A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA
A játék neve |
Házatlan mókus |
A játék típusa |
Gyakorló, szimbolikus játék
|
Pedagógiai és fejlesztési célok |
Fiziológiás mozgások gyakorlása, térbeli orientáció,
vizuális figyelem, emlékezet fejlesztése |
Korosztály |
3 év |
Játékosok száma/csoportlétszám |
Szülő gyermekével, vagy kiscsoportban 8-10 fő |
A játékhoz szükséges idő |
15 perc |
Helyigény |
15 m
x 8 m alapterületű tornaterem |
Szükséges eszköz(ök) |
8-10 db 80 cm átmérőjű különböző színű műanyag
karika (pl. 3 db kék, 3 db piros, 2 db sárga, 2 db
zöld), vagy színes köröket rajzolni krétával |
A JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA
A játék neve |
Házatlan mókus |
Képességterület(ek), amely(ek) fejlesztése a játék
során megvalósul |
Pszichomotoros funkciók
nagymozgások (gurulás, kúszás, mászás) fejlesztése
térbeli tájékozódás fejlesztése
Kognitív funkciók fejlesztése
észlelés
reakciógyorsaság fejlesztése
auditív és vizuális figyelem fejlesztése |
A játékhoz szükséges idő |
A játék előkészítése
2 perc |
A játék indítása
2 perc |
A játék menete
10 perc |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
1 perc |
Tevékenység részletes leírása |
A játék előkészítése
A játékhoz szükséges eszközök előkészítése.
Különböző színű karikákat helyezünk el a terem
padlójára, egymástól kb. 2-3 m távolságra, vagy
felrajzoljuk a padlóra. |
A játék indítása
A gyerekek figyelmének felkeltése.
Figyeljetek, most elvarázsollak benneteket kis
„Mókussá”!
A különböző színű karikák lesznek a mókusházak!
Miután „Mókussá” váltatok, házat kell választani
magatoknak! Csiribiii-csiribáá változzatok „Mókussá”
és válasszatok magatoknak házat!! |
A játék menete
Miután a gyerekek elhelyezkedtek a „Mókusházakban”,
felhívjuk a figyelmüket, hogy a „Mókusok ki a
házból!” felszólításra el kell hagyni a házat és
szabadon lehet helyet változtatni a házak között.
„Mókusok be a házba!” felszólításra új házat kell
keresni. Az a kismókus a legügyesebb, aki mindig
talál magának házat.
Figyeljetek, mindig egy házzal kevesebb lesz!
A házatlan mókusok jöjjenek mindig hozzám! |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
Legalább 2-3 kisgyereknek maradjon ház a játék
végére,
ők lesznek a legügyesebb mókusok.
A játékot érdemes 3x-4x megismételni. |
Szabályok, instrukciók |
Mindig másik házat kell magadnak keresni!
Egy házban egy mókus lehet!
Távolodjatok el a házaktól! |
Eszköz(ök) |
8-10 db 80 cm átmérőjű különböző színű műanyag
karika, a karikát helyettesíthetjük fonallal,
szigetelőszalaggal, de krétával is felrajzolhatóak
megfelelő talajon. |
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
A gyerekeknek először a saját házukba kell
visszatalálni. Meg kell jegyezni, milyen színű
házban van, ugyanoda kell visszatérni.
Értékelés: Az a kismókus az ügyes, aki visszatalált
a házába.
A karikákat a „Mókusok ki a házból” felszólítás után
áthelyezve, a gyerekeknek meg kell keresni, milyen
színű házban voltak korábban.
Értékelés: Az a kismókus ügyes, aki megjegyezte
milyen színű házban lakott!
A terem szélén, körben, babzsákokat helyezünk el,
ezek lesznek a „Mogyorózsákok”. A „Mókusok ki a
házból” felszólításra a gyerekeknek minél több
zsákot kell összegyűjteni.
Értékelés: Ki találta a legtöbb zsákot?
Egyik házból a másikba mindig előre meghatározott
mozgásformában lehet átjutni: gurulás, kúszás,
mászás, térdelés, futás, gurolózsámolyon.
