A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA
A játék neve |
Csík, csík, csík - csúszdáztató |
A játék típusa |
családi játék |
Pedagógiai és fejlesztési célok |
mozgásbiztonság, mozgásegyensúly fejlesztése |
Korosztály |
6 hónap – 6 év |
Játékosok száma/csoportlétszám |
1 gyermek, 2 felnőtt |
A játékhoz szükséges idő |
10-15 perc |
Helyigény |
megfelelő tér a nagylabdához, illetve a 2
felnőtt számára |
Szükséges eszköz(ök) |
nagylabda |
A JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA
A játék neve |
Csík, csík, csík - csúszdáztató |
Képességterület(ek), amely(ek) fejlesztése a
játék során megvalósul |
Affektív terület
-
szociabilitás
-
érzelmi intelligencia
Pszichomotoros funkciók
-
testséma
-
téri
orientáció
-
egyensúly
-
koordináció
-
beszéd
Kognitív funkciók
-
vizuális, auditív figyelem és emlékezet
-
szerialitás
-
intermodalitás
Reflexgátlás |
A játékhoz szükséges idő |
A
játék előkészítése
2-5 perc |
A
játék indítása
1 perc |
A
játék menete
10 perc |
A
játék zárása (visszajelzés, értékelés)
3 perc |
Tevékenység részletes leírása |
A
játék előkészítése
Az
egyik felnőtt ül, a másik fekszik, szemben
helyezkednek el egymással, kettőjük között van
egy nagy labda. Az egyik felnőtt terpeszülésben,
előtte a gyermek törökülésben, szemben a
labdával, kinyújtott karokkal a labdát öleli. |
A
játék indítása
Az ülő
felnőtt megfogja két oldalról a gyermeket a
medencéjénél. |
A
játék menete
A
felnőtt megfogja két oldalról a gyermeket a
medencéjénél és a mondóka első két sora alatt
ráfekteti a nagylabdára, majd az utolsó sor
alatt átgurítja a másik oldalra és ráfekteti a
másik felnőttre, aki karját feléje nyújtva várja
őt.
A
mondóka a következő:
„Csík, csík, csík
Zsíros a mácsík,
Könnyen lecsúszik…” |
A
játék zárása (visszajelzés, értékelés)
A
másik, földön fekvő felnőtt magához öleli a
gyermeket.
A
következő kört fordítva csinálják, amelyik
felnőtt gurított most fekszik, és a másik
felnőtt gurítja a gyermeket. |
Szabályok, instrukciók |
Ahhoz,
hogy a labdát a gyerekkel együtt gurítani
tudjuk, megfelelő távolságot kell hagyni a két
felnőtt között. A gyermek biztonságérzete nagyon
fontos, ezért csak akkor játsszuk ezt a játékot,
ha már előtte megismertettük a nagylabdát vele,
nem ismeretlen számára ez a testhelyzet. |
Eszköz(ök) |
nagylabda |
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
Ha van
több nagylabdánk, akkor azokat egymás elé
helyezhetjük és több labdán keresztül is
csúszdáztathatjuk a gyermeket.
Többszöri ismétlés után változatosabbá tehetjük
a játékot, ha késleltetjük a „lecsúszást”.
Csúszás előtt fel-le rugóztatjuk ill.
balra-jobbra hintáztatjuk a labdán a gyermeket,
majd legurítjuk. |
A játékot adaptálta |
Tóth Adrienn gyógypedagógus |
LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA
Mozgásállapot/
diagnózis |
Tevékenység |
Sajátos szempontok |
Eszközök |
Lehetséges variációk |
A gyermek
fejkontrollja, törzskontrollja kialakult, stabilan
ül |
A játék
minden – még ölbe vehető – gyermekkel játszható. |
A labdára
fektetett gyermeknél törekedjünk a lazító helyzet
megteremtésére. A felnőtt a lábakat béka pozícióba
igazítva segítheti az optimális testhelyzetet.
Kisebb gyermek esetén egyik kezével a medencénél,
másik kezével az ellenoldali vállnál stabilizáljon. |
Nagylabda |
A mondóka
két része között fokozni lehet a tempó különbségét.
Az első két sor alatt nagyon lassú, majd gyorsabb
mozdulatokat végezzünk.
Folyamatosan figyelni kell rá, hogy a ritmusváltást
csak addig alkalmazzuk, amíg a gyermek jól érzi
magát és a lazító testhelyzetet, állapotot nem
rontja. |
A gyermek
végtagjait aszimmetrikusan használja, egyik oldali
végtagjait sokkal többet használja, jobban
preferálja. |
Ebbe az
esetben a nagylabda kiváló eszköz lehet arra, hogy
két testfél szimmetriáját, a mozgás harmóniáját
elősegítsük. Figyeljünk rá, hogy a gyermek könyöke
nyújtva legyen, tenyere rásimuljon a labdára,
békatartása szimmetrikus legyen. |
Nagylabda |
|
Vissza a játékokhoz
|