A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA
A játék neve |
Így mennek a
huszárok - höcögtető |
A játék típusa |
családi játék |
Pedagógiai és fejlesztési célok |
mozgáskoordináció, egyensúly fejlesztése,
anya-gyermek, apa-gyermek kapcsolat erősítése
(igazi „apás” játék) |
Korosztály |
6 hó -
6 év |
Játékosok száma/csoportlétszám |
nem releváns |
A játékhoz szükséges idő |
5-10 perc |
Helyigény |
kényelmes ülőalkalmatosság a felnőttnek,
balesetmentes környezet a gyermek mozgatásához |
Szükséges eszköz(ök) |
nem szükséges |
A JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA
A játék neve |
Így mennek a
huszárok - höcögtető |
Képességterület(ek), amely(ek) fejlesztése a
játék során megvalósul |
Affektív terület
-
szociabilitás,
-
érzelmi intelligencia
Pszichomotoros funkciók
-
testséma
-
téri
orientáció
-
egyensúly
-
koordináció
-
beszéd
Kognitív funkciók
-
vizuális, auditív figyelem és emlékezet,
-
szerialitás,
-
intermodalitás
Reflexgátlás |
A játékhoz szükséges idő |
A
játék előkészítése
3-5 perc |
A
játék indítása
1 perc |
A
játék menete
10 perc |
A
játék zárása (visszajelzés, értékelés)
1 perc |
Tevékenység részletes leírása |
A
játék előkészítése
A
kezdő optimális testhelyzet beállítása. A
biztonságos környezet kialakítása. |
A
játék indítása
A
felnőtt felkészíti a gyermeket arra, hogy mi fog
történni. „Most höcögtetőt fogunk játszani.” |
A
játék menete
Az
alábbi mondóka ritmusára különbözőképpen
mozgatjuk a gyermeket:
„Így mennek a huszárok, huszárok, huszárok
Így mennek a tüzérek, tüzérek, tüzérek
Így mennek a betyárok, betyárok, betyárok…”
A
huszároknál magasra emeljük, majd visszaengedjük
(hintáztatjuk), mintha ügetne a ló.A tüzéreknél
egyszer a jobb lábunkat, másszor a bal lábunkat
billegtetjük, mint amikor lépésben megy a ló.
A betyároknál körbe-körbe hintáztatjuk a gyermek
felső testét. |
A
játék zárása (visszajelzés, értékelés)
„Hopp”
szócskával lezárjuk, nyugalmi helyzetbe engedjük
a gyermeket, magunkhoz öleljük. |
Szabályok, instrukciók |
Fontos, hogy a gyermek végig biztonságban érezze
magát! Figyeljünk az optimális testhelyzetre!
Soha ne rázzuk a gyermeket!
(Ha a gyermeket szembe fordítjuk, jól láthatjuk
arckifejezését és ő is lát minket.) |
Eszköz(ök) |
Használhatunk nagylabdát is.
Kisebb gyermek esetén használhatunk
hordozókendőt, akár egy plédet, amivel
átfoghatjuk a gyereket, növelve a biztonságot. |
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
Játszhatunk a ritmussal, hangerővel. Egészen
lassan kezdjük, majd fokozzuk a tempót,
mindaddig, amíg a gyermek komfort zónájában
vagyunk. |
A játékot adaptálta |
Tóth
Adrienn gyógypedagógus |
LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA
Mozgásállapot/
diagnózis |
Tevékenység |
Sajátos szempontok |
Eszközök |
Lehetséges variációk |
A gyermek
a fejét tartja
|
A játék
bármelyik – még ölbe vehető – gyermekkel játszható,
a megfelelő, biztonságos testhelyzet és környezet
kialakításával. |
Optimális
testhelyzet beállítása. Széken ülve: a gyermek a
felnőtt combján ül lovagló ülésben, terpeszben,
csípő, térd hajlítva, térdek kifelé fordítva. A
gyermeket vállánál fogva stabilizáljuk úgy, hogy nem
engedjük vállait előre esni. |
Szék,
kényelmes ülőalkalmatosság a felnőttnek. |
Játszhatunk a ritmussal. Egészen lassan kezdjük,
majd fokozzuk a tempót mindaddig, amíg a gyermek
komfort zónájában vagyunk. |
A gyermek
fejkontrollja, törzskontrollja kialakult, stabilan
ül |
Az alábbi
kiinduló helyzetet is használhatjuk: a gyermek
lovagló ülésben ül a felnőtt összezárt, talpra tett
lábán, a gyermeket a vállánál, vagy a kezeinél fogva
stabilizálja. |
|
A gyermek
állni, járni tud – esetleg még csak segédeszközzel |
Törekedjünk arra, hogy amikor leérkezik a gyermek a
hintáztatás során, akkor talptámaszra érkezzen.
„Erős”
apukák terpesztett lábuk között állva tarthatják a
gyermeket a hónaljánál fogva, ha a talptámasz
kivitelezhető. Huszároknál felemeli-leengedi,
tüzéreknél jobbra-balra dönti (egyik majd másik talp
a talajon támaszkodik) betyároknál körbe-körbe
hintáztatja a gyereket. Talajra érkezés talptámaszra
történjen. |
Ebben az
esetben érdemes a földön, vagy kemény felületen
játszani. |
Vissza a játékokhoz
|