A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA
A játék neve |
Kincskeresés |
A játék típusa |
Testnevelési és sportjáték |
Pedagógiai és fejlesztési
célok |
Vízi mozgások fejlesztése, vízbiztonság
kialakítása, vitálkapacitás fejlesztése,
tudatos légzés, tájékozódás. |
Korosztály |
5-9 évesek |
Játékosok
száma/csoportlétszám |
5-6 fő (ennél több fő azért nem ajánlott,
mert akkor az eszközök mennyisége túl sok) |
A játékhoz szükséges idő |
Foglalkozások elején (bemelegítésként) vagy
a végén jutalomként
10-20 perc |
Helyigény |
Elkerített részén a medencének, a gyermekek
magasságának, úszástudásának megfelelő
vízmélységben, 30-32 °C-os vízben.
Szükség esetén lépcső, fal, cső mellett. |
Szükséges eszköz(ök) |
Minden olyan tárgy, amely lemerül a medence
aljára és nem szennyezi be a vizet. |
A
JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA
A játék neve |
Kincskeresés |
Képességterület(ek),
amely(ek) fejlesztése a játék során
megvalósul |
Affektív terület
-
önbizalom fejlesztése
-
önállóság
-
bátorság
-
kudarctűrés
-
tudatosság
Nagymozgás
-
testtudat
-
koordináció
-
egyensúly
-
vízbiztonság
-
vitálkapacitás
Szociális kompetencia
-
versenyhelyzet kezelése
-
szabályok betartása
-
együttműködés
-
fair play tanulása |
A játékhoz szükséges idő
|
A játék előkészítése
5 perc |
A játék indítása
2 perc |
A játék menete
10 perc |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
3 perc |
Tevékenység részletes
leírása |
A játék
előkészítése
A medence meghatározott részének elkerítése,
a gyermekek úszástudását és testi
adottságait figyelembe véve. Az eszközök
beszerzése, előkészítése a játékra.
A gyermekek tájékoztatása a játék menetéről,
a játék bemutatása (próbajáték), a
veszélyekre (mélyülő medence) való
figyelemfelhívás, társak és a saját testi
épségnek megóvása.
A kiválasztott vízbemerülő játékok, melyeket
a gyermekek ismernek, eldobálása a kijelölt
terület egészére. |
A játék
indítása
A gyermekek a fal felé fordulva behunyt
szemmel állnak (énekelnek, számolnak) és
várják a vezényszót „Rajt!”. |
A játék
menete
A vízi játékok célja, hogy a víz
ellenállását megtapasztalva a gyermekekben
kialakuljon az önálló hely- és
helyzetváltoztatás képessége.
A víz felhajtóerejének köszönhetően
„elveszíti” testsúlyát a gyermek és mozgásai
szélesebbé válnak.
A játék motivációs hatását kihasználva
felkeltjük a gyermek mozgásaktivitását, ami
a versenyhelyzet miatt egyre fokozódik.
A játék során a gyermekek levegővétel után
lemerülnek a víz alá és leküzdve a víz
felhajtóerejét a tudatos
levegő-visszatartással a medence aljáról
felhozzák a „kincseket”.
A kincskeresés a merülési játékok közé
sorolható, melyeknek nagyon sokféle
változatát ismerjük, pl. Hányat mutatok?
Bohóckodás, grimaszolás, a víz alatt, Mi van
a kezemben? Éneklés, Ki bírja tovább?
Nézzünk farkasszemet!
A játék győztese az, aki a legtöbb játékot
hozza fel és helyezi a kijelölt személy
szerinti gyűjtőhelyre.
Szabálynak megfelelően különféle gyűjtési
technikák lehetnek:
- egyenként
-
növekvő
számsorrendben
-
színek szerint
-
alak szerint
-
párosítva
-
időre stb. |
A játék
zárása (visszajelzés, értékelés)
Mindenki személy szerint számolja össze a
felhozott kincseket, majd a nevelő kérdésére
bemondja az eredményét. Az eredményhirdetés
ezután történik.
Tapssal jutalmazzuk a győztest. |
Szabályok, instrukciók |
Mivel a játék számtalan variációval
játszható, a szabályok annak megfelelően
alakulnak.
„Rajtra indulunk, mindenki gyűjtsön annyi
kincset, amennyit tud és számolja össze.
