|
Testhelyzet
megnevezése, leírása |
A testhelyzet
nyújtotta mozgásforma |
Ábra |
SEGÍTSÉGNYÚJTÁS A
MOZGÁSFEJLŐDÉS EGYES SZAKASZAIBAN
|
T/1 |
A gyermek stabil felületen hason
fekszik. Vállát, mellkasának felső
részét kissé megemeljük. |
Hason fekvésben a fejét oldalra tudja
fordítani. |
|
T/2 |
Hason fekvés stabil talajon. Emeljük meg
a gyermek vállát és válla/mellkasa alá
helyezzünk párnát, összetekert
törülközőt. Karja az alátámasztás előtt
nyújtva legyen.
Csörgőt rázva bíztassuk fejemelésre. A
csörgőt a fej előtt, kicsit a gyermek
szemmagassága felett tartsuk. |
Hason fekvésben emeli a fejét. |

|
T/3 |
Ha önállóan még nem támaszkodik az
alkarján, akkor tegyünk mellkasa felső
része alá egy törülközőt, annál fogva
segítsük a felemelkedést. Amint súlyt
helyez a könyökére, alkarjára, vegyük ki
a törülközőt. Mutassunk neki érdekes
tárgyakat, majd emeljük kissé magasabbra
addig, amíg figyel a játékra. Ha már nem
figyel, vigyük ki a játékot a
látóteréből. |
Hason fekvésben fejét emelni tudja,
alkarral támaszkodik. |

|
T/4 |
Fektessük a gyermeket saját
mellkasunkra. Kezünkkel támasszuk meg a
vállánál, törzse súlyát tartsuk.
Billentsük magunk felé, és várjuk meg,
amíg visszaemeli a fejét, hogy ránk
tudjon nézni. |
Hason fekvésben fejét emeli. |

|
T/5 |
A gyermeket fektessük hátára, hosszában
az ölünkbe, fejét tartsuk a
tenyerünkben. Beszéljünk hozzá,
énekeljünk neki, ringassuk őt finoman. |
Háton fekve fejét középen tartja. |

|
T/6 |
A gyermeket fektessük hátára, hosszában
az ölünkbe vagy a talajra, esetleg
keményebb párnára. Mutassunk neki egy
játékot a mellkasához közel.
A válla alá nyúlva segítsünk karjait
előre emelni. A segítségadás történhet
szemből, de ha a gyerek a talajon
fekszik, a manipulációt jobban
támogatja, ha a segítség hátulról
érkezik. |
Háton fekve két kezét összehozza a
mellkasa előtt (szem-kéz koordináció,
két kéz koordináció előkészítése). |

|
T/7 |
Fektessük a gyermeket stabil talajon egy
plédre, szőnyegre. Játékait tegyük picit
távolabb tőle, hogy fordulással tudja
csak elérni. Segítsük a mozgását
lábainál vagy vállainál vezetve. |
Hasáról hátára tud fordulni. |
|
T/8 |
Háton fekvésben hajlítsuk be a gyermek
egyik lábát és keresztezzük a másik
felett. Várjuk meg, amíg törzsével
követi a mozgást. Játszunk átfordulós
játékokat. Minden fordulás után egy kis
kukucskálással folytassuk a sikerélmény
megerősítése érdekében. |
Hátáról hasára tud fordulni. |

|
T/9 |
Játék közben hasára fektetve kezünkkel
támasszuk meg a talpát.
Játékait helyezzük karnyújtáson kívülre.
Ruházata legyen megfelelő: keze, lábfeje
csupasz, hasát fedje ruha. |
Kúszik. |

|
T/10 |
Négykézláb helyzetben, mögötte térdelve
hintáztassuk egyik térdéről a másikra.
Négykézláb helyzetben, előtte térdelve
hintáztassuk egyik kezéről a másikra.
Bátorításként érdekes játékokkal vegyük
körül, amikért el kell mennie.
Nehezítsük a terepet akadályokkal:
kispárna, babzsák, doboz, létra (padlóra
fektetve). Szülőkkel együtt játszva még
izgalmasabb. Nyáron a szabadban akár
csupaszon is játsszon különböző
felületeken. |
Mászik. |

