A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA
A játék neve |
Szárnya van vagy négylábú? |
A játék típusa |
Gyakorlójáték, szimbolikus játék |
Pedagógiai és fejlesztési célok |
Szociabilitás, érzelmi intelligencia, mozgás,
észlelés, figyelem fejlesztése |
Korosztály |
1,5 - 3év |
Játékosok száma/csoportlétszám |
anya és gyermeke, vagy kiscsoport |
A játékhoz szükséges idő |
kb. 15 perc |
Helyigény |
kb. 20 m2 |
Szükséges eszköz(ök) |
- |
A JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA
A játék neve |
Szárnya van vagy négylábú? |
Képességterület(ek), amely(ek) fejlesztése a
játék során megvalósul |
Affektív terület
anya-gyermek kapcsolat
Pszichomotoros funkciók
nagymozgások
Kognitív funkciók
vizuális és akusztikus észlelés
Vizuális és akusztikus figyelem |
A játékhoz szükséges idő |
A játék előkészítése
kb. 3 perc |
A játék indítása
- |
A játék menete
kb. 10 perc |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
kb. 2 perc |
Tevékenység részletes leírása |
A játék előkészítése
Ismertetjük a játékot a gyermekkel.
Figyelj csak! Különböző állatokká fogunk
változni! Ha olyan állat hangját hallod,
amelyiknek szárnya van (pl. kukurikú, csip-csip,
háp-háp, csip-csirip, kot-kodács), akkor
felállsz és két karodat emelgeted, mintha
szárnyad lenne! Ha pedig olyan állat hangját
hallod, amelyiknek négy lába van (pl.: röf-röf,
bú-bú, vau-vau, miau-miau stb.), akkor
négykézlábra állsz. Minden állat hangját tőled
is szeretném hallani! |
A játék indítása
Elhelyezkedés a teremben, megfelelő pozíció
felvétle. |
A játék menete
Egy állat hangját ismételgeti az édesanya, és
közben figyeli gyermekét, hogy milyen
testhelyzetet választ, illetve hogy utánozza az
állat hangját. |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
Minden jól utánzott állatért lehet jutalom
tapsot kapni. |
Szabályok, instrukciók |
Mozgasd a karod, mintha szárnyad lenne!
Állj négykézlábra, mint a négylábú állatok!
Mit mond a… (pl. kiskutya)?
Variáció esetén:
Válaszd ki! Keresd meg, mit eszik a…! Fogd meg!
Add ide! |
Eszköz(ök) |
Állateledelek képei |
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
Kiscsoportban játszva, lehet időre helyzetet
változtatni. (pl. Háromig számolok. Ki tud
gyorsabban átváltozni?)
Az állatoknak az összekevert állateledelek képei
közül ki is kell választani, amit ők szeretnek
(pl. kutyának a csontot). |
A játékot adaptálta |
May Gabriella gyógytornász, gyógypedagógus |
LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA
SZEMPONTOK |
A játék előkészítő szakasza |
A játék menete, zárása |
SAJÁTOS szempontok, módszerek, változatok |
A gyermekkel mozgásállapotának megfelelő helyzetben
ismertetjük a játékot. (állva, földön ülve,
sarokülésben, törökülésben, megtámasztva, fekve).
A testhelyzet változtatását, illetve megtartását
szolgáló eszközöket (hengerek, párnák, ékek,
keretek, botok stb.), ha szükség van rá,
előkészítjük. |
A gyermek mozgásállapotának megfelelően kivitelezi a
mozgásokat, pl.
-
szárnyasok utánzása:
o
háton fekve karjait le-fel csúsztatva,
o
hason fekve karjait emelgetve,
o
ülve, térdelve, illetve állva karmozgásokkal
kísérve.
-
négylábúak utánzása:
o
háton fekve talpra húzva a lábát,
o
fordulni tudó gyermek hátára fordul,
o
térdelőtámaszban
Ha a mozgás kivitelezése akadályozott, a gyermek
mögött helyezkedve el, segíthetjük a mozgás
kivitelezését, megtartását. |
Eszköz(ök), illetve azok adaptációi |
A testhelyzet változtatását, illetve megtartását
szolgáló eszközök (hengerek, párnák, ékek, keretek,
botok stb.) |
|
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
Jó, ha az állateledelnek nem csak a sík képét, hanem
valamilyen jól megfogható térbeli alakját használjuk
(pl: műanyag, plüss vagy fa játék). |
Az állatoknak az összekevert állateledelek közül ki
is kell választani azt, amit ők szeretnek (pl.
kutyának a csontot).
Mindkét kéz használatára motiváljuk a gyermeket!
Törekedjünk arra, hogy megfogja a képet, tárgyat! Ha
nem sikerül, akkor guríthatja, ellökdösheti a képet,
vagy csak elég, ha rámutat. |
Vissza a játékokhoz
|