A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA
A játék neve |
Elnök, titkár, jegyző |
A játék típusa |
Kommunikáció fejlesztését célzó játék |
Pedagógiai és fejlesztési célok |
Kommunikáció, szocializáció, figyelem, fegyelem
fejlesztése |
Korosztály |
3-7 év |
Játékosok száma/csoportlétszám |
5-10 fő |
A játékhoz szükséges idő |
10 perctől a csoport fáradásáig |
Helyigény |
Szoba, székek |
Szükséges eszköz(ök) |
- |
A
JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA
A játék neve |
Elnök, titkár, jegyző |
Képességterület(ek), amely(ek) fejlesztése a
játék során megvalósul |
Kognitív funkciók
Pszichomotoros képességek
Társas érzelmi képességek
Kommunikációs képességek |
A játékhoz szükséges idő |
A játék előkészítése
5 perc |
A játék indítása
5 perc |
A játék menete
10 perctől a csoport fáradásáig |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
5 perc |
Tevékenység részletes leírása |
A játék előkészítése
„Szerepek kiosztása: elnök, tikár, jegyző,
egyes, kettes stb., szabályok megbeszélése |
A játék indítása
Az elnök elindítja a játékot.
Nehezítésül ritmikus mozgással kísérik a
játékot, pl. taps, combra ütés, az elnök
szólítja meg az első játékost, majd a szólítás
alapján folytatódik. Visszahívni nem szabad a
szólítót |
A játék menete
Kieséses vagy helycserés rendszerben játszható a
játék.
Elnök hívja négyest, négyes hívja titkárt,
titkár hívja hatost… Ha valaki nem válaszol
azonnal, vagy visszahívta az őt szólítót, a sor
végére kerül. Cél, hogy a játékos minél előrébb
kerüljön a sorban. Jellemző az elnök, titkár,
jegyző támadása. |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
Minél „magasabb rang, illetve rangsorban
elfoglalt hely mutatja az eredményességet. |
Szabályok, instrukciók |
Figyelj, válaszolj azonnal. Ne hívd vissza a
megszólítódat! |
Eszköz(ök) |
- |
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
Kieséses rendszer (Akkor nincs rangsor)
Számok helyett nevek választása. Különböző
testhelyzetekben lehet játszani ezt a játékot.
Ha mozdulattal kísérjük, akkor az olyan legyen,
amelyet a csoport „leggyengébb” tagja is meg tud
csinálni. |
A játékot adaptálta |
Majsainé Hartyáni Júlia gyógypedagógus |
LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA
SZEMPONTOK |
A játék előkészítő szakasza |
A játék menete, zárása |
Tevékenység |
Figyelemfejlesztő kommunikációs játék, egy-egy
fogalomkörben választott nevekkel: jelek, állatok,
virágok, gyümölcsök stb. |
A kijelölt játékos elkezdi a játékot (általában egy
felnőtt), aki nem válaszol gyorsan a nevére, vagy
visszahívja az őt hívót, kiesik. Az utolsó 3
gyerekig szoktuk játszani. |
SAJÁTOS szempontok, módszerek, változatok |
A gyerekek korának, tudásának megfelelő
fogalomkörből választunk neveket. Gyakoroljuk, kit
hogy hívnak, próbajáték is van.
Egy-egy témakör végén jól használható felfrissítő,
bemelegítő vagy lezáró játék.
Minden gyermek kényelmes, optimális testhelyzetben
üljön, feküdjön (ld. pozícionálás táblázat).
|
Székeken, szőnyegen körben ülve, de asztaloknál ülve
is játszható.
A testhelyzet megválasztásakor figyelembe kell
venni, hogy a hangos beszédhez melyik pozíció a
gyermek számára a legmegfelelőbb – pl. reflexgátló
testhelyzet spasztikus gyermekek esetében. |
Eszköz(ök), illetve azok adaptációi |
- |
|
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
Válaszadásra szánt idő rövidítése.
„Vegyes” nevek választása (kutya, tulipán,
rendőrautó stb.)
Szógyűjtéskor azonos hanggal kezdődő nevek
választása.
Számjegyek használata névnek (matematikai
fejlesztéshez), ekkor játszható az eredeti
rangsorért folyó verseny. |
|
Vissza a játékokhoz
|