A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA
A játék neve |
Szabadulj a labdától! |
A játék típusa |
Testnevelési és sportjáték |
Pedagógiai és fejlesztési célok |
Csapatszellem, együttműködés
kialakítása.
Gyorsaság, állóképesség fejlesztése. |
Korosztály |
3-6 év |
Játékosok száma/csoportlétszám |
2-20 fő, lehetőleg páros számú résztvevő
a két csapat miatt |
A játékhoz szükséges idő |
Minimum 5 perc egy menet időtartama.
Több menetet lehet játszani. |
Helyigény |
Nagyobb méretű szoba, tanterem középen
üres térrel. |
Szükséges eszköz(ök) |
Minimum 5-5 labda, de több lehet.
Kislabda, boccia labda, kisméretű
gumilabda, szivacslabda. |
A
JÁTÉK RÉSZLETES LEÍRÁSA
A játék neve |
Szabadulj a labdától! |
Képességterület(ek), amely(ek)
fejlesztése a játék során megvalósul |
Nagymozgás
-
helyváltoztató mozgások
-
testhelyzet megtartása
-
egyensúly
-
koordináció
-
mozgástempó
-
téri orientéció
Finommozgás
-
felső végtag akaratlagos
mozgatása
-
játéktárgyak megfogása és
elengedése
-
célzó mozgások
-
dobómozgás
-
szem-kéz koordináció
Szociális kompetencia
-
együttműködés, kapcsolat a
csapattársakkal,
közösségben elfoglalt hely
Kommunikáció
-
beszédértés (szabályok megértése
és betartása)
csapattársakkal való megbeszélés |
A játékhoz szükséges idő
|
A játék előkészítése
10 perc |
A játék indítása
1-3 perc |
A játék menete
Minimum 5 perc egy menet, de lehet több
is, előzetes megbeszélés alapján. |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
5 perc |
Tevékenység részletes leírása
|
A játék előkészítése
A terem
közepén szabad tér létrehozása
elpakolással. Két csapat (4-10 fő)
egymással szemben „feláll” a saját
térfelén, arányosan elhelyezkedve. A
kevésbé gyorsan mozgó játékosok a
felezővonalhoz közel, a gyorsabban
mozgók hátul helyezkednek el. A két
csapat között kijelöljük a pályát felező
vonalat. A vonalat krétával fel lehet
rajzolni vagy hosszabb kötelet kihúzni.
Ha hosszú tornapad rendelkezésre áll,
akkor azzal is megfelezhetjük a pályát.
Ha a padlóra tesszük a padot, akkor csak
dobni lehet a játékban, ha két zsámolyra
állítjuk a pad két végét, akkor a pad
alatt gurítani is lehet a labdákat.
|
A játék indítása
Szabályok ismertetése, bemutatása és
visszakérdezése a biztos megértés
ellenőrzésére. |
A játék menete
A játékosok minden, a térfelükön lévő
labdát a játék ideje alatt megpróbálnak
átjuttatni a másik csapat térfelére.
Lehet dobni vagy gurítani. |
A játék zárása (visszajelzés, értékelés)
Ha az egyik csapat térfele egy
pillanatra teljesen üres, akkor vége van
a menetnek és az a csapat nyer, aki
minden labdától megszabadult. A minimum
5 perces játékidő leteltével több labda
már nem dobható, gurítható. Ha nem fogy
el egyik csapatnak sem a térfeléről a
labda, akkor az 5 perc leteltével
lefújjuk a menetet. A játék végén minden
csapat megszámolja a térfelén található
labdákat. Az a csapat nyer, akinél
kevesebb labda maradt. |
Szabályok, instrukciók |
A felezővonalon átnyúlni tilos.
Megállapodás és a játékosok
mozgásállapotának függvénye, hogy dobni
és gurítani is lehet-e. A játékosok
tetszőleges testhelyzetben
helyezkedhetnek el a pályán, de a
legnehezebben mozgó játékoshoz alakítsuk
a lehetőségeket. A játékot lefújó sípszó
vagy jelzés után labdát átjuttatni tilos
a másik térfélre. A pályának nincs
körvonala, ezért nincs olyan labda, ami
„kiment”. A felezővonal választja ketté
a pályát. |
Eszköz(ök) |
Minimum 5-5 labda, elválasztó vonalat
jelölő kréta vagy kötél vagy pad. |
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
Amennyiben nincs lehetőségünk a
kerekesszékes gyermekek kifektetésére
vagy nincsen a játékhoz szükséges méretű
terem, akkor a játékot asztalon is lehet
játszani, ha rendelkezésünkre áll
peremes asztal (pl. biliárdasztal).
