A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA
A játék neve |
Mi van a kupak alatt? |
A játék típusa |
Kognitív képességek fejlesztése - társasjáték |
Pedagógiai és fejlesztési célok |
Rövid távú memória fejlesztése |
Korosztály |
3-7 év |
Játékosok száma/csoportlétszám |
2-5 |
A játékhoz szükséges idő |
10 perctől maximum 1 óra |
Helyigény |
Asztal, székek vagy szőnyeg |
Szükséges eszköz(ök) |
Játékboltban kapható játék adaptációja:
5 db, különböző színű, általános forgalomban
kapható kávézáró kupak (a kávés üveg teteje),
méretnek megfelelő képek min. 15-20 db, a
kupakok színeinek megfelelően elkészített
dobókocka |
A JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA
A játék neve |
Mi van a kupak alatt? |
Képességterület(ek), amely(ek) fejlesztése a
játék során megvalósul |
Kognitív funkciók
-
figyelem
-
emlékezet
Speciális tanulási kompetenciák erősödése
-
stratégia kialakítása
-
memorizálás
Pszichomotoros képességek fejlődése
Társas érzelmi képességek alakítása |
A játékhoz szükséges idő |
A játék előkészítése
Dobókocka: 15 perc
Képek készítése: 2 óra
Kupakok gyűjtése: változó |
A játék indítása
2-3 perc |
A játék menete
10 perctől a játékosok aktivitásától, a képek
számától függően, amíg az idő és a játékkedv
engedi |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
A képek számlálása: 2-3 perc |
Tevékenység részletes leírása |
A játék előkészítése
A kupakoknak megfelelő színű dobókocka
készítése, pl. kék, zöld, piros, sárga, barna
oldalakat festünk, ragasztunk, jelölünk stb. a
kockára, a hatodik oldal egy csillag jelet kap.
5 különböző színű kávéskupak összegyűjtése (kb.
6 cm átmérőjű, karimás kialakítású, így könnyen
megfogható).
A kupak alá elférő, könnyen felismerhető ábrájú,
erős kontúrral rendelkező képek gyűjtése, vagy
készítése, kezdetben 20 db elegendő, de
bővíthető mennyiségében, témájában.
A szemléltetés, használhatóság, láthatóság
figyelembe vételével megfelelő méretű, jó
minőségű képek kiválasztása, jól megfogható
kupakok keresése |
A játék indítása
A játékosok számára jól láthatóan elhelyezzük a
képeket. Mindenki jól megfigyeli őket, aztán
minden gyerek letakarhat egyet-egyet. (A
játékosok számának megfelelően 2-2-t stb.)
|
A játék menete
Kiszámoljuk, kijelöljük a kezdő játékost, aki
dob a kockával, és megmondja, melyik kép van a
dobott szín alatt, vagy ha csillagot dobott,
választhat, melyik letakart képet nevezi meg.
Helyes válasz esetén a kép az övé lesz, ha
tévedett, a kupak alatt marad a kép. Mindenki
egyszer dob, helyes válasz esetén is a következő
játékos folytatja a dobást. Ha a képek száma a
kockán szereplő színek alá kerül, az „elfogyott”
szín dobása esetén a játékos nem tud válaszolni,
a következő játékos dob. A játéknak akkor van
vége, ha minden kép gazdára talált. |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
A megszerzett képeket megszámoljuk, így alakul
ki a rangsor, lesz győztes és második, harmadik
stb. helyezett. |
Szabályok, instrukciók |
-
Meg kell figyelni az összes kép után azt, hogy
melyik kupak alá melyik kép került.
-
A dobókockával dobott szín alatti képet kell
megnevezni. Helyes válasz esetén a kép a
játékoshoz kerül, és új képet takar le a
kupakkal, a szín továbbra is szerepel.
-
A 6. oldal, melyen csillag van, szabad
választást enged a letakart képek közül.
-
Ha a képek száma 5 alá kerül, az nevezhet meg
képet, aki a játékban lévő színt, illetve
csillagot dobott.
Instrukciók:
-
egyszer dobhatsz
-
pördüljön meg a kocka
-
ne látszódjon ki a kép a kupak alól
-
ne kukucskálj a kupakok alá
-
mindig figyelj, amikor új képre kerül a kupak
Első játéknál, kisebb gyerekeknél érdemes
verbálisan kísérni a játékot: piros színt
dobtam, a piros kupak alatti képet kell
kitalálnom. Szerintem a kutya van alatta. A
piros kupakot most a szamárra teszem. |
Eszköz(ök) |
Kupakok, képek, dobókocka |
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
A játék a képek számának növelésével bővülhet,
illetve alkalmas témák, témakörök gyakorlására
is. Lehetnek a képek csak állatok, növények,
járművek stb. Ha felső-végtag érintett gyermek
nem tudja megfogni a kupakot, rámutat, és egy
segítő emeli fel azt a képről. |
A játékot adaptálta |
Majsainé Hartyáni Júlia gyógypedagógus |
LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA
SZEMPONTOK |
A játék előkészítő szakasza |
A játék menete, zárása |
Tevékenység |
Megfelelő idő biztosítása a dobásra, a kupak/fedő
áthelyezésére.
A finommotorika, látásélesség, látási észlelés
figyelembe vétele a játék elkészítésekor.
Elhelyezkedés a gyermeknek megfelelő biztonságos
üléshelyzettel, asztalmagassággal. Szőnyegen játszva
a megfelelő üléshelyzet, hasonfekvés stb. (ld.
pozícionálás táblázat). |
Megfelelő idő biztosítása a dobásra, kupak
áthelyezésére.
Számlálásban segítségnyújtás, az eredmény vizuális
megerősítése a képek párosításával. |
SAJÁTOS szempontok, módszerek, változatok |
A gyermek által ismert, szeretett témakörből
merítsük a képek tartalmát, hogy motiváljuk és
sikerélményhez juttassuk |
A szabályok ismertetése mellett próbadobást,
próbajátékot is játszhatunk.
A kezességének megfelelő oldalon elegendő hely
biztosítása a pakoláshoz, dobáshoz.
A játék verbális kísérése, támogatása. |
Eszköz(ök), illetve azok adaptációi |
Az elkészítés eszközei: ceruza, ragasztó, festék,
olló, újságok, képeslapok. Kávés kupakok helyett a
dobókocka színeivel egyezőre festett tejfölös
dobozokkal vagy színes poharakkal is játszható a
játék. |
|
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
A készítésbe történő bevonással sok készség
fejleszthető (ábrázolási technikák tanulása, testek,
síkidomok ismerete), rajzkészség, fantázia
fejlesztése |
|
Vissza a játékokhoz
|