A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA
A játék neve |
Alagútjáték |
A játék típusa |
Testnevelési és sportjáték |
Pedagógiai és fejlesztési célok |
Az úszásoktatásban a vízbiztonság
fejlesztése, vitálkapacitás növelése a
cél. Ezen kívül a társakkal való
együttműködés képességének kialakítását,
egymásra való odafigyelés, fegyelem,
szabálykövetés képességének fejlesztését
célozza a játék
(Vízbiztos, két úszásnemben úszni tudó
gyermekek számára) |
Korosztály |
5-7 évesek |
Játékosok száma/csoportlétszám |
4-6 fő |
A játékhoz szükséges idő |
15 perc |
Helyigény |
Tanmedence: 6 méter hosszú, max. 90 cm
mélységgel, 32 °C vízhőmérséklettel,
esetleg nagyobb kerti medence |
Szükséges eszköz(ök) |
- |
A
JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA
A játék neve |
Alagútjáték |
Képességterület(ek), amely(ek)
fejlesztése a játék során megvalósul |
Nagymozgás fejlesztése
-
testtudat
-
téri tájékozódás
-
egyensúly
Affektív területek
-
bátorság
-
önbizalom
-
társas kapcsolatok |
A játékhoz szükséges idő
|
A játék előkészítése
2 perc |
A játék indítása
30 másodperc |
A játék menete
12 perc |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
1,5 perc |
Tevékenység részletes leírása
|
A játék előkészítése
A játék az 5-7 évesek fő tevékenységi
formája, az úszásoktatás egyik fontos
eszköze, számos feladat megoldásához
nyújt segítséget. A játékos formába
ágyazott feladatok esetén a gyermekek
észrevétlenül, vidáman hajtják végre az
egyébként nehéznek tűnő feladatokat. Az
adott korosztályt a játék
előkészítésekor meg kell tanítani arra,
hogyan játszanak. Ez fontos pedagógiai
feladat. A játék kiválasztásánál döntő
szerepet játszanak az életkori
sajátosságok és a vízbiztonság.
A játékot 4-6 gyermek játszhatja, akik
5-7 évesek, vízbiztonsággal rendelkeznek
az adott körülmények között.
Az előkészítés részét képezi a
játékszabályok ismertetése verbális és
nem verbális (bemutatás) úton.
Fontos, hogy csak olyan feladat elé
állítsuk a gyerekeket, ami
képességeiknek megfelel, és sikerélményt
ad.
Mivel csoportos játékról van szó, ezért
fel kell hívnunk a figyelmüket arra,
hogy vigyázzanak saját és társaik testi
épségére.
A gyermekeket az előre megbeszélt
vezényszóra „Rajt!” indítjuk. |
A játék indítása
Egészséges, vízbiztonsággal már
rendelkező (úszni tudó gyermekek)
esetében a medence közepén „építjük fel”
az alagutat, úgy, hogy a gyermekek
egymás mögé beállva, az előtte álló
vállát fogva, széles terpeszben állnak.
A sor végén álló nagy levegővétel után a
tanár vezényszavára a víz alá merül és
átúszik a társak terpesztett lába alatt.
Elsőként jön fel a víz alól, miután
kifújta a levegőjét és beáll a sor
elejére terpeszbe.
Mozgáskorlátozott gyermekek esetében
(bot, keret) tapasztalat szerint az
egykezes falfogás biztonságot ad, és így
felhőtlen jókedvvel tudnak a játéknak
örülni. |
A játék menete
A gyermekek egymás után merülnek le és
kúsznak, úsznak a társak lába között,
úgy, hogy lehetőleg ne fogják meg a
lábakat.
A víz felhajtóerejét leküzdve úsznak le
a medence aljára, és úsznak át az
„alagúton”.
Folyamatosan követik egymást az
alagútban 3-szor 4-szer.
Ép és mozgáskorlátozott gyermekek
esetében is szükségessé válhat, hogy a
tanár, edző, szülő segítséget nyújtson,
utasításokkal, és fizikai segítséggel
(tolás, lebújtatás, feljövetel).