Kisebb labdákat kell használnunk, pl.:
ping-pong labda, kisméretű gumilabda
vagy üveggolyó. Fontos, hogy minden
gyermek elérje a játékteret. Ebben az
esetben vagy kézzel gurítanak vagy
valamilyen eszköz segítségével (pl.:
ping-pong ütő, légycsapó, fakanál…)
|
A játékot adaptálta |
Szentesiné Keleméri Dóra gyógypedagógus |
LEHETŐSÉG A JÁTÉK ADAPTÁCIÓJÁRA
SZEMPONTOK |
A játék előkészítő szakasza |
A játék menete, zárása |
Tevékenység |
A bottal, kerettel közlekedő gyermek a
segédeszközét/eit hagyja a játéktéren kívül,
esetleg szobán, termen kívül a
balesetveszély elkerülése miatt. A játékban
ülő helyzetben tud részt venni: zsámolyon,
széken ülve vagy szőnyegen törökülésben vagy
térdelve. Ha zsámolyon ül a gyermek, akkor
kisebb a mozgástere, nem tud a labdák után
menni, helyezkedni. Ebben az esetben
munkamegosztást kell javasolni a csapatnak,
pl. az ülő gyermek a dobó/gurító, a térdelő
pedig a labdaszedő. Sarokülés csak akkor
ajánlott, ha semmilyen csípőprobléma nem áll
fenn. Abban az esetben is csak kispárnán
ülve, amit a két boka közé helyezünk.
Ebben a játékban nem ajánlott a
kerekesszékes gyermeknek a kocsijában
maradni, mert nem tud a játékban önállóan
részt venni és a többi térdelő csapattagra
veszélyes lehet a kerekesszék közelsége. A
kocsiban ülve nem tudja a labdát önállóan
felvenni a földről. Ezért a gyermekeket
kiemeljük a kocsiból vagy önállóan kimásznak
a szőnyegre. Amennyiben tudnak ülni, akkor a
fentiek szerint ültetjük őket. Ha önállóan
nem tudnak megülni, akkor fekvő helyzetben
játszhatnak. Legjobb a hason fekvés ékpárnán
vagy összegöngyölt takaróval alátámasztva a
hónaljnál. Így szabaddá válik a két kéz az
elkapásra és a dobásra. Amennyiben nem
megfelelő a hason fekvés (gyenge izomerő,
fejtartás gyengesége, gerincferdülés,
izomzsugorodás miatt) akkor oldalfekvésben
is lehet játszani. A gyermeket hátulról
szivacselemmel, párnával megtámasztjuk.
Fokozott figyelmet igényel a többi
csapattárstól a fekvő gyermek, nehogy
rálépjenek, fellökjék. |
A játékosok minden, a térfelükön lévő labdát
a játék ideje alatt megpróbálnak átjuttatni
a másik csapat térfelére. Lehet dobni vagy
gurítani. Ha az egyik csapat térfele egy
pillanatra teljesen üres, akkor vége van a
menetnek és az a csapat nyer, aki minden
labdától megszabadult. A minimum 5 perces
játékidő leteltével több labda már nem
dobható, gurítható. Ha nem fogy el egyik
csapatnak sem a térfeléről a labda, akkor a
az 5 perc leteltével lefújjuk a menetet. A
játék végén minden csapat megszámolja a
térfelén található labdákat. Az a csapat
nyer, akinél kevesebb labda maradt. |
SAJÁTOS szempontok, módszerek, változatok |
Munkamegosztás a csapattagok között. Ki
miben jó? Dobás, gurítás, labdaszedés.
Amennyiben több segítő, felnőtt, nagyobb
testvér is részt vesz a játékban, akkor
ölben is lehet tartani az ülni nem tudó
gyermeket. Ha olyan gyenge a gyermek
izomereje, hogy a labdát megfogni, eldobni
nem tudja, akkor szivacslabdával is
játszhatunk. Ha azt sem tudja megfogni a
játékos, akkor „irányító, csapatkapitány”
szerepet adhatunk neki. Ő figyeli az
elgurult labdákat és szól a csapattársainak
vagy figyeli a játék idejét. |
Ha nem tud dobni/gurítani a gyermek, akkor a
segítője a gyermek irányításával dobhatja el
a labdát. Megmutatja, melyik labdát szeretné
és hogy hova dobja. A dobni nem tudó gyermek
számolhatja össze a labdákat a játék
zárásakor. |
Eszköz(ök), illetve azok adaptációi |
Az optimális testhelyzet kialakításához
szükséges párnák, zsámolyok, kisszékek. |
|
Lehetséges variációk, továbbfejlesztés |
Asztalon is játszhatunk, ld. a játék
leírásánál. |
|
Vissza a játékokhoz
|