A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA
A játék neve |
Érintős párválasztó |
A játék típusa |
Szociális képességek fejlesztését célzó játék |
Pedagógiai és fejlesztési célok |
Szociális érzékenység fejlesztése |
Korosztály |
3-7 év |
Játékosok száma/csoportlétszám |
3-10 fő |
A játékhoz szükséges idő |
15-35 perc |
Helyigény |
Csoportszoba |
Szükséges eszköz(ök) |
Zene (magnó, számítógép stb.) |
A
JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA
A játék neve |
Érintős párválasztó |
Képességterület(ek), amely(ek) fejlesztése a
játék során megvalósul |
Pszichomotoros képességek
Társas érzelmi képességek
Fizikai képességek fejlesztése |
A játékhoz szükséges idő |
A játék előkészítése
5 perc |
A játék indítása
5 perc |
A játék menete
10-15 perc |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
5 perc |
Tevékenység részletes leírása |
A játék előkészítése
Zenelehetőség előkészítése, játékszabály
megbeszélése.
Nyugodt, hangszeres, énekkel nem kísért zene
előkészítése (pl. Négy évszak), könnyen
megállítható és elindítható megoldás a lejátszó
eszköz kiválasztásánál. Halkítással is lehet
jelezni, hogy letelt az idő. Játékosok
összegyűjtése játszószőnyegen, füves udvaron,
műanyag borítású pályán. |
A játék indítása
Játékszabály megbeszélése, első érintési
kapcsolat meghatározása. |
A játék menete
Míg szól a zene, párt kell találni a részvevők
között, és meghatározott érintéssel jelezni kell
a kapcsolatot, pl. kézfogás, hátak egymáshoz
támasztása, belekarolás, talpak, vállak,
lábszárak, ujjhegyek, stb. összeérintése. Minden
alkalommal más párt kell választani. Legjobb
páratlan számú versenyzővel játszani. Kicsi
gyerekek esetében megengedett a szóbeli
választás, többszöri gyakorlás, hosszú ideig
szóló zene, nagyoknál (5-6-7 éveseknél) önálló
megvalósítás, a felnőtt háttal ül, és a zenét
kezeli, ami változó ideig szól. |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
Leleményesség, segítőkészség, alkalmazkodó
készség stb. dicsérete, beszélgetés a játékról,
a játék hangulatáról (miért volt jó, esetleg
miért nem)
Dicséret, beszélgetés, hangulatértékelés. |
Szabályok, instrukciók |
Mások elkergetése barát mellől, erőszakoskodás,
sértődés kerülendő!
Mindig más párt kell választani.
Figyelj a kapcsolat-kifejezés módjára! |
Eszköz(ök) |
Zenelejátszó |
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
Nagyobb gyerekeknél, érettebb, összeszokott
csoportnál néma játéknak is lehet nevezni,
amikor csak szemkontaktussal, cselekvéssel
választanak párt |
A játékot adaptálta |
Majsainé Hartyáni Júlia gyógypedagógus |
LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA
SZEMPONTOK |
A játék előkészítő szakasza |
A játék menete, zárása |
Tevékenység |
Ha a gyermek ebben a játékban ülve tud részt venni,
akkor mindenki a „földön” ülve játssza a játékot. Az
is megoldás, ha mindenki gurulva/kúszva/mászva
közlekedik annak megfelelően, ahogyan a
mozgáskorlátozott gyermek helyet tud változtatni.
Ha a kerekesszéket használó gyermek biztonságosan
tud ülni, őt is ültessük ki a kerekesszékből, ha
nem, változtassunk az érintés kölcsönösségén.
Megoldás lehet, ha mindenki gurulózsámolyon ül – így
a kerekesszéket használó gyermek is maradhat a
kocsijában (ebben az esetben korlátozottabbá válik
az érintési variációk száma). |
Életkortól függetlenül lassúbb tempóban játsszuk,
hosszabb ideig szól a zene, olyan érintéseket
határozunk el, amit a kerettel közlekedő gyerek is
meg tud oldani: kézfogás, ujjak összeérintése,
hátak, talpak egymáshoz támasztása, homlok, fejük
búbjának összedugása stb.
A játék folyamán az egyik gyerek a kezével érintse
meg a választott pár vállát, hátát, kezét, haját
stb., így a kerekesszékben ülő gyerek is tud
választani, vagy őt is könnyebben választhatják |
SAJÁTOS szempontok, módszerek, változatok |
Nagyobb gyerekek esetében a felnőtt csak a mozdulat
kivitelezésében segítsen, a párválasztásban nem. A
némajáték (amikor nem előzi meg megbeszélés a
választást, csak szemkontaktussal, mozgással
választanak) ebben az esetben is játszható.
Kerekesszéket használó gyermek esetén, szükség
esetén felnőtt segítő részt vesz a kivitelezés
megvalósításában (a választásban nem). |
|
Eszköz(ök), illetve azok adaptációi |
Esetleg plüss állat, sapka, sál, kendő stb.
beiktatása |
|
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
Saját maguk találhatnak ki érintkezési módokat, így
a mozgáskorlátozott gyermek hozhat olyan ötletet,
ami neki egyszerűbb, megnyugtatóbb.
Párválasztás a sapka, kendő, plüss állat stb.
kijelölt testrészre helyezésével. |
|
Vissza a játékokhoz
|