A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA
A játék neve |
Élő kép |
A játék típusa |
Kommunikációs készségek fejlesztését célzó játék |
Pedagógiai és fejlesztési célok |
Kommunikáció fejlesztése, fantáziafejlesztés |
Korosztály |
6 évtől fölfelé |
Játékosok száma/csoportlétszám |
6-8 fős csoportok |
A játékhoz szükséges idő |
30 perc |
Helyigény |
Nagy tér, kb 20 m2, de szabadban is
játszható |
Szükséges eszköz(ök) |
Jellegzetes emberi pózt, kifejező testtartást
ábrázoló, esztétikailag is értékes
festményreprodukció vagy fotó.
Tanulói székek. |
A
JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA
A játék neve |
Élő kép |
Képességterület(ek), amely(ek) fejlesztése a
játék során megvalósul |
Beszéd, kommunikáció
relációs szókincs
mondatalkotás
beszédmegértés
Kognitív funkciók
figyelem
emlékezet
Mozgás
nagymozgás
beszédmozgás
testséma
téri orientáció
Szociabilitás
kapcsolat, együttműködés osztálytársakkal
Képzelet |
A játékhoz szükséges idő |
A játék előkészítése
5 perc |
A játék indítása
5 perc |
A játék menete
10 perc |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
10 perc |
Tevékenység részletes leírása |
A játék előkészítése
Ha a teremben nincs kellő nagyságú szabad tér, a
padokat el kell tolni oldalra. A csapatok
számától függően kb. 20 m2 szabad tér
szükséges a játékhoz. A szabad játékteret a
szereplők számához igazítjuk. 6 fő alatt nem
érdemes játszani ezt a játékot, viszont akár egy
csapat is játszhatja.
A játékvezető előkészíti a hozott képet/képeket,
de nem mutatja még meg a gyerekeknek. |
A játék indítása
A játékvezető a csoportlétszámnak és a kép
szereplőigényének megfelelően csoportokat
alakít, majd elmondja a játék menetét. A képet
úgy kell tartani, hogy az instruálók láthassák,
a „szobrok” tagjai nem. Egymással szemben
helyezkednek el. |
A játék menete
A játékvezető megmutatja a hozott képet a
csoportokból a gyerekek egy részének (1-2 fő
csoportonként, létszámtól függően). Ezek a
gyerekek fogják a többieket beállítani pontosan
ugyanolyan pózba. Az „élő képekhez” hozzáérni
nem szabad! Csak pontos, részletes
utasításokkal próbálhatják elérni, hogy minél
hasonlóbbak legyenek a képhez. A „szobor” (a
szereplők) beállításánál az instruáló gyerekek
használjanak felszólító mondatokat. Ha az élő
képek készen vannak, a készítők megnézik egymás
képeit és szobrait, megállapítják, kié hasonlít.
Ezután megnézik a saját csoportjukkal a készítők
a képüket és megkérik a „szoborba” állt
gyerekeket, mondják el, kinek-minek érzik
magukat. Szerintük milyen testhelyzetet, érzelmi
töltést fejezhet ki a tartásuk? |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
Az összes gyerek körben ül. Megmutatjuk
mindenkinek a képeket, amit részletes
megbeszélés követ. Ki hogy érezte magát, nehéz
volt-e a feladat. Ha igen, akkor mi okozott
nehézséget. A beszélgetés során nem szabad
megengedni, hogy a társak véleményük közlése
közben bántsák, megsértsék egymást.
A termet visszarendezzük a játék után. |
Szabályok, instrukciók |
Az „élő képekhez” hozzáérni nem szabad, csak
szóbeli kommunikációval, a relációs szókincs
aktivizálásával és felszólító mondatokkal lehet
instruálni a „szobor” tagjait. A tagok nem
beszélhetnek, kérdezhetnek, csak mozoghatnak az
instrukciók alapján |
Eszköz(ök) |
Jellegzetes emberi pózt, kifejező testtartást
ábrázoló, esztétikailag is értékes
festményreprodukció vagy fotó.
Kicsiknél a kép legyen egyszerűbb pl. egy nagy
alakú mesenaptár képe.
Tanulói székek. |
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
-
Az embereken kívül tárgyakat is megpróbálhatnak
eljátszani a gyerekek, ha annak fontos szerepe
van a képen.
-
A kép közös megnézése után a másik csoport
tagjai megérintéssel feléleszthetik a szobor
egy-egy tagját és kérdezhetnek tőle, mire a
kiválasztott gyerek válaszol, pl. „Miért nézel
szomorúan Malackára?” |
Megjegyzés |
 |
Irodalom |
Szerk: Dr Előd Nóra: Add tovább -
Drámajáték-gyűjtemény, Candy Kiadó, Veszprém,
1996. |
A játékot adaptálta |
Ursu Zsuzsanna gyógypedagógus |
LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA
SZEMPONTOK |
A játék előkészítő szakasza |
A játék menete, zárása |
Tevékenység |
A terem átrendezésénél figyelni kell arra, hogy
kellő nagyságú hely legyen a segédeszközzel
(kerettel, bottal, kerekesszékkel) közlekedőknek. Ha
van szőnyeg, azt fel kell csavarni, mert akadályozza
a mozgásukat, helyváltoztatásukat. A bottal/kerettel
közlekedő gyermeknek egy széket kell biztosítani, ha
számára ez biztonságosabb játék közben.
A kerekesszékes gyereket meg lehet kérdezni, hogy a
kocsijában vagy inkább pl. a földön ülve szeretne
játszani (földön ülve nagyobb mozgástere marad). |
A játékvezető megbeszéli a gyerekekkel, hogyha a
mozgáskorlátozott társuknak kommunikációs problémája
is van, akkor:
-
instruálóként ő kézzel is beállíthatja a szobrokat a
szóbeli közlés mellett/helyett,
-
ha nehezen érthető a beszéde, ismételje meg, és
türelmesen várják meg.
Ha a mozgáskorlátozott gyermek a szoborcsoportban
lesz, akkor nem biztos, hogy pontosan végre tudja
hajtani az instruált mozdulatokat – mindig annyit
kérjünk tőle, amennyit kivitelezni tud (de kérjük,
hogy azt hajtsa végre). Bottal/kerettel közlekedő
gyermek le is ülhet, ha nem bír olyan sokáig pózban
állni. Hagyjuk, hogy a gyerekek találják ki, milyen
szerepet osztanak mozgáskorlátozott társuknak. |
SAJÁTOS szempontok, módszerek, változatok |
Akadályozó tényezők megszüntetése: szűk mozgástér,
szőnyeg, egyéb akadályok. |
Mozgáskorlátozott gyermek leülhet, ha szeretne.
A záró megbeszéléskor a készítők a mozgáskorlátozott
gyermek önmagához viszonyított egyéni ügyességét,
fejlődését emeljék ki. |
Eszköz(ök), illetve azok adaptációi |
Nagy alakú reprodukciók, fotók, fénymásolatok
Szék, ha le akarnak ülni a mozgáskorlátozott
gyermekek |
|
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
- |
Lásd a játék részletes leírásában |
Vissza a játékokhoz
|