A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA
A játék neve |
Fogócska |
A játék típusa |
Testnevelési és sportjáték |
Pedagógiai és fejlesztési célok |
Ügyesség, kitartás fejlesztése |
Korosztály |
óvodás korosztály, iskolát kezdő korosztály |
Játékosok száma/csoportlétszám |
kiscsoportban ( 4-6 fő), nagycsoportban
(7-15 fő) |
A játékhoz szükséges idő |
15-30 perc |
Helyigény |
szabadtéri pálya, játszótér, tornaterem |
Szükséges eszköz(ök) |
bója |
A
JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA
A játék neve |
Fogócska |
Képességterület(ek), amely(ek) fejlesztése a
játék során megvalósul |
Szociális kompetencia
-
közösség
szokásaihoz, normáihoz való igazodás
megtanulása
interiorizálása
-
együttműködés,
kapcsolat osztálytársakkal
Affektív terület
-
érzelmi intelligencia fejlesztése
-
frusztráció kezelése
-
tolerancia kialakítása
-
társismeret, emberismeret
Mozgásfejlesztés
-
nagymozgás fejlesztése
-
orientáció – térbeli tájékozódás
Kognitív funkciók
-
vizuális észlelés
-
vizuális figyelem |
A játékhoz szükséges idő |
A
játék előkészítése
3-5perc |
A
játék indítása
3-5 perc |
A
játék menete
10-15 perc |
A
játék zárása (visszajelzés, értékelés)
1-2 perc |
Tevékenység részletes leírása
|
A
játék előkészítése
A
terep kiválasztása, a helyszín kijelölése. |
A
játék indítása
Szabályok ismertetése, kerettörténet
elmesélése.
Kijelölünk egy fogót. A kerettörténet
helyszínhez, évszakhoz, ismert
ellentétpárokhoz, egyéb aktualitáshoz
igazítható.
Pl-1: Fás, bokros helyszínen játszunk, ahol
a fogó a vadász, a játszótársak pedig az
erdőben élő állatok.
Pl-2: Tavasszal játszunk az ébredő
természetben, ahol a gyermekek a nyíló
virágok, a fogó pedig a virágokat kereső
méhecske.
Pl-3: A gyermekek a kisegerek, aki a macska
– fogó – elől próbálnak menekülni.
Pl-4: Márton nap környékén a fogót
Mártonnak, a többieket lúdnak hívhatjuk,
elmesélve előtte az ehhez kapcsolódó
történetet. |
A
játék menete
A
fogó kiválasztása után a gyermekek szabadon
mozoghatnak a kijelölt pályán, a fogó
feladata, hogy elkapja egy játszótársát. Ha
ez sikerül, a megérintett gyermekből lesz a
fogó. Igyekezzünk minden játékost bevonni a
játékba, figyelve arra, hogy legalább
egyszer mindenkiből fogó válhasson. |
A
játék zárása (visszajelzés, értékelés)
Rövid értékelés, dicséret, pozitív
megerősítés, díjazás vagy jutalom (matrica,
jutalomkép, csoki, stb.). |
Szabályok, instrukciók |
Meghatározzuk, mettől meddig tartson a
fogócska-pálya, a játék csak ezen határokon
belül játszódjon. Tisztázzuk a gyermekekkel,
mi számít elkapásnak és következetesen ezt
tartsuk is be.
Tisztázzuk a gyermekek előtt az elkapás
szabályait, különös tekintettel a
segédeszközökre vonatkozóan (pl. a bot/keret
elkapása érvényes-e, a bottal/kerettel
történő elkapás érvényes-e). |
Eszköz(ök) |
Fogócska pálya, bója a pálya kijelöléséhez |
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
-
Testhelyzet változtatással (csak négykézláb,
csak pókjárásban, csak egylábon ugrálva,
stb.), járáskép változtatással
(óriáslépésben, tyúklépésben, stb).
-
Házas fogócska, ahol kijelölünk egy
területen, ahova érve a fogó nem kaphatja el
a játszótársát. Itt csak egyszerre egy
gyerek tartózkodhat, rövid ideig.
-
Egérfogó, ahol a fogó macska lesz, a
kisegereknek pedig egy madzagot teszünk
hátra a nadrágjukba, a macskának pedig
ezeket az egérfarkakat kell gyűjtenie.
-
Páros fogó, ahol nagy csoportos fogócskánál
több fogót is kinevezhetünk.
-
Nyúlfogó, ahol a fogó ha megfog egy
játszótársát, már ketten lesznek fogók, ők
pedig már 2 új gyermeket megérintve már
négyen játszhatnak fogóként, így szaporodva
egyre tovább, míg végül mindenkiből fogó nem
válik.
-
Cápafogó, ahol két, egymástól kb. 3-4 méter
távolságra lévő, egymással szemben álló
sorba állítjuk a gyerekeket. A két sor
között van a tenger, benne pedig egy
cápa-fogó. A gyerekeknek úgy kell
átszaladniuk a másik oldalra, hogy ne kapja
el őket a cápa-társuk. |
A játékot adaptálta |
Hum Kinga gyógytornász |
LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA
SZEMPONTOK |
A játék előkészítő szakasza |
A játék menete, zárása |
Tevékenység |
Pályaválasztáskor figyelembe kell venni a
gyermek mozgásállapotát. Érdemes előzőleg
feltérképezni a helyszínre való eljutás
lehetőségeit is. |
|
SAJÁTOS szempontok, módszerek, változatok |
A
bottal, kerettel közlekedő gyermek kisebb
felszíni akadályokkal még meg tud birkózni
(egyenetlen talaj, vékony homokréteg, stb.).
Ideális helyszínnek mondható az a pálya, ahol
nagyrészt egyenletes a felszín, és kisebb
területeken – nehezítésképpen - egyenetlen a
talaj.
A
kerekesszékkel közlekedő gyermek akadálymentes
környezetben tud önállóan haladni,
mozgásállapottól függően kisebb felszíni
egyenetlenségeken is képes közlekedni. Ideális
helyszínnek mondható az a pálya, ahol nagyrészt
egyenletes a felszín, és kisebb területeken –
nehezítésképpen - egyenetlen a talaj.
Az
„ügyetlen” gyermek eszköz nélkül önállóan
közlekedik, kisebb-nagyobb felszíni
egyenetlenségeken is (füves, homokos talaj,
meredek, lejtős területek). Jellemzően ezek a
gyermekek játék során sokat esnek, de
megtanultak sérülésmentesen talajt fogni,
valamint önállóan felállni.
Ideális helyszínnek mondható az a pálya, ahol a
talaj puha, és a gyermek sérülés nélkül
eshet-kelhet futkosás közben. |
A
kerettörténetet igazítsuk a gyermek
mozgásállapotához, olyan szerepbe hozzuk, amivel
képes megbirkózni, pl. a négykézlábas fogócskába
be tud csatlakozni, de az egy lábon ugrálásba
már nem. |
Eszköz(ök), illetve azok adaptációi |
Bóják
alkalmazása a pálya határainak kijelölésére. |
|
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
A
játék testhelyzet változtatásával, házas
fogóval, egérfogóval, páros-fogóval,
nyúlfogóval, cápafogóval ugyanúgy játszható.
|
|
Vissza a játékokhoz
|