A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA
A játék neve |
Gyűjtögető |
A játék típusa |
Testnevelési és sportjátékok |
Pedagógiai és fejlesztési célok |
Csapatszellem, együttműködés kialakítása.
Gyorsaság, állóképesség fejlesztése. |
Korosztály |
3-6 év |
Játékosok száma/csoportlétszám |
2-20 fő, a játékot kevés résztvevő esetén
egyénileg, több játékos esetén csapatokra
bontva játszhatjuk. |
A játékhoz szükséges idő |
Minimum 5 perc. |
Helyigény |
Nagyobb üres térrel rendelkező szoba vagy
terem. |
Szükséges eszköz(ök) |
Minimum 30 db játéktárgy vagy kisméretű
sporteszköz (pl. teniszlabda, kis gumilabda,
műanyag karika, ping-pong labda, kavicsok..)
|
A
JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA
A játék neve |
Gyűjtögető |
Képességterület(ek), amely(ek) fejlesztése a
játék során megvalósul |
Nagymozgás
-
helyváltoztató mozgások
-
testhelyzet megtartása
-
egyensúly
-
koordináció
-
mozgástempó
-
téri orientéció
Finommozgás
-
felső végtag akaratlagos mozgatása
-
játéktárgyak megfogása és elengedése
-
célzó mozgások
-
dobómozgás
-
szem-kéz koordináció
Szociális kompetencia
-
együttműködés, kapcsolat a
csapattársakkal, közösségben elfoglalt hely
Kommunikáció
-
beszédértés (szabályok megértése és
betartása)
-
csapattársakkal való megbeszélés |
A játékhoz szükséges idő |
A játék előkészítése
10 perc |
A játék indítása
2 perc |
A játék menete
minimum 5 perc |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
5 perc |
Tevékenység részletes leírása
|
A játék előkészítése
A teremben a játékvezető vagy segítők
egyenletesen szétszórják a rendelkezésre
álló játéktárgyakat, amit előre megmutattak
a játékosoknak. A gyerekeknek biztosan
tudniuk kell, hogy mely játéktárgyakat kell
összegyűjteniük.
Megbeszélik, hogy hová vagy mibe kell
gyűjteniük a tárgyakat (földre helyezett
karikába, felfordított zsámolyba, padlóra
krétával rajzolt körbe…) |
A játék indítása
Rajtra indulnak a játékosok gyűjtögetni. |
A játék menete
Az első verziónál két játékos küzd
egymással. Mindkét játékos külön karikába
gyűjti a szétszórt játékokat. Egyszerre/egy
úttal csak egy tárgyat vihetnek a karikához.
A közlekedés módját egyénileg határozzuk
meg. Lehet földön gurulva, kúszva,
négykézláb mászva, térden járva,
gurulózsámolyon/gördeszkán hasalva vagy
ülve, pókjárásban, rákjárásban, futva.
Mozgásállapottól függ a helyváltoztatás
módja. Ha különböző mozgásállapotú gyermekek
játszanak, akkor a gyorsabban mozgó
gyereknek nehezebben kivitelezhető
helyváltoztató mozgást kell végeznie, hogy
nagyjából egyforma tempóban haladjanak.
A játékot lefújhatjuk akkor is, ha minden
tárgyat összeszedtek, de akkor is vége
lehet, ha még maradt néhány tárgy, de letelt
az előre meghatározott idő (pl. 5perc).
|
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
A játék végén minden játékos egyedül vagy
(óvodás korosztály esetében) segítséggel
megszámolja a karikájában lévő
játéktárgyakat. Az nyer, akinek több tárgyat
sikerült összegyűjteni. |
Szabályok, instrukciók |
Egyszerre/egy úttal csak egy tárgyat
vihetnek a karikához, nem lehet odalökdösni
a távolabb talált tárgyakat a karika
közelébe. Egy tárgyat megfog a játékos,
odaviszi a karikához és bele is teszi.
|
Eszköz(ök) |
30 db játéktárgy, min. két karika.
|
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
Ha több egyéni játékos játszaná a játékot,
akkor több szétszórt játékra van szükség és
a játékok gyűjtésére szolgáló eszközre.
