A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA
A játék neve |
Folytasd az akciót! |
A játék típusa |
családi játék |
Pedagógiai és fejlesztési célok |
testnyelv értelmezése, koncentráció,
mozgáskoordináció, mozgástervezés fejlesztése |
Korosztály |
5-6 éves |
Játékosok száma/csoportlétszám |
3-5 |
A játékhoz szükséges idő |
10-20 perc |
Helyigény |
tágasabb szoba, udvar, játszótér egy kisebb
része |
Szükséges eszköz(ök) |
- |
A
JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA
A játék neve |
Folytasd az akciót! |
Képességterület(ek), amely(ek) fejlesztése a
játék során megvalósul |
Kognitív
-
vizuális észlelés,
-
vizuális figyelem,
-
gondolkodás: indukció, analógiák
Affektív
-
szociális kompetencia,
-
kapcsolat felnőttekkel, kortársakkal
Pszichomotoros
-
nagymozgás, finommotorika
-
orientáció: testséma, téri orientáció |
A játékhoz szükséges idő |
A játék előkészítése
3-5 perc |
A játék indítása
3 perc |
A játék menete
10-15 perc |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
5-10 perc |
Tevékenység részletes leírása |
A játék előkészítése
A játék előtt elegendő helyet teremtünk a
szobában, udvaron ahhoz, hogy kényelmesen
elférjenek a játékosok, és szabadon tudjanak
mozogni. |
A játék indítása
A játék előtt ismertetjük a játék menetét és a
szabályokat. |
A játék menete
A csoport egyik tagja bemutat egy rövid
„jelenetet” (ami lehet egy hétköznapi művelet
is), például felhúzza a cipőjét/zokniját. Ha az
előre megállapított sorrend alapján következő
játékos megértette miről van szó, akkor a
helyére áll, és ott folytatja, ahol társa az
imént abbahagyta, például a cipőjére csatol egy
sílécet/észreveszi, hogy lyukas a zokni. A
harmadik játékos – megértve az eddigieket –
folytathatja például azzal, hogy elkezd
síelni/elkezd cérnát tűbe fűzni, illetve leveszi
és megvarrja a zoknit. |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
A játék végén beszéljük meg, hogy milyen
történet kerekedett ki. Idézzük fel a viccesebb
jeleneteket. |
Szabályok, instrukciók |
A játék alatt gesztussal, mimikával fejezzük ki
magunkat. A hangadást, beszédet kerüljük el.
A játék elején beszéljük meg, hogy milyen
sorrendben következzenek egymás után a
játékosok.
Ha a kisgyerek tanácstalan, hogy mit játsszon
el, legyen egy segítője, aki „súg” neki, akivel
megbeszélheti a „jelentet”. |
Eszköz(ök) |
Eszköz
nélkül játszható |
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
Játszhatjuk úgy is, hogy nem egy elemi
cselekvéssorozat folytatására, hanem egy
szituációba való belépésre kérjük a játszókat.
|
Felhasznált irodalom |
Kaposi László (szerk.) 2002. Játékkönyv.
Kerekasztal Színházi Nevelési Központ.
Marczibányi Téri Művelődési Központ.
http://www.drama.hu/jatektar/a_gyujtemeny_jatekainak_jegyzeke |
A játékot adaptálta |
Klómer Georgina gyógypedagógus |
LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA
Mozgásállapot/
diagnózis |
Tevékenység |
Sajátos szempontok |
Eszközök |
Lehetséges variációk |
A gyermek helyváltoztatásra csak segítséggel képes |
A mozgássorok utánzásakor felnőtt segítheti a
gyermeket, illetve csak testhelyzet-változtatásokat
végezzünk. |
A játékot stabil testhelyzetben játsszuk, a
pozícionálási lehetőségeket bemutató táblázatban
található testhelyzetek közül választva. |
|
Játsszunk arcunkkal! Fejezzük ki érzelmeinket
helyváltoztatás nélkül! |
A gyermek gurulva változtatja a helyét |
Olyan mozgássorokat építsünk be a játékba, amit már
a gyermek is képes kivitelezni. |
|
|
|
A gyermek kúszik, mászik |
|
|
|
A gyermeknek a stabil ülőhelyzet megtartásához
segítségre van szüksége |
Ülés közben végezhető mozgásokat válasszunk! |
A gyermek stabil helyzetét biztosítsuk, pl.
pozícionálás táblázat P/2. útmutatása alapján. |
|
Élénk mimika, gesztikuláció sorozat legyen a játék
része! |
A gyermek stabilan ül |
Alakítsunk ki helyes ülőhelyzetet a pozicionálás
táblázat P/5, P/6. útmutatása alapján. |
Henger (helyettesíthető: összetekert törülköző,
pléd), lábtartó sámli (helyettesíthető
kartondobozzal) |
|
A gyermek segédeszközzel tud állni, járni |
Főként helyváltoztató mozgásokat végezzünk! |
Ügyeljünk arra, hogy ha a gyermek segédeszközére
támaszkodik (pl. 1-2 pontos támbot), akkor olyan
mozgássort kezdjünk el, amit ő is tud folytatni,
anélkül, hogy elengedné a botot. |
A gyermek segédeszköze, amely használható a játék
során. |
|
A gyermek végtagjait aszimmetrikusan használja,
egyik oldali végtagjai sokkal ügyesebbek
|
|
Válasszunk olyan feladatokat, amely során a
gyermeknek mindkét oldali végtagját egyszerre kell
használni – ezzel fejleszthető a gyengébb oldali
végtag, támogatható a két végtag együttmozgása. |
|
|
A gyermek ízületei nem mozognak teljes mozgáspályán,
önállóan nem tudja teljesen kinyújtani a karját vagy
a lábát |
|
Nyújtózást tartalmazó mozgásokra sarkalljuk a
mozgássorok választásakor. Olyan mozgássort
kezdjünk, melyben teljes mozgáspályán kell mozgatnia
ízületeit. |
|
|
Vissza a játékokhoz
|