A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA
A játék neve |
Nyuszi pajtás |
A játék típusa |
Kommunikáció fejlesztését célzó játék |
Pedagógiai és fejlesztési célok |
Kommunikáció fejlesztése (beszéd,
metakommunikáció) |
Korosztály |
3-7 év |
Játékosok száma/csoportlétszám |
4-15 fő |
A játékhoz szükséges idő |
20 perctől 1 óra |
Helyigény |
A résztvevők számának megfelelő kör, ahol széken
ülve játszanak |
Szükséges eszköz(ök) |
Székek |
A JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA
A játék neve |
Nyuszi pajtás |
Képességterület(ek), amely(ek) fejlesztése a
játék során megvalósul |
Kognitív funkciók
Társas érzelmi képességek
Pszichomotoros képességek
Kommunikációs képesség |
A játékhoz szükséges idő |
A játék előkészítése
Székek körberakása 5 perc |
A játék indítása
Szabály megbeszélése 5 perc |
A játék menete
1 kör lejátszása kb. 15 perc |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
5 perc |
Tevékenység részletes leírása |
A játék előkészítése
Székek körberakása olyan szoros körben, hogy
könnyen meg tudják szólítani egymást, és
mindenki hallja a többieket. |
A játék indítása
A kezdő gyerek odafordul a szomszédjához, és
megkérdezi: „Nyuszi pajtás, hogy vagy?” A
megkérdezett felel: „Köszönöm, jól.” Az első
megint megkérdezi: „És hogy van a szomszédod?”
Válasz: Nem tudom, de megkérdezem.” |
A játék menete
A játék folyamatában a „nyuszi” nevet ad a
következő szomszédjának, és megkérdezi: „Őzike
pajtás, hogy vagy?”
A körnek úgy kell végigmennie, hogy mindig más
állatnevet adjanak a szomszédjuknak. A csoport
fejlettségétől függően több kör is végigmehet.
Nagyobbakkal kieséses rendszerrel is játszható |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
Dicséret, megbeszélés, esetleg a felmerült
állatnevek összegyűjtése. |
Szabályok, instrukciók |
Mindig új állatot kell mondani, ismételni nem
lehet. |
Eszköz(ök) |
- |
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
Lehet a választható állatok körét szűkíteni:
házi- vagy vadállatok, madarak, vízben élő
állatok stb. |
Irodalom |
Karlócai Marianne: Komámasszony, hol az olló?
Kisgyermekek játékoskönyve
Budapest, 1987. |
A játékot adaptálta |
Majsainé Hartyáni Júlia gyógypedagógus |
LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA
SZEMPONTOK |
A játék előkészítő szakasza |
A játék menete, zárása |
Tevékenység |
A körben ülés oly módon alakuljon ki, hogy mindenki
egy magasságban legyen, ha speciális székre van
szükség, adaptálni kell a megoldást (pl. ha nincs
ülésbiztonsága a gyereknek rögzítést alkalmazunk
biztonsági övvel). |
Kerekesszéket használó gyermek esetén, ha a gyermek
tud ülni földön, akkor földön, körben ülve is
játszhatjuk (ülésbiztonság megteremtése itt is
fontos – ld. pozícionálás táblázat), de a
kerekesszékes gyermek ebben a játékban nem igényel
külön odafigyelést. |
SAJÁTOS szempontok, módszerek, változatok |
Ha még nem megy jól az állatok ismerete, képekkel
lehet segíteni (kép segítségével választ a
szomszédjának nevet, vagy már előre képekkel
kijelöljük, kinek mi lesz az állatneve).
|
Eleinte a második kör is még folytatódhat
ugyanazokkal a nevekkel, így az emlékezet és a
gyorsabb kommunikáció, figyelem fejlesztése fog
megvalósulni. |
Eszköz(ök), illetve azok adaptációi |
Állatképek, plüssállatok felhasználása.
Ha képet használunk, a gyermek látásának megfelelő
méretű és jól differenciálható ábrát használjunk |
|
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
-
|
Nem beszéljük meg, kinek mi az állatneve, de a
plüssállat/kép felmutatásával segítünk.
A földre helyezünk állatképeket, abból kell maguktól
választani a szomszédnak nevet, olyat, amilyen még
nem szerepelt.
Fejből választanak a szomszédnak állatnevet (több
kört is le lehet játszani, amíg tudnak újat
mondani).
Szűkítjük a választható állatok körét (pl. madarak). |
Vissza a játékokhoz
|