A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA
A játék neve |
Bombázás |
A játék típusa |
Testnevelési és sportjátékok |
Pedagógiai és fejlesztési célok |
Figyelem, szem-kéz koordináció fejlesztése.
Gyorsaság, fogás-elengedés és célirányos
felső végtag mozgások fejlesztése. |
Korosztály |
6-8 év |
Játékosok száma/csoportlétszám |
Két 3-10 fős csapat. |
A játékhoz szükséges idő |
A játékosok létszámától függ egy menet
ideje. 3-3 játékos esetén 6-8 perc. Több
menetet érdemes játszani. |
Helyigény |
Nagyobb üres szoba, tornaterem. |
Szükséges eszköz(ök) |
Nagy labda (40-70 cm átmérőjű), a játékosok
számának megfelelő babzsák vagy boccia labda
vagy kislabda vagy szivacslabda.
A játék lebonyolításához két segítő
szükséges. |
A
JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA
A játék neve |
Bombázás |
Képességterület(ek), amely(ek) fejlesztése a
játék során megvalósul |
Nagymozgás
-
testhelyzet megtartása
-
egyensúly
-
koordináció
-
mozgástempó
-
téri orientáció
Finommozgás
-
felső végtag akaratlagos mozgatása
-
labda megfogása és elengedése
-
célzó mozgások
-
dobómozgás
-
szem-kéz koordináció
Kommunikáció
-
beszédértés (szabályok megértése és
betartása) |
A játékhoz szükséges idő |
A játék előkészítése
10 perc |
A játék indítása
5 perc |
A játék menete
A játékosok számától függően 6-8 perc egy
menet. |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
2 perc |
Tevékenység részletes leírása
|
A játék előkészítése
A két csapat szemben egymással helyezkedik
el két sorban. A szembenálló sorok között
kb. 3 méter távolság legyen. Egy sorban úgy
helyezkednek el a játékosok egymástól kb. 1
méter távolságra, hogy ne akadályozzák
egymást a dobásban. A játékban több
testhelyzet is megengedett: törökülés,
zsámolyon ülés, térdelés, kerekesszékben
ülés, állás. Ha nem tud megülni a játékos,
akkor hason fekve hónaljnál ékpárnával
alátámasztva is dobhat. |
A játék indítása
A szabályok ismertetése után meghatározzuk
az első dobó játékost és elgurítjuk a nagy
labdát. |
A játék menete
A játékban a két segítő egymásnak gurítja a
nagy labdát a játékosok közötti téren
keresztbe. Minden gurításnál csak egy, előre
kijelölt versenyző dobhat. A kezében lévő
babzsákkal/labdával el kell találnia a
guruló nagy labdát. Ha eltalálja a labdát,
akkor a csapata 1 pontot kap. Minden
gurításnál másik játékos dobhat.
|
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
Amikor minden játékos eldobta a labdáját,
akkor összeszámoljuk a csapat pontjait és
visszaadjuk az eldobott labdákat. |
Szabályok, instrukciók |
Ha lepattant labda ér hozzá a nagy labdához,
akkor az nem ér pontot. Csak ha levegőben
találja el a nagy labdát, azért jár a pont.
|
Eszköz(ök) |
nagylabda, labdák, babzsákok, kijelöléshez
ragasztószalag vagy kötél |
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
Amennyiben gyengébb izomerejű gyermekek
játszanak, akkor babzsák vagy szivacslabda
használata ajánlott, mert azt könnyebb
megfogni. Ilyenkor közelebb kell egymáshoz a
csapatokat felállítani, hogy kisebb dobással
is eltalálhassák a labdát. Ha jól fogó és
dobó gyerekek játszanak, akkor kislabdával
dobjanak.
Nehezebb a feladat, ha mindkét csapat 1-1
játékosa egyszerre dob. |
A játékot adaptálta |
Szentesiné Keleméri Dóra gyógypedagógus |
LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA
SZEMPONTOK |
A játék előkészítő szakasza |
A játék menete, zárása |
Tevékenység |
A bottal, kerettel közlekedő gyermek a
segédeszközét/eit hagyja a játéktéren kívül,
esetleg szobán, termen kívül a balesetveszély
elkerülése miatt. A játékban ülő helyzetben tud
részt venni - zsámolyon, széken ülve vagy
szőnyegen törökülésben vagy térdelve. Sarokülés
csak akkor ajánlott, ha semmilyen csípőprobléma
nem áll fenn. Abban az esetben is csak kispárnán
ülve, amit a két boka közé helyezünk. (Ld. még
pozícionálás táblázat).
A kerekesszékes gyerek játszhat kocsiban is.
Amennyiben kiültetjük, bizonyosodjunk meg róla,
hogy biztonságosan megül önállóan szőnyegen vagy
zsámolyon. Ha nem ül meg önállóan, akkor
valamilyen támasztékot (pl.: szivacselem) mögé
kell tennünk, nehogy eldőljön. |
Ha a játékosok közül valamelyik gyermek nehezen
tud célozni, lassan engedi el a labdát, ha ő
következik, lassabban is guríthatjuk a nagy
labdát. |
SAJÁTOS szempontok, módszerek, változatok |
A mozgásállapotnak megfelelően válasszuk meg a
testhelyzetet, a távolságot és tárgyat, amivel
dob a gyermek. |
Ha a gyermek csak gurítani tud (kezével vagy
lábával), természetesen pontot ér, ha a guruló
kislabda érinti a nagylabdát. |
Eszköz(ök), illetve azok adaptációi |
Amennyiben gyengébb izomerejű gyermekek
játszanak, akkor a babzsák vagy szivacslabda
használata ajánlott, mert azt könnyebb megfogni,
viszont nem lehet vele nagyot dobni. Ilyenkor
közelebb kell a csapatokat felállítani. Ha jól
fogó és dobó gyerekek játszanak, akkor
kislabdával dobjanak.
Ha kerekesszékben játszik egy gyermek, de gyenge
az izomereje, akkor használhat a játékban
boccia-csövet is a gurításhoz. A csővel játszó
gyereknek nehezebb kiszámítania a labda gurulási
sebességét, neki több időt adjunk előzetesen a
gyakorlásra. Csővel gurító gyermeknél
értelemszerűen nem a levegőben kell a nagy
labdát eltalálni, hanem gurulás közben ha
hozzáér a nagy labdához, akkor megkapja a
pontot. |
|
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
|
Ha a játékosoknak egyáltalán nem sikerül
eltalálni a guruló labdát, akkor
felrajzolhatunk/ragaszthatunk a padlóra a
gurulás irányára merőlegesen csíkokat. Ha abba a
mezőbe beletalál a játékos, amiben a labda éppen
van, de mégsem találja el, akkor is kaphat
pontot. Egy pontot, ha a mezőbe talál, kettőt,
ha a labdát is eltalálja. |
Vissza a játékokhoz
|