JÁTÉK-TÁR

 

A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA

A játék neve

Orvosos játék

A játék típusa

Szociális képességek fejlesztését célzó játék - szerepjáték

Pedagógiai és fejlesztési célok

Szerepekhez történő alkalmazkodás, társas kapcsolatok fejlesztése, átélt élmények feldolgozása

Korosztály

3-7 év

Játékosok száma/csoportlétszám

2 fő (orvos-beteg), 10 (különböző szakorvosok, asszisztens, betegek, gyógyszertáras)

A játékhoz szükséges idő

1 óra-egész délelőtt

Helyigény

Szoba szabad része, játszószőnyeg

Szükséges eszköz(ök)

Ágy, szék, asztal, orvosos eszközök, íróeszközök, papír

 A JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA

A játék neve

Orvosos játék

Képességterület(ek), amely(ek) fejlesztése a játék során megvalósul

Kognitív funkciók
Pszichomotoros képességek
Társas érzelmi képességek
Kommunikáció
Kreatív gondolkodás

A játékhoz szükséges idő

A játék előkészítése
Rendelő(k) berendezése, váróterem berendezés, orvosos játék eszközeinek előkészítése 10-15 perc

A játék indítása
Szerepek megbeszélése 10 perc

A játék menete
Rendelés: várakozás, gyógyítás, receptfelírás, kontroll 1 órától egész délelőttöt/délutánt kitöltő program is lehet

A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
Szerepcserék, beszélgetés

Tevékenység részletes leírása

A játék előkészítése

Sztetoszkóp, injekciós tűk, csepegtetős üvegek, sprays dobozok, gyógyszeres dobozok, tégelyek, géz, sebtapasz, stb. gyűjtése

A játék indítása

A létszámtól és az ötletektől függően rendelő/rendelők berendezése

A játék menete

A létszámtól függően gyerekorvos, szemorvos, fül-orr-gégész, ortopéd orvos stb. orvosok kiválasztása, asszisztens kijelölése, betegek kijelölése. „Rendelés”: várakozás, asszisztenssel beszélgetés, orvossal beszélgetés, gyógyítás, receptek felírása, kontroll megbeszélése Gyógyszertár is létesíthető

A játék zárása (visszajelzés, értékelés)

Szerepcserék esetén 20-25 perc, beszélgetés a végén 10 perc

Szabályok, instrukciók

Legjobb, ha hagyjuk a gyerekeket maguk játszani – fel fognak idéződni az emlékeik.

Eszköz(ök)

Minden veszélyt nem okozó orvosi kellék, valamint olló, papír, toll, pecsét, asztal, szék, ágy

Lehetséges variációk, továbbfejlesztés

A játékot megelőzően sztetoszkóp, lázmérő, spatula, esetleg kenőcs készítése

A játékot adaptálta

Majsainé Hartyáni Júlia gyógypedagógus

 

LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA

SZEMPONTOK

A játék előkészítő szakasza

A játék menete, zárása

Tevékenység

Mozgásállapotnak megfelelő elhelyezkedés, megfelelő biztonságos ülés- vagy fekvőhelyzet felvétele fontos (ld. pozícionálás táblázat). Veszélyt nem jelentő orvosi eszközök elrendezése, egymást nem akadályozó haladási irányok kialakítása (váróterem, rendelő, „másik ajtón” távozás, gyógyszertár stb.).

 

Kerekesszéket használó gyermek esetén az ülésmagasságnak megfelelő helyzet kialakítása, ülve végezhető tevékenység választása: asszisztens, fogász, szemész, gyógyszerész.

A játék menete megegyezik az alapjátékkal. A gyerekorvos mellett szemész, ortopéd orvos (kórház) eljátszására is van igény, műtétet is szeretnek végrehajtani a gyerekek.

 

Kerekesszéket használó gyermek esetén a fekvő helyzetet kívánó szituáció csak akkor jó, ha a gyermek önállóan ki tud feküdni, vagy a fekvő helyzet kifektetve nem okoz kényelmetlenséget, veszélyt

SAJÁTOS szempontok, módszerek, változatok

 

Játék közben felnőtt által adott ötletekre, irányításra van szükség. A gyerekek általában nagyon szeretik, ha a felnőtt vállalja a beteg szerepét.

Eszköz(ök), illetve azok adaptációi

Sztetoszkópot lehet készíteni Babylon építőből, vagy két szívószál végére szerelt kis gyöngyből, amiket egy harmadik összefog, abból zsinór vezet ki és egy kör alakú tárgy a vége. Kartonon húzható befestett gumi lehet lázmérő, de homlokra tapasztható is készíthető. Kenőcs készülhet pl. margarinból, kamillával illatosítva.

 

Lehetséges variációk, továbbfejlesztés

Műtétek, rehabilitáció, segédeszközök felírása, kipróbálása is eljátszható.

Hagyjuk, hogy a mozgáskorlátozott gyermek is idézzen fel szituációkat emlékeiből!

 

Vissza a játékokhoz