Lehet csapatokban is játszani, de akkor
nagyobb térre (pl. udvar, tornaterem,
folyosó) van szükség és a gyűjtendő játékok
számát is növelni kell. Ha csapatok
játszanak, akkor engedélyezni lehet
valamilyen munkamegosztást, pl. a kevésbé
jól mozgó, esetleg helyváltoztatásra
képtelen gyermek a karika közelében ül és a
csapattársai neki dobják/gurítják a
tárgyakat/labdákat, ő pedig csak beleteszi a
karikába, vagy a játék végén ő a számoló. |
A játékot adaptálta |
Szentesiné Keleméri Dóra gyógypedagógus |
LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA
SZEMPONTOK |
A játék előkészítő szakasza |
A játék menete, zárása |
Tevékenység |
A bottal, kerettel közlekedő gyermek a
segédeszközét/eit hagyja a játéktéren kívül,
esetleg szobán, termen kívül a balesetveszély
elkerülése miatt.
Ha a kerekesszékkel közlekedő gyermek úgy dönt,
hogy nem a kocsijával fog közlekedni, ő is
hagyja a játéktéren kívül a segédeszközt. |
A játékban gurulva, kúszva, négykézláb vagy
térden járva, esetleg popsin csúszva
közlekedhetnek a játékosok.
Megoldást jelenthet a gurulózsámollyal való
közlekedés is. |
SAJÁTOS szempontok, módszerek, változatok |
A játéktérben ne maradjon semmi, amiben
megbotlanak, felbukhatnak a játékosok.
Ha kerekesszékkel közlekedik valamelyik játékos,
akkor fel kell hívni a figyelmet a
balesetveszélyre és meg kell bizonyosodni róla,
hogy a gyermek biztosan irányítja a kocsit.
|
Ha különböző mozgásállapotú gyermekek játszanak,
akkor a gyorsabban mozgó gyereknek nehezebben
kivitelezhető helyváltoztató mozgást kell
végeznie, hogy nagyjából egyforma tempóban
haladjanak.
Ha önálló helyváltoztatásra segédeszköz nélkül
nem képes a gyermek és csapatok játszanak
egymással, akkor lehet irányító, munkaszervező
és számoló feladatot adni az érintett gyereknek.
Vegyes mozgásállapotú csapat esetén a
„legrosszabb mozgásállapotú gyermekhez igazítsuk
a pályán való haladás szabályát, és pl.
mindenkinek négykézláb mászva kell a feladatot
teljesíteni. Amennyiben a gyermek csak
kerekesszékkel vagy elektromos kerekesszékkel
tud önállóan közlekedni, akkor azzal is
játszhat. Ebben az esetben a balesetek
elkerülésére oda kell figyelni. Ne legyen
kúszó-mászó gyerek a csapatban, nehogy rámenjen
a kezére, lábára kocsival. Ha kerekesszékkel
játszik egy játékos, akkor lehet, hogy nem éri
el kézzel a földre tett tárgyakat. Tehetünk
néhány eszközt asztalra, székre, tornapadra,
zsámolyra. |
Eszköz(ök), illetve azok adaptációi |
-
|
A gyermek mozgásállapotához, kézfunkciójához,
fogásmódjához kell igazítani a tárgyakat,
eszközöket. |
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
|
Ha nem áll rendelkezésre megfelelő méretű terem
vagy a játékosok csak kerekesszékkel tudnak
közlekedni, akkor nagyobb méretű asztalon is
lehet játszani a gyűjtögetőt. Ebben az esetben
apró játéktárgyakra lesz szükségünk és a
gyűjtéshez is elegendő 1-1 műanyag tányér, edény
vagy papírdoboz. Asztalon való játéknál ne
tegyük ki az összes játéktárgyat az asztalra az
indításnál, hanem csak egy részét. Folyamatosan
„adagoljuk” a további tárgyakat, így
izgalmasabbá tehetjük a játékot a kis játéktér
ellenére. |
Vissza a játékokhoz
|