A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA
A játék neve |
Lufi-röpi |
A játék típusa |
Testnevelési és sportjáték |
Pedagógiai és fejlesztési célok |
Nagymozgások, mozgásügyesség fejlesztése |
Korosztály |
óvodás korosztály, iskolát kezdő
korosztály |
Játékosok száma/csoportlétszám |
kiscsoportban (4-6 fő), nagycsoportban
(7-15 fő) |
A játékhoz szükséges idő |
30-60 perc |
Helyigény |
szabadtéri pálya, játszótér, tornaterem,
tornaszoba, csoportszoba, nagyobb méretű
szoba, tanterem középen üres térrel. |
Szükséges eszköz(ök) |
Lufi, bója, háló/kifeszíthető madzag
vagy kötél, tollas-ütő |
A
JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA
A játék neve |
Lufi-röpi |
Képességterület(ek), amely(ek)
fejlesztése a játék során megvalósul |
Szociális kompetencia
-
közösség szokásaihoz, normáihoz
való igazodás megtanulása,
interiorizálása
-
együttműködés, kapcsolat
osztálytársakkal
Affektív terület
-
érzelmi intelligencia fejlesztése
-
frusztráció kezelése
-
tolerancia kialakítása
-
társismeret, emberismeret
Mozgásfejlesztés
-
nagymozgás fejlesztése
-
térbeli tájékozódás
-
szem-kéz koordináció
Kognitív funkciók
-
vizuális észlelés
-
vizuális figyelem |
A játékhoz szükséges idő
|
A játék előkészítése
5 perc |
A játék indítása
1-3 perc |
A játék menete
15-30 perc |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
3 perc |
Tevékenység részletes leírása
|
A játék előkészítése
A körültekintő helyszínváltoztatás után
bójával jelöljük ki a játékterületet
(pl. 4x2 m-es, téglalap alakú pálya),
ennek felezővonalához feszítsük ki a
pályát kettéosztó hálót/kötelet.
|
A játék indítása
Ismertessük a játék szabályait. |
A játék menete
A játékot két csapat játssza, a cél az,
hogy ne essen le a lufi a csapat
térfelén, a csapat át tudja juttatni a
lufit a háló másik oldalára. Pontot az
ér, ha a másik térfélen lévő csapatnál
esik le a lufi, vagy ha az ellenfél
csapata a pályán kívülre dobja a lufit.
A szabályok alapján folyik a játék,
időkorlátot, vagy ponthatárt szabva. |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
Rövid értékelés, dicséret, pozitív
megerősítés, díjazás vagy jutalom
(matrica, jutalomkép, csoki, stb.). |
Szabályok, instrukciók |
A játékot két csapat játssza, a cél az,
hogy ne essen le a lufi a csapat
térfelén, a csapat át tudja juttatni a
lufit a háló másik oldalára. Pontot az
ér, ha a másik térfélen lévő csapatnál
esik le a lufi, vagy ha az ellenfél
csapata a pályán kívülre dobja a lufit.
Figyelmeztessük a gyermekeket előre,
hogy a háló fölött repüljön a lufi,
valamint hogy a hálóhoz hozzáérni,
belekapaszkodni szabálytalan. Tisztázzuk
a játékosokkal a lufi ütése és dobása
közti különbséget, kérjük őket a lufi
ütésére. |
Eszköz(ök) |
Lufi, bója, háló/kifeszíthető madzag
vagy kötél, tollas-ütő |
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
-
Időhatárral: játszhatunk előre
meghatározott ideig (pl. 30 perc) és az
idő leteltével elért pontokat vesszük
végeredménynek.
-
Ponthatárral: előre kiszabott
ponthatárig folyik a játék (pl. 10
pontig), az a csapat győz, aki először
eléri a kitűzött pontot.
-
Érintés-számlálással: a két csapat
összejátszik annak érdekében, hogy minél
tovább tudja a levegőben tartani a
lufit, ilyenkor azt számoljuk hangosan,
hányadik érintésnél tart a játék. Ha
leesik a lufi, a játéknak vége. (Főleg
bemelegítő, rákészülő gyakorlatként.)
-
Tollas-ütővel is játszható a játék,
ekkor hívjuk fel a figyelmet arra, hogy
csak az ütővel érhetnek a labdához a
játékosok. |
A játékot adaptálta |
Hum Kinga gyógytornász |
LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA
SZEMPONTOK |
A játék előkészítő szakasza |
A játék menete, zárása |
Tevékenység |
Pályaválasztáskor figyelembe kell venni a
gyermek mozgásállapotát. Külső helyszín
esetén érdemes előzőleg feltérképezni a
helyszínre való eljutás lehetőségeit is.
A
bottal, kerettel közlekedő gyermek kisebb
felszíni akadályokkal még meg tud birkózni
(egyenetlen talaj, vékony homokréteg, stb.).
Ideális helyszínnek mondható az a pálya,
ahol nagyrészt egyenletes a felszín, és
kisebb területeken – nehezítésképpen -
egyenetlen a talaj.
A kerekesszékkel közlekedő gyermek
akadálymentes környezetben tud önállóan
haladni, mozgásállapottól függően kisebb
felszíni egyenetlenségeken is képes
közlekedni. Ideális helyszínnek mondható az
a pálya, ahol nagyrészt egyenletes a
felszín, és kisebb területeken egyenetlen a
talaj.
Az
„ügyetlen” gyermek eszköz nélkül önállóan
közlekedik, kisebb-nagyobb felszíni
egyenetlenségeken is (füves, homokos talaj,
meredek, lejtős területek). Jellemzően ezek
a gyermekek játék során sokat esnek, de
megtanultak sérülésmentesen talajt fogni,
valamint önállóan felállni.
Ideális helyszínnek mondható az a pálya,
ahol a talaj puha, és a gyermek sérülés
nélkül eshet-kelhet futás közben. |
Hívjuk fel a gyermekek figyelmét a
balesetmentes játékra – amennyiben
valamelyik gyermek segédeszközzel játszik,
erre fokozott figyelmet kell fordítani. |
SAJÁTOS szempontok, módszerek, változatok |
Az
egy botot használó gyermeknek állva/kézzel,
kerettel és két bottal közlekedő gyermeknek
ülve/tollas-ütővel érdemes játszani. A
bottal/kerettel biztonságosan közlekedő, azt
elengedni is tudó gyermek állva játsszon,
helyváltoztatását önállóan végezze,
segédeszközével. A pálya bármelyik részén
állhat (háló előtt, középen, hátul).
A kerekesszékkel közlekedő gyermek játszhat
kézzel ütve, illetve felső végtag
érintettsége esetén ütővel, ez esetben
érdemes a háló közelében elhelyezkednie. Más
esetekben a pálya bármelyik területén
ügyeskedhet a játékos.
A gyermek felső végtag érintettség esetén
játszhat ütővel, ez esetben érdemes a háló
közelében elhelyezkednie. Más esetekben a
pálya bármelyik területén játszhat. |
Tisztázzuk a gyermekek előtt az ütés,
lufi-érintés szabályait, különös tekintettel
a segédeszközökre vonatkozóan (pl. a
botról/keretről lepattanó lufi). |
Eszköz(ök), illetve azok adaptációi |
Bóják alkalmazása a pálya határainak
kijelölésére, háló/kötél kifeszítése,
szükség esetén ütő. |
Szükség esetén ütő használata. |
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
Játszható időkorláttal, ponthatárral,
érintésszámlálással, ütővel. Lehet játszani
földön ülve (ülőröpi), és térdelésben is.
|
|
Vissza a játékokhoz
|