A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA
A játék neve |
Adj hozzá egy mozdulatot! |
A játék típusa |
családi játék |
Pedagógiai és fejlesztési célok |
kötődés erősítése szülőkkel, nagyszülőkkel,
testvérekkel, mozgástervezés, memória
fejlesztése |
Korosztály |
2-6 év |
Játékosok száma/csoportlétszám |
minimum 4 fő |
A játékhoz szükséges idő |
minimum 20 perc |
Helyigény |
játszhatjuk a szobában, de a szabadban is |
Szükséges eszköz(ök) |
-
|
A JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA
A játék neve |
Adj hozzá egy mozdulatot! |
Képességterület(ek), amely(ek) fejlesztése a
játék során megvalósul |
Affektív terület
-
szociabilitás
-
szociális kompetencia
-
érzelmi intelligencia
Pszichomotoros funkciók
-
testséma
-
téri
orientáció
-
egyensúly
-
koordináció
-
beszéd
Kognitív funkciók
-
képzelet
-
vizuális, auditív figyelem és emlékezet
-
szerialitás
-
intermodalitás |
A játékhoz szükséges idő |
A
játék előkészítése
5 perc |
A
játék indítása
1 perc |
A
játék menete
15 perc |
A
játék zárása (visszajelzés, értékelés)
1 perc |
Tevékenység részletes leírása |
A
játék előkészítése
A
játékosok körben ülnek, vagy állnak a szobában,
vagy kint a szabadban. |
A
játék indítása
A
játékvezető elmondja a játékszabályokat. |
A
játék menete
A
játék vezetője kezd egy általa választott
mozdulattal, például a fejére teszi a jobb
kezét. A következő játékos megismételi ezt a
mozdulatot, majd hozzátesz egy másikat, és így
tovább, az összes játékos esetében. |
A
játék zárása (visszajelzés, értékelés)
A
játék vége függ a játékosok ügyességétől, hogy
hány mozdulatot tudnak megjegyezni. Ha már két
játékos is kettőnél többször ront, akkor a
játékot le kell zárni és lehet egy új játékot
kezdeni. |
Szabályok, instrukciók |
A
gyerekeknek meg kell érteniük, hogy a látott
mozdulatok megjegyzésén túl mindig egy-egy
mozdulattal ki kell egészíteni a mozdulatsort. |
Eszköz(ök) |
Nem
szükséges. |
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
Először egyszerű, egyértelmű mozdulatokkal
játszunk. Játszhatjuk úgy is, hogy egy-egy
körben csak egy adott testrészt lehet használni,
például csak a karokat, csak a lábakat.
Később
lehet a játékot nehezíteni azzal, hogy
helyváltoztató, komplex mozdulatokat is
beleteszünk.
Páros
játékként is játszható, ekkor a két játékos
felváltva tesz hozzá egy új mozdulatot az
előzőekhez, miután azokat elismételték. Az
„átadásokat„ számolhatjuk is, hányat sikerül
ismételni, tudunk-e fejlődni. A játék játszható
a mozdulatok szóbeli kommentálásával is: „Jobb
kézzel megfogom a bal fülemet.” |
Felhasznált irodalom |
Kaposi László (szerk.) 2002. Játékkönyv.
Kerekasztal Színházi Nevelési Központ.
Marczibányi Téri Művelődési Központ.
http://www.drama.hu/jatektar/a_gyujtemeny_jatekainak_jegyzeke |
A játékot adaptálta |
Tóth Adrienn gyógypedagógus |
LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA
Mozgásállapot/
diagnózis |
Tevékenység |
Sajátos szempontok |
Eszközök |
Lehetséges variációk |
A gyermek helyváltoztatásra csak segítséggel képes |
A játékot akármilyen testhelyzetben játszhatjuk,
akár fekve is, a lényeg, hogy mindenki jól lássa a
másikat. |
A játékot stabil testhelyzetben játsszuk, a
pozícionálási lehetőségeket bemutató táblázatban
található testhelyzetek közül választva.
Ha olyan mozdulatokat választunk, melyek esetében
helyzetet is csak minimálisan változtatunk, akkor a
játék kezdeténél keressük meg a gyermek számára az
optimális, reflexgátló testhelyzetet. |
A pozícionáláshoz használhatunk párnát, babzsák
fotelt, ékpárnát, plédet stb. |
Ebben az esetben csak helyzetváltoztató mozdulatokat
használjunk. |
A gyermeknek a stabil ülőhelyzet megtartásához
segítségre van szüksége |
Ülés közben végezhető mozgásokat válasszunk!
Ha szükséges, segítsük a gyermek fej- és
törzskontrollját. |
A gyermek stabil helyzetét biztosítsuk, pl. a
pozícionálás táblázat P/2. útmutatása alapján |
|
Kérjük meg a gyerekeket, hogy mindenki
helyzetváltoztató mozgást végezzen, így a
mozgáskorlátozott gyermek is aktívan be tud
kapcsolódni. |
A gyermek stabilan ül |
Alakítsunk ki helyes ülőhelyzetet a pozicionálás
táblázat P/5, P/6. útmutatása alapján. |
Henger (helyettesíthető: összetekert törülköző,
pléd), lábtartó sámli (helyettesíthető
kartondobozzal) |
A gyermek segédeszközzel tud állni, járni |
Főként helyváltoztató mozgásokat végezzünk! |
Ügyeljünk arra, hogy ha a gyermek segédeszközére
támaszkodik (pl. 1-2 pontos támbot), akkor olyan
mozgássort kezdjünk el, amit ő is tud folytatni,
anélkül, hogy elengedné a botot. |
A gyermek segédeszköze, amely használható a játék
során. |
|
A gyermek végtagjait aszimmetrikusan használja,
egyik oldali végtagjai sokkal ügyesebbek
|
|
Válasszunk olyan feladatokat, amely során a
gyermeknek mindkét oldali végtagját egyszerre kell
használnia – ezzel fejleszthető a gyengébb oldali
végtag, támogatható a két végtag együttmozgása. |
|
|
A gyermek ízületei nem mozognak teljes mozgáspályán,
önállóan nem tudja teljesen kinyújtani a karját vagy
a lábát |
|
Nyújtózást tartalmazó mozgásokra sarkalljuk a
mozgássorok választásakor. Olyan mozgássort
kezdeményezzünk, melyben teljes mozgáspályán kell
mozgatnia ízületeit. |
|
|
Vissza a játékokhoz
|