A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA
A játék neve |
Őrjáték |
A játék típusa |
családi játék |
Pedagógiai és fejlesztési célok |
mozgáskoordináció, koncentráció, együttműködés |
Korosztály |
3 éves kortól |
Játékosok száma/csoportlétszám |
3 vagy több |
A játékhoz szükséges idő |
25 perc |
Helyigény |
szoba, udvar |
Szükséges eszköz(ök) |
„Értéktárgyak” - gyermek játékai, szülők
eszközei |
A
JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA
A játék neve |
Őrjáték |
Képességterület(ek), amely(ek) fejlesztése a
játék során megvalósul |
Affektív terület
-
együttműködés
-
empátia
Kognitív funkciók
-
intermodalitás
Pszichomotoros terület
-
nagymozgás
-
mozgáskoordináció
-
mozgásméretezés
-
téri orientáció
-
egyensúly |
A játékhoz szükséges idő |
A játék előkészítése
3 perc |
A játék indítása
3 perc |
A játék menete
15 perc |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
3 perc |
Tevékenység részletes leírása |
A játék előkészítése
Összegyűjtjük azokat a tárgyakat, amiket
használni szeretnénk, és elhelyezzük a
középvonalon. Kiválasztjuk, hogy ki lesz az őr,
és kik a városlakók. Az őr háttal áll a
városlakóknak, a városlakók pedig felsorakoznak
az alapvonalon. |
A játék indítása
Ismertetjük a játékszabályokat, majd tapssal
indítjuk a játékot. |
A játék menete
Az őr furcsán lát, csak a mozgást érzékeli, az
álló alakokat nem veszi észre. A szoba egyik
falánál áll, háttal a szemben lévő falnál
felsorakozott társainak – ők a városlakók. Az őr
és a városlakók között vonalban lerakva
találhatók a városiak értéktárgyai. Ezeket kell
visszaszerezniük. Amikor az őr visszafordul,
mindenkinek meg kell merevednie abban a pózban,
amilyenben éppen van. Akit mozogni lát az őr,
azt visszaküldheti az alapvonalra. Az őr
bármikor, a neki tetsző (lehetőleg
kiszámíthatatlan) ritmusban fordul hátra. Az
értéktárgyat nem csak megszerezni kell, hanem
sikeresen visszajutni vele az alapvonalon túlra.
Ha az őr valakit a kinccsel a kezében lát
mozogni, annak is újra kell kezdeni az
alapvonalról, a kincset letéve ott, ahol éppen
járt. |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
A játék végén megnézzük, hogy ki tudta a legtöbb
értéktárgyát megszerezni, és visszavinni a
házába. |
Szabályok, instrukciók |
Az őr saját ritmusában fordul meg.
Akit az őr meglát, annak az alapvonalról kezd
folytatni a játékot.
Az újrakezdés akkor életbe lép, ha a játékos már
a „kinccsel” együtt visszafelé tartott. |
Eszköz(ök) |
A
gyermek játékait, a családtagok saját használati
tárgyait helyezzük el a pálya közepén. |
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
Az őr kővé változtathatja azt, akit lát,
ahelyett, hogy visszaküldi az alapvonalra.
Ilyenkor egy mozgó városlakó érintéssel
feloldhatja elfogott társát. |
Megjegyzés |
A játéktér rajza:
 |
Felhasznált irodalom |
Kaposi László (szerk.) 2002. Játékkönyv.
Kerekasztal Színházi Nevelési Központ.
Marczibányi Téri Művelődési Központ.
http://www.drama.hu/jatektar/a_gyujtemeny_jatekainak_jegyzeke |
A játékot adaptálta |
Klómer Georgina gyógypedagógus |
LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA
Mozgásállapot/
diagnózis |
Tevékenység |
Sajátos szempontok |
Eszközök |
Lehetséges variációk |
A gyermek helyváltoztatásra csak segítséggel képes |
Válasszuk őt őrnek.
Városlakóként gördeszkán hason fekve, páros karral
hajtva magát is haladhat.
|
A gyermek forduljon szembe a pályával, és stabil
testhelyzetben helyezzük el, pl. pozícionálás
táblázat P/4. útmutatása alapján.
Ebben a testhelyzetben szemét eltakarva várja a
városlakókat, és hátrafordulás helyett vegye el
szeme elől a kezét. |
Ékpárna
Gördeszka |
Őrként, ha nem megfelelő számára az ékpárnás
fektetés, akkor válasszuk a pozícionálás táblázat
P/3. útmutatása szerinti testhelyzetet.
Gördeszkás közlekedés esetében a család többi tagja
négykézláb vagy gördeszkán közlekedjen (ha
rendelkezésre áll több gördeszka). |
A gyermek gurulva változtatja a helyét |
Minden városlakó gurulva közlekedjen. |
|
|
Vegyük figyelembe, hogy ebben az esetben van olyan
pillanat gurulás közben, amikor nem láthatják, hogy
az őr megfordult. Adjunk plusz 2-3 mp-et a
megállásra, ha látjuk, hogy éppen nem látja az őrt. |
A gyermek kúszik, mászik |
Minden városlakó kúszva/mászva közlekedjen. |
Kézben így nehéz szállítani az értéktárgyakat. Jó
megoldás lehet, és a testtartást is fejleszti, ha a
tárgyakat a háta közepén vagy a fején szállítja.
Ebben a „játékvezető” legyen a játékosok
segítségére. |
|
Olyan „értéktárgyakat” válasszunk, amik feltehetőleg
nem borulnak le a családtagok hátáról. |
A gyermeknek a stabil ülőhelyzet megtartásához
segítségre van szüksége |
Válasszuk őt őrnek. |
A gyermek forduljon szembe a pályával, és stabil,
félig ülő helyzetben helyezzük el, pl. pozícionálás
táblázat P/2. útmutatása alapján.
Ebben a testhelyzetben szemét eltakarva várja a
városlakókat, és hátrafordulás helyett vegye el
szeme elől a kezét. |
Babzsák fotel |
|
A gyermek stabilan ül |
Őt válasszuk őrnek. |
A helyes ülés kialakítására ügyeljünk! |
Henger, összetekert törülköző/pléd |
Ha a gyermek sarkai közé ül vagy a túlságosan feszes
belső combizmok miatt összeszorítja az alsó
végtagjait, akkor a pozícionálás táblázat P/2.
útmutatása szerinti testhelyzetben ültessük őt le.
Ha a gyermek kerekesszékkel közlekedik tegyük a
tárgyakat zsámolyra, sámlira, hogy ő is elérhesse
őket. |
A gyermek segédeszközzel tud állni, járni |
|
Vegyük figyelembe, hogy a gyermek lassabban mozoghat
segédeszközével. Ahhoz, hogy egyenlő esélyekkel
vehessen részt a játékban, indulhat néhány lépés
előnnyel (saját megítélés alapján). |
|
|
A gyermek végtagjait aszimmetrikusan használja,
egyik oldali végtagjait sokkal jobban használja |
Állítsunk fel új szabályt: mindenki csak az egyik
kezével veheti el az „értéktárgyakat”. |
Azt a kezet választjuk ki ilyenkor, amelyiket a
gyermek kevesebbet használja. |
|
|
A gyermek marokfogással fog |
|
|
Használjunk építőkockákat, nagyobb tárgyakat. |
|
A gyermek csippentő fogással fog |
|
|
Amennyiben elő szeretnénk segíteni a játékkal a
finommotorika fejlődését, válasszunk apróbb
tárgyakat. |
|
Vissza a játékokhoz
|