A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA
A játék neve |
Radar |
A játék típusa |
Szociális készségek fejlesztését célzó játék
|
Pedagógiai és fejlesztési célok |
Szociális készségek és a pszichomotoros funkciók
fejlesztése |
Korosztály |
6-8 éves korosztály |
Játékosok száma/csoportlétszám |
3 játékos csapatonként vagy egy nagy csoport |
A játékhoz szükséges idő |
30 perc |
Helyigény |
Osztályterem asztalokkal |
Szükséges eszköz(ök) |
Asztalok vagy tábla, kréta vagy ceruza, A/3-as
méretű papír, kendők, stopper verseny esetén |
A
JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA
A játék neve |
Radar |
Képességterület(ek), amely(ek) fejlesztése a
játék során megvalósul |
Szociabilitás
-
együttműködés, kapcsolat osztálytársakkal
Kommunikáció, beszéd
- mondatalkotás
Kognitív funkciók
-
auditív figyelem
-
vizuális figyelem
Mozgás
-
mozgástervezés – praxia
-
térbeli orientáció |
A játékhoz szükséges idő |
A játék előkészítése
10 perc |
A játék indítása
5 perc |
A játék menete
10 perc |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
5 perc |
Tevékenység részletes leírása |
A játék előkészítése
A játék nevének megbeszélése, tisztázása: mit
jelent ez a szó, radar (=az
általa
kisugárzott
rádióhullámok
visszaverődése alapján a tárgyak helyét tudja
megállapítani).
„Bipelés” gyakorlása, hogy érezzék meg a
gyerekek, gyorsítani-lassítani kell a jeladást,
nem hangosítani-halkítani. Tapasztalatszerzés a
gyors-lassú, hangos-halk fogalompárokról. |
A játék indítása
Szabályok tisztázása: verseny vagy csak játék
legyen, ki lesz a kezdő játékos, a bekötött
szemű játékos választja ki a következő forduló
rajzolóját.
Bekötik a csapatból a kiválasztott gyermek
szemét a többiek, és a táblához/papírhoz -
asztalhoz vezetik.
Írószert adnak a kezébe. |
A játék menete
Valaki a csapatból egy kis kört rajzol valahová
a táblára/papírra.
A bekötött szemű játékos vonalat kezd húzni a
lap/tábla alsó szélétől, és megpróbálja elérni a
kört.
A többiek radarjelekkel irányítják, hogy merre
menjen a keze: „bip, bip”. Amikor a vonal még
messzire húzódik a körtől, lassan jeleznek, s
egyre gyorsabban, ahogy a játékos közeledik a
célhoz. Folyamatos „biiiip” a találat hangja.
Amikor sikerült elérnie a kört, a játék véget
ér. A bekötött szemű játékos választja ki a
következő forduló rajzolóját. |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
Beszélgetés:
-
Ha verseny volt, megbeszéljük, miben voltak
jobbak a győztesek, mi volt az erősségük.
-
Miért jó ez a játék? Nehéz, vagy könnyű, miért?
-
A bekötött szemű állapot miben hasonlít a
vaksághoz? |
Szabályok, instrukciók |
Kössétek be a kezdő játékos szemét! Vezessétek
óvatosan a táblához/asztalhoz!
Ha több csoport van, távolabb helyezzük el az
asztalokat, az áthallás miatt. |
Eszköz(ök) |
Asztalok vagy tábla, kréta vagy ceruza, A/3-as
méretű papír, kendők, stopper verseny esetén |
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
-
Mérhetjük az időt, ha egy csoport van, hogy
megállapítsuk, ki érte el a csoportban a
leggyorsabban a célt.
-
Versenghetnek a csapatok stafétában is
egymással, melyik csapat tagjai fejezik be
leghamarabb a játékot. |
Megjegyzés |
 |
Irodalom |
Robert Fisher: Tanítsuk gyermekeinket
gondolkodni játékokkal, Műszaki Könyvkiadó,
Budapest, 2002. |
A játékot adaptálta |
Ursu Zsuzsanna gyógypedagógus |
LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA
SZEMPONTOK |
A játék előkészítő szakasza |
A játék menete, zárása |
Tevékenység |
A bottal, illetve kerettel közlekedő gyermeknek a
táblánál a hát megtámasztásával vagy a vállak
fogásával vagy az író kéz fogásával segíthet a
játékvezető felnőtt. Ki kell próbálni, tud-e kis
segítséggel pár percig állni a gyermek. Ha nem tud
megállni, inkább a tanulói asztalhoz ültessék le.
A kerekesszékkel közlekedő tanulónak általában nehéz
függőleges helyzetben rajzolni, ezért saját tanulói
padjához vezessék társai. |
A mozgáskorlátozott gyermek megfelelő testtartását
biztosítani kell, bármelyik szerepben is van – a
megfelelő pozíció segíti őt a rajzolásban, de a
hangadásban is. |
SAJÁTOS szempontok, módszerek, változatok |
Nem érdemes versenyként időt mérve, csak pusztán
játékként játszani.
Csak a kipróbálás után indítsuk a játékot.
Ha a mozgáskorlátozott tanuló nem tudja a karját
teljesen kinyújtani, a papír mérete legyen inkább
A/4-es. |
Ha a mozgáskorlátozott gyermek nehezen talál el a
körhöz, a többiek iránymegjelölést is fűzhetnek a „bip”
hangok után (balra-jobbra, föl-le). |
Eszköz(ök), illetve azok adaptációi |
Állítható magasságú asztal, illetve mozgatható tábla
szükséges.
A papírt érdemes csúszásgátló fóliára tenni, vagy a
4 sarkánál táblai ragaccsal leragasztani. |
- |
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
Időmérés nem javasolt mozgáskorlátozott tanuló
esetén |
- |
Vissza a játékokhoz
|