A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA
A játék neve |
Ki enged ki? |
A játék típusa |
Szociális készségek fejlesztését célzó játék |
Pedagógiai és fejlesztési célok |
Szociális készségek, érzelmi intelligencia és a
pszichomotoros funkciók fejlesztése |
Korosztály |
6-8 éves korosztály |
Játékosok száma/csoportlétszám |
Minimum 6 fő, maximum az egész osztály |
A játékhoz szükséges idő |
15 perc |
Helyigény |
Kisebb tanterem |
Szükséges eszköz(ök) |
székek |
A
JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA
A játék neve |
Ki enged ki? |
Képességterület(ek), amely(ek) fejlesztése a
játék során megvalósul |
Szociális kompetencia
kapcsolat, együttműködés osztálytársakkal,
társismeret,
Beszéd, kommunikáció
kommunikációs helyzetek
gesztus, mimika
Kognitív funkciók
vizuális figyelem
Mozgás
nagymozgás
orientáció, testséma |
A játékhoz szükséges idő |
A játék előkészítése
2 perc |
A játék indítása
5 perc |
A játék menete
5 perc |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
3 perc |
Tevékenység részletes leírása |
A játék előkészítése
A székeket körbe rakjuk, annyit, ahány gyerek
van a csoportban. A tanulók körben állnak/ülnek,
olyan távolságra, hogy kinyújtott karjukkal
elérjék egymást. Ezek lesznek a kapuk. |
A játék indítása
Egy kiválasztott gyerek kimegy a teremből. A
körben állók megbeszélik, ki lesz az a két
gyerek, akik, mintegy „kapun” keresztül,
kettejük közül kiengedik. Nekik úgy kell majd
nézniük rá, olyan kedvesen, olyan barátságosan,
hogy a bent lévő gyermek megértse tekintetük
hívogatását és a köztük lévő kapun menjen ki. |
A játék menete
Behívják a kiküldött gyereket. A kör közepére
kell állnia és meg kell próbálnia a gyerekek
között kisétálni a körből. A körben ülők csak a
tekintetükkel, mimikájukkal jelezhetik, hogy
melyik két gyerek között van a kapu és hol
nincs. Az összes gyerek igyekezzen minél
komorabban, elutasítóbban nézni, csak a
kiválasztottak nézhetnek hívogatóan. Ha mégis
rossz irányba indul a körben álló tanuló,
egyszerűen elé emelik a karjaikat, bezárják a
kaput. |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
Tapasztalatok megbeszélése: ha megtanulunk
mélyen, türelmesen figyelni, akkor egy-két
tévedés után már tudják, ki az ő
„emberük-kapujuk”. |
Szabályok, instrukciók |
„Kedvesen, melegen nézzetek, de ne
mosolyogjatok, nevessetek!” „Mindenki csak a kör
közepén állóra nézzen!” |
Eszköz(ök) |
székek |
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
Ha jó „kapun” megy ki a gyermek, a következő kis
játékkal választhatják ki a következő kimenő
játékost: „Kihez mész, almához vagy körtéhez?”(a
két kaputartó elfordulva halkan eldönti, ki a
körte, ki az alma kettőjük közül).
Az, hogy ki megy ki, eldőlhet jelentkezés
alapján, vagy kiszámoló segítségével. |
Irodalom |
Szerk. Dr Előd Nóra: Add tovább -
Drámajáték-gyűjtemény, Candy Kiadó, Veszprém,
1996. |
A játékot adaptálta |
Ursu Zsuzsanna gyógypedagógus |
LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA
SZEMPONTOK |
A játék előkészítő szakasza |
A játék menete, zárása |
Tevékenység |
A gyerekek olyan távolságban legyenek egymástól,
hogy közöttük egy bottal, kerettel, kerekesszékkel
közlekedő gyermek is átférjen, ha ő áll középen.
A gyermekek elhelyezésekor a mozgáskorlátozott
gyermek megfelelő pozícionálásáról gondoskodni kell.
A kerekesszékkel közlekedő gyermek maradhat a
kocsijában, de ha neki kényelmesebb, választhat
magának más pozíciót. |
Ha a bottal, kerettel közlekedő gyermek
biztonságosan ül, nincs különösebb teendő. Ha
ülésbiztonsága nem kialakult, a szokásos módon
ültessük.
Ha a mozgáskorlátozott gyermek áll középen, akkor
természetesen használja a segédeszközét, mikor
körbefordul, és megfigyeli társait. Kellő időt, és
megfelelő nagyságú teret kell neki ehhez biztosítani
a körön belül. |
SAJÁTOS szempontok, módszerek, változatok |
Ha a bottal, kerettel közlekedő gyermek ül, akkor a
segédeszközeit a többiek segíthetnek kirakni a körön
kívülre, a gyermek mögé.
Érdemes először gyakoroltatni a hívogató és az
elutasító nézést. A társak is figyeljék meg a
mozgáskorlátozott gyermek mimikáját, mert ez egyes
diagnózisok miatt nehezítetté, kevésbé egyértelművé
válhat. |
Türelmesen ki kell várni a mozgáskorlátozott gyermek
megfigyelését is. Buzdítani is lehet, hogy nagyon
jól nézze meg az arcvonásokat, mert sokszor
nehezükre esik a célzott megfigyelés. |
Eszköz(ök), illetve azok adaptációi |
Kicsit nagyobb tér, hely a székek között. |
-
|
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
-
|
-
|
Vissza a játékokhoz
|