JÁTÉK-TÁR

 

A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA

A játék neve

Elnök, titkár, jegyző

A játék típusa

Kommunikáció fejlesztését célzó játék

Pedagógiai és fejlesztési célok

Kommunikáció, szocializáció, figyelem, fegyelem fejlesztése

Korosztály

3-7 év

Játékosok száma/csoportlétszám

5-10 fő

A játékhoz szükséges idő

10 perctől a csoport fáradásáig

Helyigény

Szoba, székek

Szükséges eszköz(ök)

-

 A JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA

A játék neve

Elnök, titkár, jegyző

Képességterület(ek), amely(ek) fejlesztése a játék során megvalósul

Kognitív funkciók
Pszichomotoros képességek
Társas érzelmi képességek
Kommunikációs képességek

A játékhoz szükséges idő

A játék előkészítése
5 perc

A játék indítása
5 perc

A játék menete
10 perctől a csoport fáradásáig

A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
5 perc

Tevékenység részletes leírása

A játék előkészítése
„Szerepek kiosztása: elnök, tikár, jegyző, egyes, kettes stb., szabályok megbeszélése

A játék indítása

Az elnök elindítja a játékot.
Nehezítésül ritmikus mozgással kísérik a játékot, pl. taps, combra ütés, az elnök szólítja meg az első játékost, majd a szólítás alapján folytatódik. Visszahívni nem szabad a szólítót

A játék menete

Kieséses vagy helycserés rendszerben játszható a játék.
Elnök hívja négyest, négyes hívja titkárt, titkár hívja hatost… Ha valaki nem válaszol azonnal, vagy visszahívta az őt szólítót, a sor végére kerül. Cél, hogy a játékos minél előrébb kerüljön a sorban. Jellemző az elnök, titkár, jegyző támadása.

A játék zárása (visszajelzés, értékelés)

Minél „magasabb rang, illetve rangsorban elfoglalt hely mutatja az eredményességet.

Szabályok, instrukciók

Figyelj, válaszolj azonnal. Ne hívd vissza a megszólítódat!

Eszköz(ök)

-

Lehetséges variációk, továbbfejlesztés

Kieséses rendszer (Akkor nincs rangsor)

Számok helyett nevek választása. Különböző testhelyzetekben lehet játszani ezt a játékot. Ha mozdulattal kísérjük, akkor az olyan legyen, amelyet a csoport „leggyengébb” tagja is meg tud csinálni.

A játékot adaptálta

Majsainé Hartyáni Júlia gyógypedagógus

 

LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA

SZEMPONTOK

A játék előkészítő szakasza

A játék menete, zárása

Tevékenység

Figyelemfejlesztő kommunikációs játék, egy-egy fogalomkörben választott nevekkel: jelek, állatok, virágok, gyümölcsök stb.

A kijelölt játékos elkezdi a játékot (általában egy felnőtt), aki nem válaszol gyorsan a nevére, vagy visszahívja az őt hívót, kiesik. Az utolsó 3 gyerekig szoktuk játszani.

SAJÁTOS szempontok, módszerek, változatok

A gyerekek korának, tudásának megfelelő fogalomkörből választunk neveket. Gyakoroljuk, kit hogy hívnak, próbajáték is van.
Egy-egy témakör végén jól használható felfrissítő, bemelegítő vagy lezáró játék.
Minden gyermek kényelmes, optimális testhelyzetben üljön, feküdjön (ld. pozícionálás táblázat).

Székeken, szőnyegen körben ülve, de asztaloknál ülve is játszható.

A testhelyzet megválasztásakor figyelembe kell venni, hogy a hangos beszédhez melyik pozíció a gyermek számára a legmegfelelőbb – pl. reflexgátló testhelyzet spasztikus gyermekek esetében.

Eszköz(ök), illetve azok adaptációi

-

 

Lehetséges variációk, továbbfejlesztés

Válaszadásra szánt idő rövidítése.
„Vegyes” nevek választása (kutya, tulipán, rendőrautó stb.)
Szógyűjtéskor azonos hanggal kezdődő nevek választása.
Számjegyek használata névnek (matematikai fejlesztéshez), ekkor játszható az eredeti rangsorért folyó verseny.

 

 

Vissza a játékokhoz