A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA
A játék neve |
Kalóz |
A játék típusa |
családi játék |
Pedagógiai és fejlesztési célok |
mozgáskoordináció, koncentráció, hallásérzékelés
fejlesztése |
Korosztály |
3 év fölött |
Játékosok száma/csoportlétszám |
3 vagy több játékos |
A játékhoz szükséges idő |
45-50 perc |
Helyigény |
szoba szőnyegén, udvaron, homokozóban is
játszható |
Szükséges eszköz(ök) |
szőnyeg, aprópénz (vagy könnyebben megfogható
kisebb puha játékok, tárgyak, Kinder-figurák),
sál |
A
JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA
A játék neve |
Kalóz |
Képességterület(ek), amely(ek) fejlesztése a
játék során megvalósul |
Kognitív funkciók
-
auditív észlelés
-
auditív figyelem
Affektív terület
-
szociális kompetencia
-
együttműködés
Pszichomotoros terület
-
téri orientáció
-
mozgáskoordináció
-
szabálytartás |
A játékhoz szükséges idő |
A játék előkészítése
5 perc |
A játék indítása
3 perc |
A játék menete
20-30 perc |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
10 perc |
Tevékenység részletes leírása |
A játék előkészítése
Helyet teremtünk egy szőnyegen, ahová leül a
kalóz. Aprópénzt készítünk elő, és a szőnyeg
közepére helyezzük. Kiválasztjuk, hogy melyik
játékos lesz legelőször a kalóz, és ő beül a kör
közepére a „kincseihez”. Megbeszéljük, hogy
milyen sorrendben következnek egymás után a
játékosok. |
A játék indítása
Ismertetjük a szabályokat. A középen ülő kalóz
becsukja a szemét, és a játékot levezénylő szülő
tapssal indítja a játékot. |
A játék menete
A játékosok körben ülnek, középen a kalóz
(csukott szemmel). A kalóz előtt néhány
aprópénz/tárgy van, ezek a kincsei. Valaki
odalopakodik nesztelenül, csendben és
megpróbálja észrevétlenül megszerezni a kalóz
kincseit. Ha sikerül neki – vagyis nem fogja meg
őt a kalóz -, akkor ő lesz az új kalóz. Ha nem
sikerül, akkor a következő játékos próbálja meg
elcsenni a kincset. |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
A játék végén megbeszéljük, hogy ki volt a
legügyesebb kalóz, ki milyen fortélyokat
használt, hogy elkapja kincsei elrablóit. |
Szabályok, instrukciók |
A kalóznak csukott szemmel kell ülnie, nem
nyithatja ki a szemét egy pillanatra sem.
Ha valakit elkapott a kalóz, annak vissza kell
mennie, és akkor próbálkozhat legközelebb,
amikor már mindenki más próbálkozott.
Ha valakit észrevett a kalóz, de nem tudta
megfogni, mert a játékos visszavonult, az is
sikertelen próbálkozásnak számít, hiszen nem
tudta megszerezni a kincset.
Ha a kalóz csal, és kinyitja a szemét, akkor
leváltja őt az éppen soron lévő játékos.
A játékot csendben kell játszani, tilos zavarni
a kalózt azzal, hogy a többi játékos hangot ad. |
Eszköz(ök) |
aprópénz/kisebb tárgyak, sál (szem bekötéséhez) |
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
Játszhatjuk úgy is, hogy a kalóz szemét
bekötjük.
A játék nehezíthető úgy, hogy a többi játékos
egy-egy hangot ad ki, amikor közeledik a
kalózhoz a „rabló”. Fontos, hogy csak egy-egy
hangot, nem lehet folyamatosan zajt kelteni.
Tovább nehezíthető a játék, ha egyszerre két
„rabló” támad. |
Megjegyzés |
A játék sematikus ábrája:
|
Felhasznált irodalom |
Kaposi László (szerk.) 2002. Játékkönyv.
Kerekasztal Színházi Nevelési Központ.
