JÁTÉK-TÁR

 

A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA

A játék neve

Rabló

A játék típusa

családi játék

Pedagógiai és fejlesztési célok

koncentráció, gyorsaság, mozgáskoordináció

Korosztály

3 év fölött

Játékosok száma/csoportlétszám

3 vagy több

A játékhoz szükséges idő

15 perc

Helyigény

kb. 3x3 méter

Szükséges eszköz(ök)

kréta/madzag/kötél (a kör alakú pálya kijelöléséhez), 15-20 tárgy

 A JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA

A játék neve

Rabló

Képességterület(ek), amely(ek) fejlesztése a játék során megvalósul

Kognitív funkciók
-         
vizuális észlelés
-         
vizuális figyelem
Affektív terület

-         
frusztráció kezelése
-         
együttműködés a családtagokkal
Pszichomotoros funkciók

-         
mozgáskoordináció
-         
koncentráció
-         
nagymozgás
-         
kondicionális képesség  (gyorsaság)
-         
téri orientáció

A játékhoz szükséges idő

A játék előkészítése
5-8 perc

A játék indítása
1 perc

A játék menete
2 perc

A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
5 perc

Tevékenység részletes leírása

A játék előkészítése

Előkészítjük a szükséges eszközöket.
Megrajzoljuk a kört, és elhelyezzük benne a tárgyakat úgy, hogy a kör széléről elérhetőek legyenek, és körülbelül egyenletesen legyenek elosztva.
Kiválasztjuk, hogy ki lesz az őr, és kik a rablók.
Mindenki elfoglalja a helyét, amit aztán szabadon módosíthat.
Kiválasztjuk, hogy melyik játékos hova gyűjtheti a megszerzett tárgyakat.
Meghatározzuk, hogy hány percig fogunk játszani. (kb. 1-3 perc)

A játék indítása

A játékvezető sípszóval vagy tapssal indítja a játékot, és méri az időt.

A játék menete

Kijelölünk egy kb. 2,5 méter átmérőjű kört. Ebben a körben áll és vigyáz a kincseire az őr. A csoport többi tagja, anélkül, hogy belépnének a körbe, igyekszik minél több tárgyat megszerezni. Egyszerre több játékos is támadhat. A játékvezető méri az időt, és jelzi  amikor lejárt. A játék nyertese az, aki adott idő alatt a legtöbb tárgyat rabolta.

A játék zárása (visszajelzés, értékelés)

Összeszámoljuk, hogy ki mennyi tárgyat gyűjtött össze. Megbeszéljük, hogy ki volt a legügyesebb.

Szabályok, instrukciók

Akit az őr megérint, az kiesett.
Az őr nem léphet ki a körből.
A rablók nem léphetnek be a körbe.
A már elhelyezett tárgyak helyét nem változtathatjuk meg.
A játékidő lejártával be kell fejezni a rablást. A sípszó közben már kézben lévő tárgyak pontot érnek. A sípszó után elvett tárgyakat nem számolhatjuk a pontok közé.

Eszköz(ök)

15-20 kisebb tárgy, madzag/kötél/kréta

Lehetséges variációk, továbbfejlesztés

A játék játszható udvaron, játszótéren is, nemcsak szobában.

Felhasznált irodalom

Kaposi László (szerk.) 2002. Játékkönyv. Kerekasztal Színházi Nevelési Központ. Marczibányi Téri Művelődési Központ.

 http://www.drama.hu/jatektar/a_gyujtemeny_jatekainak_jegyzeke

A játékot adaptálta

Klómer Georgina gyógypedagógus

 

LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA

Mozgásállapot/

diagnózis

Tevékenység

Sajátos szempontok

Eszközök

Lehetséges variációk

A gyermek helyváltoztatásra csak segítséggel képes

Gördeszkán hasalva, páros karral hajtva magát játsszon a gyermek.

Ebben az esetben a többi családtag sem állva játssza a játékot, hanem négykézláb helyzetben.

Gördeszka

Lehetséges, hogy a gyermeket felnőtt vezeti hónaljánál fogva, a gyermek így lépeget.

A gyermek gurulva változtatja a helyét

A család többi tagja is gurulva közelítse meg a kört, és együtt gyakorolják a gurulást. Az őr hason fekvő testhelyzetben védje kincseit. A körön belül ő is csak gurulva közlekedhet.

Csökkentsük a kör méretét, hogy alkartámaszból kinyúlva is elérjék a játékosok a kincseket.

A kört kisebbre rajzoljuk, kb. 2 méter legyen az átmérő. A tárgyakat a kör szélétől karnyújtásnyira helyezzük el.

 

A játékot nyugodtan játszhatjuk a szabadban is. Célszerű füves területet választani, ahol igazi élményt nyújt a gurulás. A fűvel való érintkezés a taktilis érzékelést is fejleszti.

A gyermek kúszik, mászik

A gyermek kúszva, mászva vesz részt a tevékenységben.

A család többi tagja is mászva közelítse meg a kört. Az őr is négykézláb helyzetben őrködjön.

 

Felnőtt segítheti a kúszó, mászó mozdulatot.

A gyermek segédeszközzel tud állni, járni

A gyermek a segédeszközével vehet részt a játékban – ez akár lehet kerekesszék is.

Ha a gyermek pl. 2 támbottal tud állni, járni, akkor őrként elfogadható „elkapási” mód, ha a botjával érinti meg a rablókat (hívjuk fel a figyelmét a balesetmentes játékra!). Ha rablóként játszik, akkor elfogadható mód, ha a botjával megérinti a „kincset”. Ilyenkor a játékvezetőnek figyelnie kell, hogy melyik kincset érintette meg, és azt ki kell vennie a körből.

Ha a gyermek segédeszközével lassabban tud mozogni, akkor nem célszerű őrnek állítani, hiszen ebben a játékban neki kell a legtöbbet mozognia.

 

Ha a gyermek kerekesszékkel közlekedik, akkor tegyünk kincseket zsámolyra, székre, hogy ő is könnyedén elérhesse azokat.

A gyermek végtagjait aszimmetrikusan használja, egyik oldali végtagjait sokkal jobban használja

Vezessünk be új szabályt: csak a két kézzel megszerzett kincsek számítanak elrabolt kincsnek. Aki csak egy kézzel kaparintja meg, nem számít pontnak, vissza kell tennie a kincset.

 

 

 

A gyermek marokfogással fog

 

 

A kincsek nagyobb tárgyak vagy építőkockák legyenek.

 

A gyermek csippentő fogással fog

 

 

A csippentő fogás gyakorlása érdekében kisebb golyókat tegyünk a körbe.

 

A gyermek ízületei nem mozognak teljes mozgáspályán, önállóan nem tudja teljesen kinyújtani a karját vagy a lábát

 

A kör szélétől olyan távolságra helyezzük el a tárgyakat, hogy a gyermeknek mindenképpen ki kelljen nyújtania érte a karját.

 

 

 

Vissza a játékokhoz