|
||
|
||
„A játékban az az igazságos,
A játék egy olyan különleges tevékenység, mely az ember
minden életszakaszához szervesen kapcsolódik, minden
életkorban megvan a szerepe. A gyermek esetében
fejlődésének egyik kulcstevékenysége. Fontos jellemzője,
hogy önként vállalt, melyben az örömszerzés a legfőbb
motívum, ezért fontos szerepe van a lelki egyensúly
kialakításában és fenntartásában is. Mivel önkéntes, így
a résztvevők szabályozzák a lefolyását, a mikéntjét is.
Gyermekkorban azért kivételesen fontos, mert ekkoriban
nincs még egy olyan dolog, mely ennyire képes lenne
hatni a gyermek pszichés, szociális, kognitív és
motorikus személyiségkomponenseire egyidejűleg. A játék
lehetőséget ad önmagunk, a környezet, a társak
megismerésére, általa felfedezhetjük korlátainkat és
lehetőségeinket. Nagyon fontos pszichikus szükséglet,
hiszen a felnőtt életéhez hasonlatos motívumokat
tartalmaz. Alapvetően két típusát különböztetjük meg, a
szabad és a kezdeményezett formáját. (Mérei-Binet,
2006.; Badics, 2009.; Kovácsné 2009.)
Mire nevel a játék?
Meg kell említeni néhány fontos kritériumot is, mely
növeli a játék kibontakozásának lehetőségét. Az intézmény által készített játékgyűjtemény során a közös tevékenységre, a közös élményszerzésre helyeződött a hangsúly, a legegyszerűbb eszközök igénybevételével. Fontosnak tarjuk, hogy a szülők a születés pillanatától játszanak együtt gyermekükkel, mert a játék kiváló alkalom a családi kötelékek megerősítésére, a közös, jó hangulatú együttlétek lehetőséget adnak a szülői kompetenciák megerősítésére és a gyermek személyiségének kibontakozására.
A játékgyűjtemény célja segítséget nyújtani a
mozgáskorlátozott gyermekeket nevelő családok,
kisgyermekkori ellátást nyújtó intézmények számára
ahhoz, hogy a mozgáskorlátozott gyermek aktívan tudjon
bekapcsolódni a különféle játéktevékenységekbe. A gyűjtemény 40 db játéktevékenység részletes leírását tartalmazza, különböző sérültségi fokú mozgáskorlátozott gyermek(ek) részvételére adaptálva.
Érintett korosztályok, célcsoportok:
A játékokhoz készült ábrasor segítséget nyújt az
optimális testhelyzet megtalálásában a mozgásfejlődés
különböző szintjein. Jó játékot mindenkinek! Felhasznált irodalom Badics Tiborné (2009): Játék és szocializáció /szocializáció és játék az óvodában, http://www.ofi.hu/tudastar/ovodai-nevelesi/jatek-szocializacio Kass Róbertné (2008): „…oktasd, játszani is engedd…”, http://www.ofi.hu/tudastar/kass-robertne-oktasd Kovácsné dr. Bakosi Éva: Játék és tanulás az óvodában, http://www.ofi.hu/tudastar/ovodai-nevelesi/jatek-tanulas-ovodaban Mérei Ferenc- V. binet Ágnes (2006): Gyermeklélektan, Medicina Könyvkiadó Zrt., Bp. Nyíriné Fejszés Tóth Edit: Az aktív tanulás módszerei, http://www.ofi.hu/tudastar/uj-pedagogiai-szemle-110615/nyirine-fejszes-toth Pálfi Sándor: Az óvodai játék környezetkultúrája, http://www.ofi.hu/tudastar/ovodai-nevelesi/ovodai-jatek [1] http://www.ofi.hu/tudastar/ovodai-nevelesi/ovodai-jatek
|
||