A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA
A játék neve |
Sünséta |
A játék típusa |
Gyakorló, szimbolikus játékok |
Pedagógiai és fejlesztési célok |
Testséma, taktilis érzékelés fejlesztése,
fantázia, lazítás |
Korosztály |
1 éves kortól |
Játékosok száma/csoportlétszám |
tetszőleges |
A játékhoz szükséges idő |
15 perc |
Helyigény |
szőnyegen, gyermekenként min. 1x1 méteres
területet biztosítva |
Szükséges eszköz(ök) |
tüsilabda, esetenként tükör |
A JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA
A játék neve |
Sünséta |
Képességterület(ek), amely(ek) fejlesztése a
játék során megvalósul |
Pszichomotoros funkciók
testséma
testen való tájékozódás
lateralitás
Kognitív funkciók
testrészek nevének tanulása
fantázia
taktilis érzékelés |
A játékhoz szükséges idő |
A játék előkészítése
2-5 perc |
A játék indítása
3-5 perc |
A játék menete
10perc |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
2-perc |
Tevékenység részletes leírása |
A játék előkészítése
Labdák előkészítse, gyermek pozicionálása, ha
még nem játszottunk hasonlót, kezébe adva
ismerkedjen meg a tüsi labdával. |
A játék indítása
Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy
sünike. A kis sün a kerek erdő közepén élt (a
labdát a gyermek hasán görgetjük). Hol van a
süni?, választ követően a süni elindult sétálni… |
A játék menete
A mese során a gyermek testrészein
végiggörgetjük a labdát, mindig megnevezve a
testrészeket. |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
A kis sün elfáradt a séta után, hazatért és
elaludt. Hol lakik a kis sün? |
Szabályok, instrukciók |
- |
Eszköz(ök) |
tüsilabda, szőnyeg/matrac/pléd, esetleg tükör |
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
lásd az adaptációnál |
A játékot adaptálta |
Szabó Mária Dóra gyógypedagógus |
LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA
SZEMPONTOK |
A játék előkészítő szakasza |
A játék menete, zárása |
Tevékenység |
A testrészek tanítását érdemes nagyon egyszerűen,
kevéssé részletesen kezdeni (fej, has, hát, karok,
lábak), majd szép fokozatosan haladni az ízületek,
apróbb testrészek megismertetése felé. Végül a
lateralitás is kerüljön a gyakorolni valók közé, és
a sün nagyon pontosan sétáljon a jobb középső ujjtól
a bal térdkalácsig. |
|
SAJÁTOS szempontok, módszerek, változatok |
Pozicionálás!
Ha a lazítás, a test határainak éreztetése a fő cél,
a legideálisabb a kényelmes fekvő helyzet.
Ha a testrészek tanítását helyezzük előtérbe, a
vizuális kontroll megléte érdekében érdemes akár
tükör előtt ülő/álló testhelyzetbe helyezkedni. |
Ha gyermekünk kézfunkciója is érintett, érdemes a
kezét ráfogni a labdára és együtt vezetni a „sünit”
a testen. Ez stimulálja a kéz érző idegeit is,
illetve a gyerek keze mozgatásán, tapintásán
keresztül még több információt szerez saját
testéről, testrészei kiterjedéséről, térbeli
helyzetéről. |
Eszköz(ök), illetve azok adaptációi |
A különböző bénulásokhoz kapcsolódóan bizonyos
esetekben különböző fokú érzéskiesésekkel vagy
fokozott érzékenységgel kerülhetünk szembe. Abban az
esetben, ha az érintett testrész nyomásra,
érintésre kevésbé reagál, érdemes a fejlesztő
játékként kapható gumisabb tüsilabda helyett
mosógolyót használni, mely keményebb műanyagból
készült (méretük szinte megegyezik, könnyen
beszerezhető háztartási boltokban).
Ha a bőr nyomásra, érintésre túlérzékeny,
használhatunk játékboltokban kapható puha
gumiból-zseléből készült , összenyomható, kissé
tapadós labdát (ennek tapintása gyakran hidegebb,
így például spasztikus gyermekeknél a játék
megkezdése előtt érdemes meglangyosítani a
radiátoron, vagy hajszárítóval, hogy ne fokozza az
izmok görcsösségét. |
|
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
|
Ha gyermek mozgásállapota engedi, illetve a
testrészeit már egész jól ismeri, sétáltathatja ő a
„sünit”, mi csak a mesét mondjuk, ellenőrizzük, hogy
megfelelő testrésznél jár. Ezt továbbfejlesztve
játszhatjuk vizuális kontroll nélkül,
csukott/bekötött szemmel.
Ha gyermekünk már a formaállandóság szintjén jár,
szerepet is cserélhetünk, és ő a felnőtt testén
helyezi a labdát a kért testrészre.
Ha már képes megnevezni a testrészeket,
bekapcsolódhat a mesélésbe, majd a verbalitás
fejlődésével fokozatosan, teljesen átveheti a mesélő
szerepét. |
Vissza a játékokhoz
|