A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA
A játék neve |
Amerikából jöttem |
A játék típusa |
Kommunikációs készségek fejlesztését célzó játék |
Pedagógiai és fejlesztési célok |
Kommunikáció fejlesztése, fantáziafejlesztés |
Korosztály |
6 évtől fölfelé |
Játékosok száma/csoportlétszám |
Kisebb csoport vagy osztály |
A játékhoz szükséges idő |
15 perc |
Helyigény |
Tanterem/szoba/udvar |
Szükséges eszköz(ök) |
- |
A
JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA
A játék neve |
Amerikából jöttem |
Képességterület(ek), amely(ek) fejlesztése a
játék során megvalósul |
Beszéd
kommunikációs helyzetek
szókincs
mondatalkotás
metakommunikáció
verbális emlékezet
Kognitív funkciók
figyelem,
vizuális figyelem
vizuális emlékezet
Pszichomotoros funkciók
nagymozgás
finommozgás
Szociális kompetenciák
kapcsolat, együttműködés osztálytársakkal
Affektív terület
képzelet
Általános tájékozottság |
A játékhoz szükséges idő |
A játék előkészítése
3 perc |
A játék indítása
3 perc |
A játék menete
5 perc |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
4 perc |
Tevékenység részletes leírása |
A játék előkészítése
A gyerekek körbeülnek. |
A játék indítása
A játékvezető elmondja a játék szabályát.
Két gyereknek ki kell menni a teremből, és
választani maguknak egy olyan mesterséget, amit
jól el lehet mutogatni. Bemennek, megállnak a
többiekkel szemben, s ezt mondják: „Amerikából
jöttünk, mesterségünk címere…”
A mesterséget két kezdőbetűvel kell jelölni.
„Amerikából jöttünk, mesterségünk címere: pl.
a.v./e.f.” (autót vezetni/ebédet főzni).
A megfejtés megkönnyítése érdekében a bemutatók
a munkával kapcsolatban beszélhetnek is
egymáshoz, pl. „Van elég malterünk?” |
A játék menete
Két gyerek kimegy a teremből, és választanak
maguknak egy olyan mesterséget, amit jól el
lehet mutogatni. Bemennek, megállnak a
többiekkel szemben, s ezt mondják: - Amerikából
jöttünk, mesterségünk címere… |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
Aki elsőként találja ki az adott mesterséget, az
tetszése szerint választhat magának társat, s ők
mennek ki a szobából. |
Szabályok, instrukciók |
A mesterséget két kezdőbetűvel kell jelölni pl.
a.v./e.f. (autót vezetni/ebédet főzni).
A megfejtés megkönnyítése érdekében a bemutatók
a munkával kapcsolatban beszélhetnek is
egymáshoz |
Eszköz(ök) |
székek |
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
Az új pár kialakításának egy lehetséges módja,
hogy a bemutató pár kimegy, megállapodnak, hogy
ki milyen nevet választ (pl. alma-körte), majd
visszajönnek és megkérdezik a megfejtőt: Kihez
mész: almához vagy körtéhez? Akit választ, azzal
egy párban mehet ki. |
Irodalom |
Padisák Mihály: Mindenki játékoskönyve
Múzsák Közművelődési Kiadó, Budapest, 1990. |
A játékot adaptálta |
Ursu Zsuzsanna gyógypedagógus |
LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA
SZEMPONTOK |
A játék előkészítő szakasza |
A játék menete, zárása |
Tevékenység |
A gyerekek körben ülnek. Két gyerek kimegy. Olyan
tevékenységet találnak ki, melyet a
mozgáskorlátozott gyermek is biztosan be tud
mutatni. El is próbálják kint.
A mozgáskorlátozott gyermek megfelelő
pozícionálásáról gondoskodni kell, bármelyik
szerepben is van – a megfelelő testhelyzet segítheti
őt a felismerésben, illetve a mutogatásban is. |
A kint lévő két gyermek bejön, megállnak a
többiekkel szemben, ha szükséges a biztos
mozgáskoordináció, mozgástervezés miatt, leülhetnek.
Ha kerekesszékes gyermek a bemutató, hagyjunk
számára nagyobb helyet. |
SAJÁTOS szempontok, módszerek, változatok |
Ha a botos/keretes gyermek a körben ül,
segédeszközét a háta mögé helyezzék el, hogy a
többieket ne zavarja, de a közelben legyen. A
megfelelő testhelyzetről ebben az esetben is
gondoskodni kell.
Ha a kint lévő gyerekek között mozgáskorlátozott
gyermek van, a többiek türelmesen várják. Meg kell
beszélni velük, lehet, hogy nem biztos, hogy
pontosan, élethűen el tudja majd játszani a
kiválasztott mesterséget, ezért sokat találgassanak.
Ha a mozgáskorlátozott gyermek beszéde sérült,
nehézkesen érthető, akkor a megadott kezdőbetűket
felírhatják nagyban egy kartonra és felmutatják.
Jó, ha a mozgáskorlátozott gyermek párja egy ép
mozgású társ, aki a nagyobb mozgásokat igénylő
mozdulatokat végzi a szerepből |
Ha a mozgáskorlátozott tanuló megy ki, akkor
visszajövetelkor egy széket kell neki biztosítani,
mert ülésben könnyebben mutogat, játszik.
Amennyiben elnagyolt, vagy felszínes a mozgás,
gesztikuláció, kísérheti szöveges kommunikáció a
játékot. |
Eszköz(ök), illetve azok adaptációi |
Székek, filctoll, papír |
Székek, |
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
|
Kísérhetik párbeszéddel a mozdulatsort – a
kitalálandó foglalkozást, tevékenységet ebben az
esetben sem szabad kimondani. |
Vissza a játékokhoz
|