JÁTÉK-TÁR

 

A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA

A játék neve

Sünséta

A játék típusa

Gyakorló, szimbolikus játékok

Pedagógiai és fejlesztési célok

Testséma, taktilis érzékelés fejlesztése, fantázia, lazítás

Korosztály

1 éves kortól

Játékosok száma/csoportlétszám

tetszőleges

A játékhoz szükséges idő

15 perc

Helyigény

szőnyegen, gyermekenként min. 1x1 méteres területet biztosítva

Szükséges eszköz(ök)

tüsilabda, esetenként tükör

A JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA

A játék neve

Sünséta

Képességterület(ek), amely(ek) fejlesztése a játék során megvalósul

Pszichomotoros funkciók
testséma
testen való tájékozódás
lateralitás

Kognitív funkciók
testrészek nevének tanulása
fantázia
taktilis érzékelés

A játékhoz szükséges idő

A játék előkészítése
2-5 perc

A játék indítása
3-5 perc

A játék menete
10perc

A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
2-perc

Tevékenység részletes leírása

A játék előkészítése

Labdák előkészítse, gyermek pozicionálása, ha még nem játszottunk hasonlót, kezébe adva ismerkedjen meg a tüsi labdával.

A játék indítása

Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy sünike. A kis sün a kerek erdő közepén élt (a labdát a gyermek hasán görgetjük). Hol van a süni?, választ követően a süni elindult sétálni…

A játék menete

A mese során a gyermek testrészein végiggörgetjük a labdát, mindig megnevezve a testrészeket.

A játék zárása (visszajelzés, értékelés)

A kis sün elfáradt a séta után, hazatért és elaludt. Hol lakik a kis sün?

Szabályok, instrukciók

-

Eszköz(ök)

tüsilabda, szőnyeg/matrac/pléd, esetleg tükör

Lehetséges variációk, továbbfejlesztés

lásd az adaptációnál

A játékot adaptálta

Szabó Mária Dóra gyógypedagógus

LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA

SZEMPONTOK

A játék előkészítő szakasza

A játék menete, zárása

Tevékenység

A testrészek tanítását érdemes nagyon egyszerűen, kevéssé részletesen kezdeni (fej, has, hát, karok, lábak), majd szép fokozatosan haladni az ízületek, apróbb testrészek megismertetése felé. Végül a lateralitás is kerüljön a gyakorolni valók közé, és a sün nagyon pontosan sétáljon a jobb középső ujjtól a bal térdkalácsig.

 

SAJÁTOS szempontok, módszerek, változatok

Pozicionálás!

Ha a lazítás, a test határainak éreztetése a fő cél, a legideálisabb a kényelmes fekvő helyzet.

Ha a testrészek tanítását helyezzük előtérbe, a vizuális kontroll megléte érdekében érdemes akár tükör előtt ülő/álló testhelyzetbe helyezkedni.

Ha gyermekünk kézfunkciója is érintett, érdemes a kezét ráfogni a labdára és együtt vezetni a „sünit” a testen. Ez stimulálja a kéz érző idegeit is, illetve a gyerek keze mozgatásán, tapintásán keresztül még több információt szerez saját testéről, testrészei kiterjedéséről, térbeli helyzetéről.

Eszköz(ök), illetve azok adaptációi

A különböző bénulásokhoz kapcsolódóan bizonyos esetekben különböző fokú érzéskiesésekkel vagy fokozott érzékenységgel kerülhetünk szembe. Abban az esetben,  ha az érintett testrész nyomásra, érintésre kevésbé reagál, érdemes a fejlesztő játékként kapható gumisabb tüsilabda helyett mosógolyót használni, mely keményebb műanyagból készült (méretük szinte megegyezik, könnyen beszerezhető háztartási boltokban).

Ha a bőr nyomásra, érintésre túlérzékeny, használhatunk játékboltokban kapható puha gumiból-zseléből készült , összenyomható, kissé tapadós labdát (ennek tapintása gyakran hidegebb, így például spasztikus gyermekeknél a játék megkezdése előtt érdemes meglangyosítani a radiátoron, vagy hajszárítóval, hogy ne fokozza az izmok görcsösségét.

 

Lehetséges variációk, továbbfejlesztés

 

Ha gyermek mozgásállapota engedi, illetve a testrészeit már egész jól ismeri, sétáltathatja ő a „sünit”, mi csak a mesét mondjuk, ellenőrizzük, hogy megfelelő testrésznél jár. Ezt továbbfejlesztve játszhatjuk vizuális kontroll nélkül, csukott/bekötött szemmel.

Ha gyermekünk már a formaállandóság szintjén jár, szerepet is cserélhetünk, és ő a felnőtt testén helyezi a labdát a kért testrészre.

Ha már képes megnevezni a testrészeket, bekapcsolódhat a mesélésbe, majd a verbalitás fejlődésével fokozatosan, teljesen átveheti a mesélő szerepét.

 

Vissza a játékokhoz