykarika kb. 5 cm átmérő, jól festhető!) vékony
pálcára fűzése nagyon jól használható CP ataxiás
gyermeknél.
|
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
Az értelmi szintnek megfelelően feladatkártyák
készítése, vagy minta felfűzése.
Lyukas táblán minta fűzése lehet az egyik változat,
ami a hímzés előkésztéséül is szolgálhat. |
Idősebb, az értelmi fejlettség megfelelő szintjén
álló gyermekeket jól motiválhatunk, ha valamilyen
szabály szerint kell a gyöngyöket felfűznie, így a
fűzögetés elveszti monotonitását. Kisebb
gyermekeknél ez még általában nem jelent problémát,
mert maga a gyöngyök felfűzése is nehéz, értelmet is
fejlesztő feladat, illetve ha kezd könnyebbé válni,
a funkcióöröm motiválja a feladatvégzést. A szabály
szerinti fűzés első szintje, ha előre fűzött, egy
változós (szín, minta, majd méret), kételemű mintát
kell folytatni. Minél fiatalabb a gyermek, annál
kisebb számú, változatosságú gyöngyökből kelljen
választania, de azért legyen választási lehetőség.
Ezzel a változattal fejleszthető a vizuális memória,
vizuális lényegkiemelés. Ha a szabályt rajzolt
kártyán adjuk meg, az elvonatkoztatás képességét
fejlesztjük, ha a rajz életnagyságú, akkor remekül
gyakoroltatható vele az önellenőrzés.
Ha a szabályt szóban adjuk, fejlődik a
verbális figyelem, memória. Ilyen esetben általában
kevesebb változóval, elemszámmal dolgozhatunk, mint
ha vizuálisan adjuk a feladatot. |
Vissza a játékokhoz
|