Társadra vigyázva játssz! Rajt! |
Eszköz(ök) |
Minden tárgy, ami lemerül a víz alá és nem
szennyezi az uszoda vizét (pl. tisztára
mosott nagyméretű kavicsok)
|
Egyéb |
|
Lehetséges variációk,
továbbfejlesztés |
Számtalan variáció lehetséges az eszközök, a
csoportosítás, a körülmények kialakítása
terén is. |
A játékot adaptálta |
Varjasné dr. Kovács Edit úszó szakedző |
LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA
SZEMPONTOK |
A játék előkészítő szakasza |
A játék menete, zárása |
Tevékenység |
Fel kell mérni a vízmélységet, a segítők számát
a gyermekek mozgásállapotának megfelelően. A
megfelelő vízhőfok, vízbiztonság és a tudatos
légzés megléte a játék alapja. Fontos, hogy a
gyermekek a vízbemerülés után stabilan le
tudjanak állni, segítség nélkül is.
Mindig a lehető legnagyobb biztonságra kell
törekedni, a megfelelő vízmélység
kiválasztásával.
Fel kell mérnünk, hogy a gyermekek tudnak-e
tudatos légzéssel víz alá merülni.
Javallott a szemüveg használata.
Egyéni foglalkozás kezdetben eredményesebb
lehet, mint a csoportos, mert így saját ütemben
tud játszani a gyermek.
Hátránya, hogy nincs versenyhangulat. |
Rajt! vezényszóra a gyermekek egyedül vagy a
segítőjükkel együtt lemerülnek a medence aljára
és a szabályoknak megfelelően összeszedik a
kincseket.
A játék végén eredményhirdetés, dicséret, taps!
Amennyiben egyéni foglalkozás keretében játsszuk
a játékot, ne használjuk a Rajt! vezényszót,
helyette a megbeszélés után számolásra induljon.
|
SAJÁTOS szempontok,
módszerek, változatok |
Mindenkor a legnagyobb biztonságra kell
törekedni, ehhez szükséges körülmények,
szabályok kialakítása, személyek megléte fontos.
A játék kerti medencében, strandon is játszható.
|
A nehezebben mozgó gyermekek a csövek mellett, a
lépcsőről, illetve a fal mellett gyűjtik a
tárgyakat, segítőjük támogatásával. Segíthetjük
őket kezdetben a lemerülés megéreztetésére.
A vízmélység növekedésével (40-60-90 cm) egyre
nagyobb kihívás elé állíthatjuk a gyermeket.
A segítő a lemerülésnél a legoptimálisabb
helyzetben indítja a gyermeket a kincs felé
(fejet lehajtva, kezek elöl, rugaszkodás után a
lábakat hátranyújtva – delfin mozdulat)
Fontos a gyermek és segítő összhangja, a
bizalom, hiszen a játék során olyan
testhelyzetbe (fejjel lefelé) kerül, amilyenbe
eddig nem volt.
Cél a csoportba kerülés és a verseny. A játék
végén, dicséret, pozitív megerősítés motiváló
lehet. |
Eszköz(ök), illetve azok
adaptációi |
Vízbe merülő játékok, illetve minden tárgy, ami
lemerül a medence aljára. A szemüveg használata
javasolt.
Szükség esetén nagyobb kincsek használata, amit
könnyebben meg tud fogni a mozgáskorlátozott
gyermek is, és fel tudja azt hozni a víz
felszínére.
Kezdetben csak egy-két tárggyal kísérletezzünk. |
A tárgyak számának növelése és azok méretének
csökkentése jelenthet nehézségi fokozatot. |
Lehetséges variációk,
továbbfejlesztés |
A segítségnyújtás minőségének és mennyiségének
változtatása, helyváltoztatás, pl. lépcső
mellett, fal mellett, csövek mellett, melyek
segítik a gyermeket, hogy egyedül is, illetve
kis segítséggel leérjen a medence aljára. |
A játék során törekedni kell arra, hogy a
segítségnyújtás, illetve a könnyített helyzet
egyre csökkenjen, és a gyermekek egyre
biztonságosabban, egyre önállóbban, egyre
nagyobb élvezettel játsszák a játékot. |
Vissza a játékokhoz
|