JÁTÉK-TÁR

 

A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA

A játék neve

Mi van a kupak alatt?

A játék típusa

Kognitív képességek fejlesztése - társasjáték

Pedagógiai és fejlesztési célok

 Rövid távú memória fejlesztése

Korosztály

3-7 év

Játékosok száma/csoportlétszám

2-5

A játékhoz szükséges idő

10 perctől maximum 1 óra

Helyigény

Asztal, székek vagy szőnyeg

Szükséges eszköz(ök)

Játékboltban kapható játék adaptációja:

5 db, különböző színű, általános forgalomban kapható kávézáró kupak (a kávés üveg teteje), méretnek megfelelő képek min. 15-20 db, a kupakok színeinek megfelelően elkészített dobókocka

A JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA

A játék neve

Mi van a kupak alatt?

Képességterület(ek), amely(ek) fejlesztése a játék során megvalósul

Kognitív funkciók
-          figyelem
-          emlékezet
Speciális tanulási kompetenciák erősödése
-          stratégia kialakítása
-          memorizálás
Pszichomotoros képességek fejlődése

Társas érzelmi képességek alakítása

A játékhoz szükséges idő

A játék előkészítése
Dobókocka: 15 perc
Képek készítése: 2 óra
Kupakok gyűjtése: változó

A játék indítása
2-3 perc

A játék menete
10 perctől a játékosok aktivitásától, a képek számától függően, amíg az idő és a játékkedv engedi

A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
A képek számlálása: 2-3 perc

Tevékenység részletes leírása

A játék előkészítése

A kupakoknak megfelelő színű dobókocka készítése, pl. kék, zöld, piros, sárga, barna oldalakat festünk, ragasztunk, jelölünk stb. a kockára, a hatodik oldal egy csillag jelet kap.

5 különböző színű kávéskupak összegyűjtése (kb. 6 cm átmérőjű, karimás kialakítású, így könnyen megfogható).

A kupak alá elférő, könnyen felismerhető ábrájú, erős kontúrral rendelkező képek gyűjtése, vagy készítése, kezdetben 20 db elegendő, de bővíthető mennyiségében, témájában.

 A szemléltetés, használhatóság, láthatóság figyelembe vételével megfelelő méretű, jó minőségű képek kiválasztása, jól megfogható kupakok keresése

A játék indítása

A játékosok számára jól láthatóan elhelyezzük a képeket. Mindenki jól megfigyeli őket, aztán minden gyerek letakarhat egyet-egyet. (A játékosok számának megfelelően 2-2-t stb.) 

A játék menete

Kiszámoljuk, kijelöljük a kezdő játékost, aki dob a kockával, és megmondja, melyik kép van a dobott szín alatt, vagy ha csillagot dobott, választhat, melyik letakart képet nevezi meg. Helyes válasz esetén a kép az övé lesz, ha tévedett, a kupak alatt marad a kép. Mindenki egyszer dob, helyes válasz esetén is a következő játékos folytatja a dobást. Ha a képek száma a kockán szereplő színek alá kerül, az „elfogyott” szín dobása esetén a játékos nem tud válaszolni, a következő játékos dob. A játéknak akkor van vége, ha minden kép gazdára talált.

A játék zárása (visszajelzés, értékelés)

A megszerzett képeket megszámoljuk, így alakul ki a rangsor, lesz győztes és második, harmadik stb. helyezett.

Szabályok, instrukciók

-       Meg kell figyelni az összes kép után azt, hogy melyik kupak alá melyik kép került.

-       A dobókockával dobott szín alatti képet kell megnevezni. Helyes válasz esetén a kép a játékoshoz kerül, és új képet takar le a kupakkal, a szín továbbra is szerepel.

-       A 6. oldal, melyen csillag van, szabad választást enged a letakart képek közül.

-       Ha a képek száma 5 alá kerül, az nevezhet meg képet, aki a játékban lévő színt, illetve csillagot dobott.

Instrukciók:

-       egyszer dobhatsz

-       pördüljön meg a kocka

-       ne látszódjon ki a kép a kupak alól

-       ne kukucskálj a kupakok alá

-       mindig figyelj, amikor új képre kerül a kupak

Első játéknál, kisebb gyerekeknél érdemes verbálisan kísérni a játékot: piros színt dobtam, a piros kupak alatti képet kell kitalálnom. Szerintem a kutya van alatta. A piros kupakot most a szamárra teszem.

Eszköz(ök)

Kupakok, képek, dobókocka

Lehetséges variációk, továbbfejlesztés

A játék a képek számának növelésével bővülhet, illetve alkalmas témák, témakörök gyakorlására is. Lehetnek a képek csak állatok, növények, járművek stb. Ha felső-végtag érintett gyermek nem tudja megfogni a kupakot, rámutat, és egy segítő emeli fel azt a képről.

A játékot adaptálta

Majsainé Hartyáni Júlia gyógypedagógus

 

LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA

SZEMPONTOK

A játék előkészítő szakasza

A játék menete, zárása

Tevékenység

 Megfelelő idő biztosítása a dobásra, a kupak/fedő áthelyezésére.

A finommotorika, látásélesség, látási észlelés figyelembe vétele a játék elkészítésekor.

Elhelyezkedés a gyermeknek megfelelő biztonságos üléshelyzettel, asztalmagassággal. Szőnyegen játszva a megfelelő üléshelyzet, hasonfekvés stb. (ld. pozícionálás táblázat).

Megfelelő idő biztosítása a dobásra, kupak áthelyezésére.

Számlálásban segítségnyújtás, az eredmény vizuális megerősítése a képek párosításával.

SAJÁTOS szempontok, módszerek, változatok

A gyermek által ismert, szeretett témakörből merítsük a képek tartalmát, hogy motiváljuk és sikerélményhez juttassuk

A szabályok ismertetése mellett próbadobást, próbajátékot is játszhatunk.

A kezességének megfelelő oldalon elegendő hely biztosítása a pakoláshoz, dobáshoz.

A játék verbális kísérése, támogatása.

Eszköz(ök), illetve azok adaptációi

Az elkészítés eszközei: ceruza, ragasztó, festék, olló, újságok, képeslapok. Kávés kupakok helyett a dobókocka színeivel egyezőre festett tejfölös dobozokkal vagy színes poharakkal is játszható a játék.

 

Lehetséges variációk, továbbfejlesztés

A készítésbe történő bevonással sok készség fejleszthető (ábrázolási technikák tanulása, testek, síkidomok ismerete), rajzkészség, fantázia fejlesztése

 

 

Vissza a játékokhoz