A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA
A játék neve |
Titkos karmester |
A játék típusa |
Kognitív készségek fejlesztését célzó játék |
Pedagógiai és fejlesztési célok |
Észlelés, figyelem, emlékezet, szerialitás,
intermodalitás fejlesztése |
Korosztály |
6 éves kortól |
Játékosok száma/csoportlétszám |
Kisebb csoport vagy osztály |
A játékhoz szükséges idő |
15 perc
|
Helyigény |
Tanterem/szoba/udvar |
Szükséges eszköz(ök) |
székek |
A
JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA
A játék neve |
Titkos karmester |
Képességterület(ek), amely(ek) fejlesztése a
játék során megvalósul |
Kognitív funkciók
vizuális észlelés, auditív észlelés
vizuális figyelem, auditív figyelem
vizuális emlékezet, auditív emlékezet
szerialitás: ritmusérzék fejlesztése,
automatizmusok
Intermodalitás: multiszenzoriális |
A játékhoz szükséges idő |
A játék előkészítése
3 perc |
A játék indítása
5 perc |
A játék menete
5 perc |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
2 perc |
Tevékenység részletes leírása |
A játék előkészítése
A játékosok kört alakítanak. |
A játék indítása
A játékvezető elmondja a játék menetét,
szabályait. Egy játékos kimegy. A bent lévők
megegyeznek abban, hogy ki lesz a titkos
karmester, és abban is, hogy ki fog mindig egy
új dalt kezdeni figyelemelterelésként, miközben
utánoznak majd valakit. |
A játék menete
A bent lévők elkezdenek egy jól ismert dalt
együtt énekelni, a kiküldött játékos erre bejön.
Folyamatosan énekelnek. A figyelő játékosnak a
kör közepén ki kell találnia, ki a titkos
karmester. A titkos karmester különböző
mozdulatokat végez (tapsol, szamárfület mutat,
vezényel, ingatja a fejét, integet, malmozik az
ujjival stb.), a többiek pedig azonnal utánozzák
a körben. Úgy kell irányítania a játékot, hogy a
kör közepén álló ne leplezhesse le őt, de a
többi játékosnak is ügyelnie kell arra, hogy ne
nézze mereven a mozdulatok irányítóját, hisz
ezzel könnyen lebuktathatja. |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
Ha a középen álló kereső kitalálja, hogy ki a
titkos karmester, akkor beáll a helyére, ha nem,
újra ki kell mennie. |
Szabályok, instrukciók |
Csak lopva figyeljétek a titkos karmestert, hogy
a figyelő játékos nehezen vegye észre, ki a
karmester! A figyelő játékos lassan forogjon,
mindenkit figyeljen meg nagyon alaposan! |
Eszköz(ök) |
székek |
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
Ha a középen álló kereső kitalálja, hogy ki a
titkos karmester, akkor beáll a helyére, ha nem,
zálogot ad, amit a játékok után feladattal
kiválthat. |
Irodalom |
Padisák Mihály: Mindenki játékoskönyve
Múzsák Közművelődési Kiadó, Budapest, 1990. |
A játékot adaptálta |
Ursu Zsuzsanna gyógypedagógus |
LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA
SZEMPONTOK |
A játék előkészítő szakasza |
A játék menete, zárása |
Tevékenység |
A kör alakításakor a játékosok székekre ülnek.
Alakítsanak ki nagy helyet a körnek a teremben. Ha a
mozgáskorlátozott gyermek a körben ül, a
segédeszközeit tegye/tegyék a háta mögé. A megfelelő
testhelyzet fontos (ld. pozícionálás táblázat) az
ülésbiztonság és a mozdulatok kivitelezéséhez is.
Ha a kiküldött a mozgáskorlátozott gyermek, akkor
hagyjanak neki elég helyet a többiek a körbe
jöveteléhez.
A kör alakításakor a játékosok székekre ülnek, a
kerekesszékkel közlekedő gyermeknek megfelelő helyet
biztosítsanak a körben. |
Ha a kiküldött játékos bottal, vagy kerettel
közlekedik, több helyet kell biztosítani neki a kör
közepén a körbeforduláshoz. Ugyanez fokozottan igaz,
ha kerekesszékkel közlekedik.
Ha a körben ül, akkor különösen figyelnie kell arra,
hogy a mozdulatokat inkább a vele szemben levőktől
vegye át, ne nézze mereven a karmestert. Nem baj, ha
nem teljesen ritmusban csinálja a mozgásokat, hanem
lassabban, s úgy kivitelezve, ahogy tudja.
Ha ő a megfigyelő, akkor sokáig, nagyon tudatosan
figyeljen meg mindenkit, lassú körbefordulással.
|
SAJÁTOS szempontok, módszerek, változatok |
Érdemes a gyerekekkel megbeszélni, hogy olyan
mozdulatokat mutasson a karmester, amelynek
kivitelezésére a mozgáskorlátozott társuk is képes. |
Ha sokáig nem váltanak a gyerekek, akkor az
jelentheti azt a megfigyelőnek, hogy jó irányba néz,
ezért nem tud a titkos karmester váltani. |
Eszköz(ök), illetve azok adaptációi |
székek |
székek |
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
- |
Ha nem találja ki, ki a titkos karmester, akkor
„szabad a gazda” felkiáltással elmondhatják neki, és
helyet cserélnek. |
Vissza a játékokhoz
|