|
T/11 |
Alacsony asztalra vagy székre helyezzük
játékát. Amikor fel szeretne állni, az
egyik térdénél/lábszáránál tartva
segítsünk különválasztani a két láb
mozgását. Mindkét oldalra gyakoroljunk,
és ha valamelyik oldalon nehézkesebb,
akkor többször gyakoroljuk azt. Jó
motiváció lehet a fürdőkád széle,
ahonnan megnézheti a habzó vizet. |
Fel tud állni félig térdelő helyzetből. |

|
|
Testhelyzet
megnevezése, leírása |
A testhelyzet
nyújtotta mozgásforma |
Ábra |
REFLEXGÁTLÁS, POZÍCIONÁLÁS |
P/1 a. |
Hintáztatás ölben: háton fekve a tarkó
és a két comb alatt tartva nyújtunk
biztonságot.
|
Az izmok tónusa normalizálódik, a
fokozott tónus csökken. |

|
P/1 b. |
Hintáztatás nagy labdán: hason fekve
vagy háton fekve, lassú, nyugodt
tempóban. |

|
P/2 a. |
A gyermeket babzsák fotelbe helyezzük
úgy, hogy feje és vállai alátámasztva
vannak, térdei enyhén hajlítottak, alsó
végtagjai kisterpeszben. |
Optimális testhelyzet a kétkezes
manipuláció kialakításához.
Ebben a testhelyzetben a gyermek
izomzata el tud lazulni, vállai előre
hozásával két kézzel tud manipulálni. |

|
P/2 b. |
Babzsák fotel hiányában a fej és vállak
alá párnát/összetekert pokrócot
helyezünk. A térdek alá
hengert/összetekert pokrócot/párnát
rakunk úgy, hogy enyhén hajlítva
legyenek. Ha lábait összeszorítja, akkor
lábai közé helyezzünk
kispárnát/kislabdát. |

|
P/2 c. |
Függőágyban is hasonlóan hatékony
eredményt érhetünk el. Ekkor a
tónusnormalizálás érdekében lassan
hintáztassuk a gyermeket. |

|
P/3 |
Oldalt fekvő pozícióban helyezzünk
kispárnát a gyermek feje alá, karjait
támasszuk le teste elé, lábai közé
kispárnát helyezzünk, miközben térdei
enyhén hajlítottak. |
Az izmok tónusa normalizálódik. |

|
P/4 |
Helyezzünk ékpárnát/összetekert hengert
a gyermek törzse alá úgy, hogy karjaival
meg tudjon támaszkodni teste előtt,
játékait elérje. |
A gyermek tudja a fejét tartani,
alkarral tud támasztani – biztonságos
helyzetben a kezek felszabadulnak,
lehetővé téve a manipulációt. |

|
P/5 |
A gyermeket ültessük egy nagyobb
hengerre, összetekert plédre/pokrócra. |
A combközelítő izmok fokozott tónusa
csökken, az ülő pozíció megtartását
segíti. |

|
P/6 |
Háttámlás széket válasszunk! Ha nem ér
le a gyermek lába, helyezzünk alá
dobozt/sámlit úgy, hogy lábszára és
combjai 90 fokos szöget zárjanak be. |
A gyermek meg tudja tartani az optimális
testhelyzetet ülésben. |

|
IRODALOM
Szelényi
Marianna (szerk.) (2005): Apró lépések – Korai
fejlesztő program lassabban fejlődő gyermekek és szüleik
számára, Budapest, Korai Fejlesztő Központot
Támogató Alapítvány, ISBN 963 9228 99 0, p.117-150
Benczúr
Miklósné (2000): Sérülésspecifikus Mozgásnevelés
– Mozgáskorlátozottak mozgásterápiája, adaptált
testnevelése és mindennapos tevékenységre nevelése,
Budapest, Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv
Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, ISBN 963 463 457 5,
p.147-148
Benczúr
Miklósné, Bernolák Béláné (1991): Felelős vagyok érte
– Mozgáskorlátozott kisgyermekek irányított családi
nevelése, Budapest, Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai
Tanárképző Főiskola, p.94-99
A RAJZOKAT KÉSZÍTETTE (T/1 – T/11)
Szabó Mária
Dóra gyógypedagógus
KÉPEK FORRÁSA (P/1 – P/6)
Benczúr
Miklósné, Bernolák Béláné (1991): Felelős vagyok érte
– Mozgáskorlátozott kisgyermekek irányított családi
nevelése, Budapest, Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai
Tanárképző Főiskola, p.94-99.
Vissza
|