JÁTÉK-TÁR

 

A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA

A játék neve

Szárnya van vagy négylábú?

A játék típusa

Gyakorlójáték, szimbolikus játék

Pedagógiai és fejlesztési célok

Szociabilitás, érzelmi intelligencia, mozgás, észlelés, figyelem fejlesztése

Korosztály

1,5 - 3év

Játékosok száma/csoportlétszám

anya és gyermeke, vagy kiscsoport

A játékhoz szükséges idő

kb. 15 perc

Helyigény

kb. 20 m2

Szükséges eszköz(ök)

-

 

A JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA

A játék neve

Szárnya van vagy négylábú?

Képességterület(ek), amely(ek) fejlesztése a játék során megvalósul

Affektív terület
anya-gyermek kapcsolat
Pszichomotoros funkciók
nagymozgások
Kognitív funkciók
vizuális és akusztikus észlelés
Vizuális és akusztikus figyelem

A játékhoz szükséges idő

A játék előkészítése
kb. 3 perc

A játék indítása
-

A játék menete
kb. 10 perc

A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
kb. 2 perc

Tevékenység részletes leírása

A játék előkészítése

Ismertetjük a játékot a gyermekkel.

Figyelj csak! Különböző állatokká fogunk változni! Ha olyan állat hangját hallod, amelyiknek szárnya van (pl. kukurikú, csip-csip, háp-háp, csip-csirip, kot-kodács), akkor felállsz és két karodat emelgeted, mintha szárnyad lenne! Ha pedig olyan állat hangját hallod, amelyiknek négy lába van (pl.: röf-röf, bú-bú, vau-vau, miau-miau stb.), akkor négykézlábra állsz. Minden állat hangját tőled is szeretném hallani!

A játék indítása

Elhelyezkedés a teremben, megfelelő pozíció felvétle.

A játék menete

Egy állat hangját ismételgeti az édesanya, és közben figyeli gyermekét, hogy milyen testhelyzetet választ, illetve hogy utánozza az állat hangját.

A játék zárása (visszajelzés, értékelés)

Minden jól utánzott állatért lehet jutalom tapsot kapni.

Szabályok, instrukciók

Mozgasd a karod, mintha szárnyad lenne!

Állj négykézlábra, mint a négylábú állatok!

Mit mond a… (pl. kiskutya)?

 

Variáció esetén:

Válaszd ki! Keresd meg, mit eszik a…! Fogd meg! Add ide!

Eszköz(ök)

Állateledelek képei

Lehetséges variációk, továbbfejlesztés

Kiscsoportban játszva, lehet időre helyzetet változtatni. (pl. Háromig számolok. Ki tud gyorsabban átváltozni?)

Az állatoknak az összekevert állateledelek képei közül ki is kell választani, amit ők szeretnek (pl. kutyának a csontot).

A játékot adaptálta

May Gabriella gyógytornász, gyógypedagógus

LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA

SZEMPONTOK

A játék előkészítő szakasza

A játék menete, zárása

SAJÁTOS szempontok, módszerek, változatok

A gyermekkel mozgásállapotának megfelelő helyzetben ismertetjük a játékot. (állva, földön ülve, sarokülésben, törökülésben, megtámasztva, fekve).

A testhelyzet változtatását, illetve megtartását szolgáló eszközöket (hengerek, párnák, ékek, keretek, botok stb.), ha szükség van rá, előkészítjük.

A gyermek mozgásállapotának megfelelően kivitelezi a mozgásokat, pl.

-          szárnyasok utánzása:

o   háton fekve karjait le-fel csúsztatva,

o   hason fekve karjait emelgetve,

o   ülve, térdelve, illetve állva karmozgásokkal kísérve. 

-          négylábúak utánzása:

o   háton fekve talpra húzva a lábát,

o   fordulni tudó gyermek hátára fordul,

o   térdelőtámaszban

Ha a mozgás kivitelezése akadályozott, a gyermek mögött helyezkedve el, segíthetjük a mozgás kivitelezését, megtartását.

Eszköz(ök), illetve azok adaptációi

A testhelyzet változtatását, illetve megtartását szolgáló eszközök (hengerek, párnák, ékek, keretek, botok stb.)

 

Lehetséges variációk, továbbfejlesztés

Jó, ha az állateledelnek nem csak a sík képét, hanem valamilyen jól megfogható térbeli alakját használjuk (pl: műanyag, plüss vagy fa játék).

Az állatoknak az összekevert állateledelek közül ki is kell választani azt, amit ők szeretnek (pl. kutyának a csontot).

Mindkét kéz használatára motiváljuk a gyermeket!  Törekedjünk arra, hogy megfogja a képet, tárgyat! Ha nem sikerül, akkor guríthatja, ellökdösheti a képet, vagy csak elég, ha rámutat.

 

Vissza a játékokhoz