Értékelés: Ki az, aki legszebben végezte el a
feladatot?
Játék indítása különböző kiinduló helyzetből: ülés,
törökülés, térdelés stb.
Csak egy karikával kevesebbet veszünk ki a játékból,
mint a játékosok száma. A játék újraindításánál a
„házatlan Mókus” is beáll újra a játékba, így soha
sincs kieső játékos.
A karikák helyett lehet más eszközt is használni,
pl. különböző méretű, színű alagút (ami alá
bebújhatnak), vagy térbeli szivacsforma. |
Felhasznált irodalom |
Pásztory Attila, Rákos Etelka (1998): Sportjátékok
I. Iskola és népi játékok Nemzeti Tankönyvkiadó,
Budapest
Lukácsy András (1988): Játszd újra! – A világ 100
alapjátéka |
A játékot adaptálta |
László Anita gyógytornász |
LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA
SZEMPONTOK |
A játék előkészítő szakasza |
A játék menete, zárása |
SAJÁTOS szempontok, módszerek, változatok |
A különböző segédeszközökkel közlekedő gyermekek
számára megfelelő hely biztosítása.
A házakat úgy kell elhelyezni, hogy a lassabb
gyerekeknek is legyen esélyük, ezért gyermekenként
más- más eszköz is használható a közlekedéshez,
illetve a gyorsabb gyerekeknél meg lehet határozni,
hogy pl. mindig minimum a 3. házba lehet csak
bemenni, vagy ők csak a piros házakba mehetnek stb.
|
A játék szabályainak fokozatos elsajátítása,
motiválás.
„Milyen színű házban vagy?”
„Amikor azt mondom „Mókusok ki a házból”, akkor ki
kell jönnöd a házadból, ahol most tartózkodsz!”
„Minél gyorsabban találj magadnak házat!”
„Egy házban csak egy mókus lehet!”
A kerekesszékes gyermeknek jelölhetünk ki messzebb
lévő házat, a kúszni, mászni tudó gyermeknek
közelebbit.
A különbségek kiegyenlítése érdekében mindenki
közlekedhet azonos módon – pl. kúszva, mászva.
Felnőtt segítheti a mozgássor kivitelezését. |
Eszköz(ök), illetve azok adaptációi |
A mozgásállapotnak megfelelően segédeszközök
előkészítése, karika helyett lehet zsámolyt
előkészíteni „háznak”, vagy különböző színű, formájú
tornaeszközöket. A segédeszközzel közlekedő
gyermekek nem tudnak a karikákba bejutni, nekik
mindig ragasszuk fel, vagy jelöljük ki két
zsámollyal, elemmel a házat, ami közé be tudnak
állni (ilyenkor a házakat nem felszedjük, hanem
bezárjuk). |
A zsámolyra le lehet ülni, vagy melléállni, aki
bottal, járókerettel, vagy gurulózsámolyon
közlekedik. |
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
Mindenki közlekedhet a segédeszközével – a
balesetmentes játékra figyelni kell. |
A gyerekeknek először a saját házukba kell
visszatalálni. Meg kell jegyezni, milyen színű
házban van, ugyanoda kell visszatérni.
A karikákat a „Mókusok ki a házból” felszólítás után
áthelyezve a gyerekeknek meg kell keresni, milyen
színű házat választottak.
A terem szélén körben babzsákokat helyezünk, el ezek
lesznek a „Mogyorózsákok”. A gyerekeknek minél több
zsákot kell összegyűjteni. Kerekesszékkel vagy
járókerettel közlekedő gyermekek esetében (akik nem
tudnak lehajolni a földre) magasabbra helyezzük a
zsákokat.
Egyik házból a másikba mindig előre meghatározott
mozgásformában lehet átjutni: gurulás, kúszás,
mászás, térdelő helyzet, futás, gurulózsámolyon.
Csak egy karikával kevesebbet veszünk ki a játékból,
mint a játékosok száma. A játék újraindításánál a
„Házatlan Mókus” is beáll újra a játékba, így soha
nincs kieső játékos. |
Vissza a játékokhoz
|