A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA
A játék neve |
Halló, halló… keresek egy gyereket! |
A játék típusa |
Kognitív készségek fejlesztését célzó játék |
Pedagógiai és fejlesztési célok |
Ismerkedéshez, kapcsolatmélyítéshez.
Szociabilitás, észlelés, figyelem, emlékezet
fejlesztése. |
Korosztály |
6 éves kortól |
Játékosok száma/csoportlétszám |
Kisebb csoport vagy osztály |
A játékhoz szükséges idő |
18-20 perc |
Helyigény |
Tanterem/szoba |
Szükséges eszköz(ök) |
székek |
A JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA
A játék neve |
Halló, halló… keresek egy gyereket! |
Képességterület(ek), amely(ek) fejlesztése a
játék során megvalósul |
Szociabilitás
kapcsolat, együttműködés osztálytársakkal
Érzelmi intelligencia
emberismeret
Kognitív funkciók
vizuális észlelés, auditív észlelés
vizuális figyelem, auditív figyelem
vizuális emlékezet, auditív emlékezet
Intermodalitás: multiszenzoriális |
A játékhoz szükséges idő |
A játék előkészítése
10 perc |
A játék indítása
2 perc |
A játék menete
3 perc |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
5 perc |
Tevékenység részletes leírása |
A játék előkészítése
A székeket félkörben helyezzük el.
Legjobb, ha a tanító kezdi a játékot. Megtanítja
egy próbajátékban a gyerekeknek, hogy kell nem
arra nézni, akiről beszélni fog egyfolytában és
arra is, hogy ne mindjárt a legfeltűnőbb
ismertetőjeggyel kezdjék a leírást.
Gyakorolhatják a külső és a belső tulajdonságok
megkülönböztetését is.
A Halló, halló… telefonhívásra utal, így
megtaníttatjuk a gyerekekkel a nagy arasz
mutatásával a telefonkagyló felvételének
utánzását |
A játék indítása
A gyerekek félkörbe ülnek. A kiválasztott gyerek
feláll a gyerekek közül, körbesétál, és alaposan
szemügyre veszi őket. Közben eldönti, kit fog
leírni szavakkal. |
A játék menete
A kint álló gyerek felveszi a képzeletbeli
telefonkagylót, és azt mondja: Halló, halló,
keresek egy gyereket, aki….(pl. rövid ujjú
mintás pólóban van, hosszú piros nadrágban,
rövid, szőke haja van és nagyon szorgalmas,
szépen rajzol) nem szabad a gyermek nemét
elárulni.
Természetesen nem nézhet a kiválasztottra,
inkább mindenkinek beszéljen a leíró.
Ha egy gyerek tévesen ismer magára, vagy többen
is magukra veszik a leírást, folytassuk a
jellemzést, míg a „portré” egyértelmű nem lesz. |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
Ha a kiválasztott gyermek magára ismer, felveszi
a képzeletbeli telefont, és azt mondja: „Itt
vagyok!”, majd ő hív fel egy másik gyereket.
Két játék között megbeszélhetjük, hogy túl
egyértelműen írta-e le a társát, vagy ügyesen,
fokozatosan. |
Szabályok, instrukciók |
Igyekezzetek előbb minél általánosabb
tulajdonságokat megnevezni! Csak azután térjetek
rá az egyedibbekre! Ne áruld el, hogy fiú, vagy
lány az illető! |
Eszköz(ök) |
székek |
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
Kicsiknél lehet csak külső tulajdonságokkal
játszani, de ők sem árulhatják el, hogy az
illető fiú-e vagy lány. |
Irodalom |
Szerk. Dr Előd Nóra: Add tovább -
Drámajáték-gyűjtemény, Candy Kiadó, Veszprém,
1996. |
A játékot adaptálta |
Ursu Zsuzsanna gyógypedagógus |
LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA
SZEMPONTOK |
A játék előkészítő szakasza |
A játék menete, zárása |
Tevékenység |
A gyerekek félkörbe ülnek. A kiválasztott gyerek
feláll a gyerekek közül, körbesétál, és alaposan
szemügyre veszi az ülőket. Ha a mozgáskorlátozott
gyermek a telefonáló, a többi gyerek üljön picit
távolabb egymástól, hogy a segédeszközével
kényelmesen elsétálhasson/kerekesszékkel
elgurulhasson közöttük, mialatt megfigyeli őket.
A mozgáskorlátozott gyermek megfelelő pozíciójáról a
játék során gondoskodni kell (ld. pozícionálás
táblázat). |
A kint álló gyerek felveszi a képzeletbeli
telefonkagylót, és azt mondja: Halló, halló, keresek
egy gyereket, aki….
|
SAJÁTOS szempontok, módszerek, változatok |
Ha a mozgáskorlátozott gyermek azt szeretné, nem
kell körbesétálnia, szemben egy széken ülve is
megfigyelheti a gyerekeket, illetve onnan is
telefonálhat. |
Amennyiben a botos/keretes tanuló a kint álló
gyermek, üljön le, ha szeretne.
Ha beszéde nehezen érthető, a többiek nyugodtan
kérdezzenek vissza, ha nem értették, majd türelmesen
várják meg a választ. A gyermeket biztassuk a lassú,
jól artikulált beszédre ebben az esetben. „kérlek,
ismételd meg lassan, tagoltan!” |
Eszköz(ök), illetve azok adaptációi |
székek |
székek |
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
Előre össze lehet gyűjteni a külső/belső
tulajdonságokat. |
Variáció lehet, ha csak külső vagy csak belső
tulajdonságokat gyűjtünk.
Még nehezebb, ha a hívó gyerek úgy jellemez valakit,
mintha ő maga tenné (…keresek egy gyereket, aki azt
mondja magáról, hogy …). |
Vissza a játékokhoz
|