JÁTÉK-TÁR

 

A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA

A játék neve

Bombázás

A játék típusa

Testnevelési és sportjátékok

Pedagógiai és fejlesztési célok

Figyelem, szem-kéz koordináció fejlesztése.

Gyorsaság, fogás-elengedés és célirányos felső végtag mozgások fejlesztése.

Korosztály

6-8 év

Játékosok száma/csoportlétszám

Két 3-10 fős csapat.

A játékhoz szükséges idő

A játékosok létszámától függ egy menet ideje. 3-3 játékos esetén 6-8 perc. Több menetet érdemes játszani.

Helyigény

Nagyobb üres szoba, tornaterem.

Szükséges eszköz(ök)

Nagy labda (40-70 cm átmérőjű), a játékosok számának megfelelő babzsák vagy boccia labda vagy kislabda vagy szivacslabda.

A játék lebonyolításához két segítő szükséges.

 A JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA

A játék neve

Bombázás

Képességterület(ek), amely(ek) fejlesztése a játék során megvalósul

Nagymozgás
-          testhelyzet megtartása
-          egyensúly
-          koordináció
-          mozgástempó
-          téri orientáció
Finommozgás
-          felső végtag akaratlagos mozgatása
-          labda megfogása és elengedése
-          célzó mozgások
-          dobómozgás
-          szem-kéz koordináció
Kommunikáció
-          beszédértés (szabályok megértése és betartása)

A játékhoz szükséges idő

A játék előkészítése
10 perc

A játék indítása
5 perc

A játék menete
A játékosok számától függően 6-8 perc egy menet.

A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
2 perc

Tevékenység részletes leírása

A játék előkészítése

A két csapat szemben egymással helyezkedik el két sorban. A szembenálló sorok között kb. 3 méter távolság legyen. Egy sorban úgy helyezkednek el a játékosok egymástól kb. 1 méter távolságra, hogy ne akadályozzák egymást a dobásban. A játékban több testhelyzet is megengedett: törökülés, zsámolyon ülés, térdelés, kerekesszékben ülés, állás. Ha nem tud megülni a játékos, akkor hason fekve hónaljnál ékpárnával alátámasztva is dobhat.

A játék indítása

A szabályok ismertetése után meghatározzuk az első dobó játékost és elgurítjuk a nagy labdát.

A játék menete

A játékban a két segítő egymásnak gurítja a nagy labdát a játékosok közötti téren keresztbe. Minden gurításnál csak egy, előre kijelölt versenyző dobhat. A kezében lévő babzsákkal/labdával el kell találnia a guruló nagy labdát. Ha eltalálja a labdát, akkor a csapata 1 pontot kap. Minden gurításnál másik játékos dobhat. 

A játék zárása (visszajelzés, értékelés)

Amikor minden játékos eldobta a labdáját, akkor összeszámoljuk a csapat pontjait és visszaadjuk az eldobott labdákat.

Szabályok, instrukciók

Ha lepattant labda ér hozzá a nagy labdához, akkor az nem ér pontot. Csak ha levegőben találja el a nagy labdát, azért jár a pont.

Eszköz(ök)

nagylabda, labdák, babzsákok, kijelöléshez ragasztószalag vagy kötél

Lehetséges variációk, továbbfejlesztés

Amennyiben gyengébb izomerejű gyermekek játszanak, akkor babzsák vagy szivacslabda használata ajánlott, mert azt könnyebb megfogni. Ilyenkor közelebb kell egymáshoz a csapatokat felállítani, hogy kisebb dobással is eltalálhassák a labdát. Ha jól fogó és dobó gyerekek játszanak, akkor kislabdával dobjanak.

Nehezebb a feladat, ha mindkét csapat 1-1 játékosa egyszerre dob.

A játékot adaptálta

Szentesiné Keleméri Dóra gyógypedagógus

 

LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA

SZEMPONTOK

A játék előkészítő szakasza

A játék menete, zárása

Tevékenység

A bottal, kerettel közlekedő gyermek a segédeszközét/eit hagyja a játéktéren kívül, esetleg szobán, termen kívül a balesetveszély elkerülése miatt. A játékban ülő helyzetben tud részt venni - zsámolyon, széken ülve vagy szőnyegen törökülésben vagy térdelve. Sarokülés csak akkor ajánlott, ha semmilyen csípőprobléma nem áll fenn. Abban az esetben is csak kispárnán ülve, amit a két boka közé helyezünk. (Ld. még pozícionálás táblázat).

 

A kerekesszékes gyerek játszhat kocsiban is. Amennyiben kiültetjük, bizonyosodjunk meg róla, hogy biztonságosan megül önállóan szőnyegen vagy zsámolyon. Ha nem ül meg önállóan, akkor valamilyen támasztékot (pl.: szivacselem) mögé kell tennünk, nehogy eldőljön.

Ha a játékosok közül valamelyik gyermek nehezen tud célozni, lassan engedi el a labdát, ha ő következik, lassabban is guríthatjuk a nagy labdát.

SAJÁTOS szempontok, módszerek, változatok

A mozgásállapotnak megfelelően válasszuk meg a testhelyzetet, a távolságot és tárgyat, amivel dob a gyermek.

Ha a gyermek csak gurítani tud (kezével vagy lábával), természetesen pontot ér, ha a guruló kislabda érinti a nagylabdát.

Eszköz(ök), illetve azok adaptációi

Amennyiben gyengébb izomerejű gyermekek játszanak, akkor a babzsák vagy szivacslabda használata ajánlott, mert azt könnyebb megfogni, viszont nem lehet vele nagyot dobni. Ilyenkor közelebb kell a csapatokat felállítani. Ha jól fogó és dobó gyerekek játszanak, akkor kislabdával dobjanak.

 

Ha kerekesszékben játszik egy gyermek, de gyenge az izomereje, akkor használhat a játékban boccia-csövet is a gurításhoz. A csővel játszó gyereknek nehezebb kiszámítania a labda gurulási sebességét, neki több időt adjunk előzetesen a gyakorlásra. Csővel gurító gyermeknél értelemszerűen nem a levegőben kell a nagy labdát eltalálni, hanem gurulás közben ha hozzáér a nagy labdához, akkor megkapja a pontot.

 

Lehetséges variációk, továbbfejlesztés

 

Ha a játékosoknak egyáltalán nem sikerül eltalálni a guruló labdát, akkor felrajzolhatunk/ragaszthatunk a padlóra a gurulás irányára merőlegesen csíkokat. Ha abba a mezőbe beletalál a játékos, amiben a labda éppen van, de mégsem találja el, akkor is kaphat pontot. Egy pontot, ha a mezőbe talál, kettőt, ha a labdát is eltalálja.

 

Vissza a játékokhoz