Pedagógiai szempont, hogy a
segítségnyújtás mértékét egyre jobban
csökkentsük. |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
Ez a vízi játék mindig nagy örömet,
vidámságot hoz a medencébe, óriási
sikongatások, nagy nevetések kísérik.
Aki „megcsinálta”, sikerélményt él át és
bízik benne, hogy legközelebb is lesz
„alagutazás”.
A játék hatása mérhető, akár azon a
foglalkozáson belül is, amin
játszottunk, akár a következőn.
A sikerélményen kívül az önbizalom is
megnő, és ezáltal olyan
úszógyakorlatokat fog tudni
végrehajtani, amiket eddig még nem.
A lezárás egy pozitív megerősítéssel,
dicsérettel teszi teljessé a játékot. |
Szabályok, instrukciók |
Egy sorban szorosan egymás mögött,
széles terpeszben állnak, mozdulatlanul.
Mozgáskorlátozottak esetében falat
fogva.
Fegyelemmel és figyelemmel várják a
vezényszót.
A játék elmagyarázása az életkornak
megfelelően zajlik.
„Álljatok be egymás mögé terpeszállásba,
és fogjátok meg a falat egy kézzel!,
„Rajt!” vezényszóra indul az utolsó
gyermek”stb. |
Eszköz(ök) |
- |
Egyéb |
 |
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
Aki önállóan nem tud terpeszteni, a
tanár, szülő, edző segítségével emelheti
a lábát. Ha már ügyesebbek a gyerekek,
nem kell vállfogással állni, hanem
növelhetik a távolságot egymás között,
így hosszabb utat kell a víz alatt
megtennie az alagúton áthaladó
gyermeknek. |
A játékot adaptálta |
Varjasné dr. Kovács Edit úszó szakedző |
LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA
SZEMPONTOK |
A játék előkészítő szakasza |
A játék menete, zárása |
Tevékenység |
Megfelelő körülmények biztosítása a játék
megkezdéséhez. Kerti medencében, strandon is
játszható.
A mozgásállapotnak megfelelő medence,
vízmélység, vízhőfok, falfelület
megválasztása. Megfelelő vízbiztonság
(két úszásnemben úszik) szükséges a
tevékenységhez.
Megfelelő szélességű terpesz szükséges, amin
a társak átférnek. |
A kiinduló helyzet beállítása a szabályok
elmagyarázásával.
A megfelelő körülmények kialakítása után
kezdetét veszi a játék.
A falat fogva széles terpeszben állva készen
áll az alagút.
Életkornak megfelelő játékkiértékelés,
javító instrukciók, a jövőbeli játék
célkitűzései. |
SAJÁTOS szempontok, módszerek, változatok |
A gyermek mozgásállapotának megfelelő
vízbeli pozíció felvétele, falfogás
szükségessége. |
A segítségnyújtás egyénre szabottan kell,
hogy történjen, így a tanárnak, edzőnek,
szülőnek jól kell ismernie a résztvevők
képességeit.
Szükséges lehet a falfogás, segítségnyújtás
a merülésben, megfelelő terpeszállás
kialakítása, amely biztosítja, hogy a
játékot élvezze, és egyenlő félként vegyen
részt benne. A játékot „vállfogásos
alagútalkotással” lehet kezdeni, de ha ez
jól megy az alagutat alkotó gyermekek egyre
távolabb állhatnak egymástól, amely hosszabb
víz alatti úszást igényel. A gyerekek
segítséget igényelhetnek az indulásnál, vagy
a leállásnál. |
Eszköz(ök), illetve azok adaptációi |
-
|
Használhatunk békatalpat, amely felgyorsítja
a víz alatti úszást. |
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
Segítségadás olyan mértékben, ahogy azt a
mozgásállapot megkívánja (emelés, fogás).
A begyakorlás után egyre inkább csökken a
segítségnyújtás szükségessége. |
|
Vissza a játékokhoz
|