Marczibányi Téri Művelődési Központ.
http://www.drama.hu/jatektar/a_gyujtemeny_jatekainak_jegyzeke |
A játékot adaptálta |
Klómer Georgina gyógypedagógus |
LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA
Mozgásállapot/
diagnózis |
Tevékenység |
Sajátos szempontok |
Eszközök |
Lehetséges variációk |
A gyermek helyváltoztatásra csak segítséggel képes |
A gyermeket válasszuk kalóznak.
Ha a gyermek tud úgy helyzetet változtatni, hogy
például gördeszkán hason fekve két karral hajtja
magát, akkor játszhatjuk úgy, hogy ő is rablóvá
válik. |
Alakítsunk ki stabil testhelyzetet, amiben karjait
szabadon tudja mozgatni. (pl. pozícionálás táblázat
P/4. útmutatása alapján) |
Ékpárna, összetekert törülköző/pléd |
A gördeszkás variáció azt a veszélyt rejti, hogy
könnyebben meghallják őt. Érdemes abban a szobában
játszani, ahol a legkevésbé hallható a padlón a
kerekek gördülése. |
A gyermek gurulva változtatja a helyét |
A gyermeket válasszuk kalóznak.
Amennyiben a gyermek rabló szerepben van és a
gurulást még bizonytalanul végzi, az egyik családtag
segítsen neki az alsó végtagjánál vagy a vállainál
átfordulni. |
Pénzérmék helyett érdemes nagyobb tárgyakat
választani, így ha a gyermek a rabló, akkor
könnyebben meg tudja szerezni a kincset, és el is
tudja szállítani. |
Építőkockák, plüssök, stb. |
Mindenki gurulva változtatja a helyét a rablók
közül. |
A gyermek kúszik, mászik |
Az összes családtag kúszva/mászva közelíti meg a
kalózt. |
|
|
Nehezíthető a feladat, ha valamilyen akadály alatt
át is kell bújni, mielőtt a kalózhoz érünk, pl.
kisebb asztal alatt. |
A gyermeknek a stabil ülőhelyzet megtartásához
segítségre van szüksége |
Ha még az önálló helyváltoztatás nem alakult ki, de
félig ülő pozícióban kezeit szabadon tudja
használni, a gyermeket válasszuk kalóznak. |
Stabil félig ülő helyzetet alakítsunk ki babzsák
fotelben vagy egy összetekert pléd segítségével, pl.
pozicionálás táblázat P/2. útmutatása alapján.
A pénzérméket egy tálcán helyezzük el, amit a
gyermek az ölében kényelmesen meg tud tartani. |
Babzsák fotel/összetekert pléd |
A gyermeket pozícionáljuk. A játékot csak akkor
kezdjük el, amikor meggyőződtünk róla, hogy a
gyermek stabilan ül. |
A gyermek végtagjait aszimmetrikusan használja,
egyik oldali végtagjai ügyesebbek |
Állítsunk fel új szabályt: mindenki csak az egyik
kezével veheti el a pénzérméket. |
Azt a kezet választjuk ki ilyenkor, amelyiket a
gyermek kevésbé használja (ügyetlenebb kéz
mozgásainak fejlesztése érdekében). |
Használjunk építőkockákat a fogás elősegítésére.
Attól függően válasszunk a pénzérmék helyett
eszközöket, hogy a gyermek a finommotorika fejlődés
mely szintjén tart. Lásd lentebb!
|
|
A gyermek marokfogással fog |
|
|
Pénzérmék helyett építőkockákat használjunk. |
|
A gyermek csippentő fogással fog |
|
|
Pénzérmék helyett üveggolyót, kisebb műanyag/fa
golyókat használjunk vagy mazsolát. |
|
A gyermek ízületei nem mozognak teljes mozgáspályán,
önállóan nem tudja teljesen kinyújtani a karját vagy
a lábát |
|
|
|
Határozzunk meg egy távolságot, ahonnan el kell érni
a pénzérméket, arra bíztatva ezáltal, hogy kinyújtsa
a karjait. |
Vissza a játékokhoz
|