A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA
A játék neve |
Orvosos játék |
A játék típusa |
Szociális képességek fejlesztését célzó játék -
szerepjáték |
Pedagógiai és fejlesztési célok |
Szerepekhez történő alkalmazkodás, társas
kapcsolatok fejlesztése, átélt élmények
feldolgozása |
Korosztály |
3-7 év |
Játékosok száma/csoportlétszám |
2 fő (orvos-beteg), 10 (különböző szakorvosok,
asszisztens, betegek, gyógyszertáras) |
A játékhoz szükséges idő |
1 óra-egész délelőtt |
Helyigény |
Szoba szabad része, játszószőnyeg |
Szükséges eszköz(ök) |
Ágy, szék, asztal, orvosos eszközök,
íróeszközök, papír |
A
JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA
A játék neve |
Orvosos játék |
Képességterület(ek), amely(ek) fejlesztése a
játék során megvalósul |
Kognitív funkciók
Pszichomotoros képességek
Társas érzelmi képességek
Kommunikáció
Kreatív gondolkodás |
A játékhoz szükséges idő |
A játék előkészítése
Rendelő(k) berendezése, váróterem berendezés,
orvosos játék eszközeinek előkészítése 10-15
perc |
A játék indítása
Szerepek megbeszélése 10 perc |
A játék menete
Rendelés: várakozás, gyógyítás, receptfelírás,
kontroll 1 órától egész délelőttöt/délutánt
kitöltő program is lehet |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
Szerepcserék, beszélgetés |
Tevékenység részletes leírása |
A játék előkészítése
Sztetoszkóp, injekciós tűk, csepegtetős üvegek,
sprays dobozok, gyógyszeres dobozok, tégelyek,
géz, sebtapasz, stb. gyűjtése |
A játék indítása
A létszámtól és az ötletektől függően
rendelő/rendelők berendezése |
A játék menete
A létszámtól függően gyerekorvos, szemorvos,
fül-orr-gégész, ortopéd orvos stb. orvosok
kiválasztása, asszisztens kijelölése, betegek
kijelölése. „Rendelés”: várakozás,
asszisztenssel beszélgetés, orvossal
beszélgetés, gyógyítás, receptek felírása,
kontroll megbeszélése Gyógyszertár is
létesíthető |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
Szerepcserék esetén 20-25 perc, beszélgetés a
végén 10 perc |
Szabályok, instrukciók |
Legjobb, ha hagyjuk a gyerekeket maguk játszani
– fel fognak idéződni az emlékeik. |
Eszköz(ök) |
Minden veszélyt nem okozó orvosi kellék,
valamint olló, papír, toll, pecsét, asztal,
szék, ágy |
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
A játékot megelőzően sztetoszkóp, lázmérő,
spatula, esetleg kenőcs készítése |
A játékot adaptálta |
Majsainé Hartyáni Júlia gyógypedagógus |
LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA
SZEMPONTOK |
A játék előkészítő szakasza |
A játék menete, zárása |
Tevékenység |
Mozgásállapotnak megfelelő elhelyezkedés, megfelelő
biztonságos ülés- vagy fekvőhelyzet felvétele fontos
(ld. pozícionálás táblázat). Veszélyt nem jelentő
orvosi eszközök elrendezése, egymást nem akadályozó
haladási irányok kialakítása (váróterem, rendelő,
„másik ajtón” távozás, gyógyszertár stb.).
Kerekesszéket használó gyermek esetén az
ülésmagasságnak megfelelő helyzet kialakítása, ülve
végezhető tevékenység választása: asszisztens,
fogász, szemész, gyógyszerész. |
A játék menete megegyezik az alapjátékkal. A
gyerekorvos mellett szemész, ortopéd orvos (kórház)
eljátszására is van igény, műtétet is szeretnek
végrehajtani a gyerekek.
Kerekesszéket használó gyermek esetén a fekvő
helyzetet kívánó szituáció csak akkor jó, ha a
gyermek önállóan ki tud feküdni, vagy a fekvő
helyzet kifektetve nem okoz kényelmetlenséget,
veszélyt |
SAJÁTOS szempontok, módszerek, változatok |
|
Játék közben felnőtt által adott ötletekre,
irányításra van szükség. A gyerekek általában nagyon
szeretik, ha a felnőtt vállalja a beteg szerepét.
|
Eszköz(ök), illetve azok adaptációi |
Sztetoszkópot lehet készíteni Babylon építőből, vagy
két szívószál végére szerelt kis gyöngyből, amiket
egy harmadik összefog, abból zsinór vezet ki és egy
kör alakú tárgy a vége. Kartonon húzható befestett
gumi lehet lázmérő, de homlokra tapasztható is
készíthető. Kenőcs készülhet pl. margarinból,
kamillával illatosítva. |
|
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
Műtétek, rehabilitáció, segédeszközök felírása,
kipróbálása is eljátszható. |
Hagyjuk, hogy a mozgáskorlátozott gyermek is idézzen
fel szituációkat emlékeiből! |
Vissza a játékokhoz
|