A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA
A játék neve |
Rabló |
A játék típusa |
családi játék |
Pedagógiai és fejlesztési célok |
koncentráció, gyorsaság, mozgáskoordináció |
Korosztály |
3 év fölött |
Játékosok száma/csoportlétszám |
3 vagy több |
A játékhoz szükséges idő |
15 perc |
Helyigény |
kb. 3x3 méter |
Szükséges eszköz(ök) |
kréta/madzag/kötél (a kör alakú pálya
kijelöléséhez), 15-20 tárgy |
A
JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA
A játék neve |
Rabló |
Képességterület(ek), amely(ek) fejlesztése a
játék során megvalósul |
Kognitív funkciók
-
vizuális észlelés
-
vizuális figyelem
Affektív terület
-
frusztráció kezelése
-
együttműködés a családtagokkal
Pszichomotoros funkciók
-
mozgáskoordináció
-
koncentráció
-
nagymozgás
-
kondicionális képesség (gyorsaság)
-
téri orientáció |
A játékhoz szükséges idő |
A játék előkészítése
5-8 perc |
A játék indítása
1 perc |
A játék menete
2 perc |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
5 perc |
Tevékenység részletes leírása |
A játék előkészítése
Előkészítjük a szükséges eszközöket.
Megrajzoljuk a kört, és elhelyezzük benne a
tárgyakat úgy, hogy a kör széléről elérhetőek
legyenek, és körülbelül egyenletesen legyenek
elosztva.
Kiválasztjuk, hogy ki lesz az őr, és kik a
rablók.
Mindenki elfoglalja a helyét, amit aztán
szabadon módosíthat.
Kiválasztjuk, hogy melyik játékos hova gyűjtheti
a megszerzett tárgyakat.
Meghatározzuk, hogy hány percig fogunk játszani.
(kb. 1-3 perc) |
A játék indítása
A játékvezető sípszóval vagy tapssal indítja a
játékot, és méri az időt. |
A játék menete
Kijelölünk egy kb. 2,5 méter átmérőjű kört.
Ebben a körben áll és vigyáz a kincseire az őr.
A csoport többi tagja, anélkül, hogy belépnének
a körbe, igyekszik minél több tárgyat
megszerezni. Egyszerre több játékos is támadhat.
A játékvezető méri az időt, és jelzi amikor
lejárt. A játék nyertese az, aki adott idő alatt
a legtöbb tárgyat rabolta. |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
Összeszámoljuk, hogy ki mennyi tárgyat gyűjtött
össze. Megbeszéljük, hogy ki volt a legügyesebb. |
Szabályok, instrukciók |
Akit az őr megérint, az kiesett.
Az őr nem léphet ki a körből.
A rablók nem léphetnek be a körbe.
A már elhelyezett tárgyak helyét nem
változtathatjuk meg.
A játékidő lejártával be kell fejezni a rablást.
A sípszó közben már kézben lévő tárgyak pontot
érnek. A sípszó után elvett tárgyakat nem
számolhatjuk a pontok közé. |
Eszköz(ök) |
15-20
kisebb tárgy, madzag/kötél/kréta |
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
A játék játszható udvaron, játszótéren is,
nemcsak szobában. |
Felhasznált irodalom |
Kaposi László (szerk.) 2002. Játékkönyv.
Kerekasztal Színházi Nevelési Központ.
Marczibányi Téri Művelődési Központ.
http://www.drama.hu/jatektar/a_gyujtemeny_jatekainak_jegyzeke |
A játékot adaptálta |
Klómer Georgina gyógypedagógus |
LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA
Mozgásállapot/
diagnózis |
Tevékenység |
Sajátos szempontok |
Eszközök |
Lehetséges variációk |
A gyermek helyváltoztatásra csak segítséggel képes |
Gördeszkán hasalva, páros karral hajtva magát
játsszon a gyermek. |
Ebben az esetben a többi családtag sem állva játssza
a játékot, hanem négykézláb helyzetben. |
Gördeszka |
Lehetséges, hogy a gyermeket felnőtt vezeti
hónaljánál fogva, a gyermek így lépeget. |
A gyermek gurulva változtatja a helyét |
A család többi tagja is gurulva közelítse meg a
kört, és együtt gyakorolják a gurulást. Az őr hason
fekvő testhelyzetben védje kincseit. A körön belül ő
is csak gurulva közlekedhet. |
Csökkentsük a kör méretét, hogy alkartámaszból
kinyúlva is elérjék a játékosok a kincseket.
A kört kisebbre rajzoljuk, kb. 2 méter legyen az
átmérő. A tárgyakat a kör szélétől karnyújtásnyira
helyezzük el. |
|
A játékot nyugodtan játszhatjuk a szabadban is.
Célszerű füves területet választani, ahol igazi
élményt nyújt a gurulás. A fűvel való érintkezés a
taktilis érzékelést is fejleszti. |
A gyermek kúszik, mászik |
A gyermek kúszva, mászva vesz részt a
tevékenységben. |
A család többi tagja is mászva közelítse meg a kört.
Az őr is négykézláb helyzetben őrködjön. |
|
Felnőtt segítheti a kúszó, mászó mozdulatot. |
A gyermek segédeszközzel tud állni, járni |
A gyermek a segédeszközével vehet részt a játékban –
ez akár lehet kerekesszék is. |
Ha a gyermek pl. 2 támbottal tud állni, járni, akkor
őrként elfogadható „elkapási” mód, ha a botjával
érinti meg a rablókat (hívjuk fel a figyelmét a
balesetmentes játékra!). Ha rablóként játszik, akkor
elfogadható mód, ha a botjával megérinti a
„kincset”. Ilyenkor a játékvezetőnek figyelnie kell,
hogy melyik kincset érintette meg, és azt ki kell
vennie a körből.
Ha a gyermek segédeszközével lassabban tud mozogni,
akkor nem célszerű őrnek állítani, hiszen ebben a
játékban neki kell a legtöbbet mozognia. |
|
Ha a gyermek kerekesszékkel közlekedik, akkor
tegyünk kincseket zsámolyra, székre, hogy ő is
könnyedén elérhesse azokat. |
A gyermek végtagjait aszimmetrikusan használja,
egyik oldali végtagjait sokkal jobban használja |
Vezessünk be új szabályt: csak a két kézzel
megszerzett kincsek számítanak elrabolt kincsnek.
Aki csak egy kézzel kaparintja meg, nem számít
pontnak, vissza kell tennie a kincset. |
|
|
|
A gyermek marokfogással fog |
|
|
A kincsek nagyobb tárgyak vagy építőkockák legyenek. |
|
A gyermek csippentő fogással fog |
|
|
A csippentő fogás gyakorlása érdekében kisebb
golyókat tegyünk a körbe. |
|
A gyermek ízületei nem mozognak teljes mozgáspályán,
önállóan nem tudja teljesen kinyújtani a karját vagy
a lábát |
|
A kör szélétől olyan távolságra helyezzük el a
tárgyakat, hogy a gyermeknek mindenképpen ki kelljen
nyújtania érte a karját. |
|
|
Vissza a játékokhoz
|